۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
۱۰ کتاب فوتبال که باید بخوانید!

درحالی‌که تماشای یک فیلم درباره زندگی‌نامه یک اسطوره بزرگ تاریخ فوتبال هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است، اما کتابخوان‌ها نیز همیشه سبک و سیاق مخصوص به خود را حفظ می‌کنند.

‎به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از گل، وقتی مردم به کتاب‌های فوتبال فکر می‌کنند، اغلب به زندگی‌نامه‌هایی با پشتوانه بزرگ نگاه می‌کنند که در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار دارند. درحالی‌که تماشای یک فیلم درباره زندگی‌نامه یک اسطوره بزرگ تاریخ فوتبال هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است، اما کتابخوان‌ها نیز همیشه سبک و سیاق مخصوص به خود را حفظ می‌کنند.
‎ثبت داستان تیم‌های افسانه‌ای، بازیکنان بزرگ و تکنیک‌های ناب فوتبال در قالب یک کتاب، بی‌شک لحظات برتر تاریخ پرطرفدارترین رشته ورزشی را جاودانه می‌کند. در ادامه به ۱۰ کتاب معروف فوتبالی می‌پردازیم که خواندن آن‌ها برای هر هوادار فوتبال و عاشق مطالعه لازم است.
‎۱. وارونه کردن هرم اثر «جاناتان ویلسون» است که فیلم کلاسیک فوری ویلسون با نامِ لاتین Inverting the Pyramid به یک پرسش بسیار مهم در رابطه با مهد فوتبال یعنی کشور انگلستان پرداخته است. ویلسون در کتاب خود بررسی کرده است که چگونه تیم ملی انگلیس که به وین رونی، گری نویل و جان تری می‌بالید، نتوانسته به مسابقات یورو ۲۰۰۸ راه یابد. پاسخ این پرسش به شکلی مختصر و ماهرانه توضیح داده شده است. ویلسون شما را در تاریخچه‌ای فنی از ترکیب معروف چهارچهاردو در فوتبال فرومی‌برد.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۲. یک شب در تورین اثر «پیت دیویس» است که روایتی پرشور از پشت صحنه فوتبال ایتالیا در دهه ۹۰ است. در آن زمان به مدت ۹ ماه به نویسنده اجازه داده شد تا به تیمی که توسط اسطوره فوتبال، بابی رابسون رهبری می‌شد ورود کند و برداشت خود از وقایع را به ثبت برساند.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۳. چگونه تیم میلان فوتبال را دوباره اختراع کرد توسط «آریگو ساکی» نوشته شده است. بیش از سی سال پیش، ساکی کمک کرد تا میلان به یکی از قدرت‌های مدرن فوتبال اروپا تبدیل شود و آن‌ها را به قهرمانی‌های متوالی در لیگ قهرمانان اروپا رساند. روش‌های او مدت‌هاست که توسط یورگن کلوپ و پپ گواردیولا بازتاب و تجلی یافته است.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۴. تیم ملی توسط کیتلین موری
‎ تیم ملی فوتبال زنان آمریکا با کسب مقام چهارمی جام جهانی و کسب چهار مدال طلای المپیک، یکی از بهترین دستاوردهای این کشور در رشته فوتبال محسوب می‌شود. روزنامه‌نگار برجسته فوتبال «کیتلین موری» نشان می‌دهد که چگونه این تیم رکوردها را شکسته است. او اشاره می‌کند که چطور تیم ملی فوتبال زنان آمریکا موفق شد احترام زیادی در سراسر دنیا به دست آورد و سرمایه‌های زیادی را به سمت فوتبال زنان سوق دهد.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۵. اولترا اثر «توبیاس جونز» ایتالیا دارای برخی از خشن‌ترین هواداران فوتبال در سطح جهان است و این کتاب تحقیقی عمیق درباره به خرده فرهنگ جناح راست می‌پردازد که اغلب با هولیگانیسم بریتانیا مقایسه می‌شود. توبیاس جونز از نزدیک با اولتراهای برجسته‌ترین تیم‌های ایتالیا ارتباط داشته است و اثری ماندگار که برنده جایزه کتاب سال شد را از خود به جای گذاشت.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۶. مردی که باشگاه بارسلونا را نجات داد اثر «سو اوکانل» است. پاتریک اوکانل دوران حرفه‌ای خود را به عنوان بازیکن در لیگ‌های انگلیسی به دوره‌ای موفق به عنوان یک مربی فوتبال اسپانیا تبدیل کرد که مهم‌ترین بخش آن هدایت رئال بتیس به تنها قهرمانی این تیم در لالیگا بود. اما داستان اینکه چگونه او به عنوان رئیس بارسلونا در طول جنگ داخلی اسپانیا، بارسلونا را از نابودی مالی نجات داد، بخش عمده‌ای از داستان شگفت‌انگیز این کتاب را تشکیل می‌دهد که توسط همسر نوه‌اش نوشته شده است.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۷. دینامیت دانمارکی توسط راب اسمیت، لارس اریکسن و مایک گیبونز نوشته شده است. تابستان گذشته اولین باری نبود که دانمارک کل اروپا را به مرز جنون رساند. دانمارک یک کشور فوتبال‌دوست است که مردم با مهربانی با این ورزش برخورد می‌کنند و برای برخی، رابطه عاشقانه آنها به مستطیل سبز به دهه‌ها قبل برمی گردد. کتاب دینامیت دانمارکی، کتابی با هدف روایت داستان کشور مکزیک در سال ۱۹۸۶ است. در این سال دانمارک برای اولین بار به جام جهانی راه یافت.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۸. اشک در La Bombonera اثر «کریستوفر هایلند» است که شش سال را در کشورهایی مانند آرژانتین و کلمبیا گذراند. او با شیوه زندگی و بازی فوتبال آنها و اینکه چگونه این دو در آن قسمت از جهان به طور ذاتی به هم مرتبط هستند، مسحور شد. این کتاب بررسی فرافرهنگی است که غنای تعصب فوتبال در آمریکای جنوبی را به تصویر می‌کشد.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۹. گوشه پایین اثر «نیگ تاسل» است. از آنجا که شکاف بین ثروتمندان و ابرثروتمندان در قله هرم فوتبال انگلیس همچنان افزایش می‌یابد، عده‌ای هستند که با سرمایه‌ای بسیار کم عاشقانه برای فوتبال هزینه می‌کنند.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

‎۱۰. میراث بارسلونا اثر «جاناتان ویلسون» میراث بارسلونا فوتبال مدرن را از دریچه ذهن یوهان کرایف بررسی می‌کند. کتاب‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، از جمله گزارشی از دیدگاه کرایف. با این حال، جاناتان ویلسون موفق شده شواهد لازم را در یک کتاب فوتبالی به بهترین شکل جمع آوری کند.

ده کتاب فوتبال که باید بخوانید!

کد خبر 581081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.