درمان ویروس جدید اسهال و استفراغ چگونه ممکن است؟ + علائم عفونت، درمان و پیشگیری

نوروویروس یا همان ویروس جدید تهوع (Norovirus) در روزهای اخیر شایع شده است؛ پیشگیری، سرایت، علائم و درمان این ویروس جدید اسهال مورد نظر کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نورو ویروس‌ها گروهی از ویروس‌های بسیار مسری هستند که عامل حدود ۹۰ درصد التهاب‌های معده و روده به شمار می‌روند و ممکن است در همه فصل‌های سال افراد را مبتلا کند. عفونت نورو ویروس بسیار رایج است و ممکن است هر کسی را آلوده کند. در واقع هر فردی در طول زندگی خود می‌تواند بیش از یک بار به این عفونت مبتلا شود.

علائم ویروس جدید چیست؟

علائم عفونت نوروویروس معمولاً به فاصله یک تا روز پس از آلوده شدن، به صورت ناگهانی شروع می‌شود. این علائم شامل احساس کسالت شدید، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل درد، تب خفیف، درد عضلانی و سردرد می‌شود. علائم و نشانه‌ها معمولاً ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از آلوده شدن به نوروویروس شروع می‌شود و به مدت یک تا سه روز طول می‌کشند. نوروویروس تا دو هفته پس از بهبودی از طریق مدفوع دفع می‌شود؛ دفع ویروس ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد. ممکن است برخی از افراد مبتلا به عفونت نورو ویروس هیچ علامت یا نشانه‌ای نداشته باشند، اما ویروس را به دیگران منتقل کنند.

عفونت ویروس جدید چگونه ایجاد می‌شود؟

نورو ویروس‌ها بسیار مسری هستند و پس از تکثیر در مدفوع انسان و حیوانات آلوده به تعداد زیادی آزاد می‌شود. افراد ممکن است با خوردن غذا و آب آلوده به ویروس، لمس کردن دهان بعد از تماس سطوح یا اشیا آلوده و تماس با فرد مبتلا به عفونت نوروویروس به این بیماری مبتلا شوند.

عوامل خطر ابتلا ویروس جدید نوروویروس چیست؟

عوامل خطر ابتلا به نوروویروس شامل غذا خوردن در مکان‌هایی که غذا به صورت ناسالم و نامناسب تهیه و توزیع می‌شود، زندگی در محیط‌های شلوغ و سربسته مانند خانه سالمندان، اقامت در هتل‌ها و استراحتگاه‌ها می‌شود. همچنین، تماس با فردی که به عفونت نورو ویروس مبتلا است، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

اثرات ویروس جدید چیست؟

عفونت نوروویروس در بسیاری از افراد معمولاً در عرض چند روز بهبود پیدا می‌کند و زندگی افراد را به خطر نمی‌اندازد. البته این بیماری در برخی افراد به ویژه کودکان، افراد مسن و افراد دارای نقص سیستم ایمنی باعث بروز کم آبی شدید بدن، سو تغذیه و حتی مرگ می‌شود. علائم هشداردهنده کم آبی بدن شامل خستگی، خشکی دهان و گلو، بی‌حالی و سستی و گیجی می‌شود. کودکانی که دچار کم آبی بدن می‌شوند، ممکن است بدون اشک یا فقط با چند قطره اشک گریه کنند.

پیشگیری از ابتلا به Norovirus چگونه ممکن است؟

به منظور پیشگیری از بروز عفونت نورو ویروس باید دست‌های خود را به صورت صحیح با آب و صابون بشویید، از مصرف غذا و آب آلوده به ویژه غذاهایی که ممکن است توسط افراد مبتلا به این ویروس تهیه شده باشد جداً خودداری کنید، میوه‌ها و سبزیجات را قبل از خوردن با دقت بشویید و سطوحی که ممکن است آلوده شده باشند را ضدعفونی کنید. به هیچ عنوان برای تمیز کردن دست‌های خود الکل را جایگزین آب و صابون نکنید، ضدعفونی‌کننده‌های الکلی نورو ویروس را از بین نمی‌برد، تنها روش پاک کردن دست‌ها شستن آن‌ها با آب و صابون به مدت یک دقیقه است تا ویروس از بین برود. همچنین، توصیه شده است که در صورت مشاهده علائم برای مدتی در منزل بمانید تا خطر انتقال بیماری به دیگران کاهش پیدا کند.

درمان ویروس جدید اسهال و استفراغ چگونه ممکن است؟

معمولاً می‌توان عفونت نورو ویروس را در خانه درمان کرد؛ مهمترین نکته این است که به میزان کافی استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید تا خطر بروز کم آبی کاهش پیدا کند، کم آبی بدن ممکن است خطر بروز مشکلات جدی را کاهش دهد. داروی خاصی برای درمان افراد مبتلا به نورو ویروس وجود ندارد، آنتی‌بیوتیک‌ها نیز کمکی به بهبود علائم بیماری نمی‌کند، زیرا این نوع داروها تنها قادر هستند باکتری‌ها را از بین ببرند و تأثیری بر ویروس‌ها ندارد. متخصصان معتقدند که اسهال ناشی از نورو ویروس به دفع سریع‌تر ویروس از سیستم گوارش کمک می‌کند، بنابراین بهتر است اقدام به خوددرمانی اسهال نکنید و فقط مراقب باشید دچار کم آبی بدن نشوید. در صورتی که اسهال پس از گذشت دو تا سه روز بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

ابتلا به یک نوع نورو ویروس خطر آلوده شدن به انواع دیگر این ویروس را کاهش می‌دهد؟

افراد ممکن است چندین بار در طول زندگی خود دچار بیماری نورو ویروس شوند زیرا نورو ویروس‌ها انواع مختلفی دارد. بنابراین مبتلا شدن به یک نوع نورو ویروس از شما در برابر همه انواع دیگر این ویروس محافظت نمی‌کند. البته ممکن است با ابتلا به یک نوع ویروس در برابر انواع خاصی از این ویروس ایمن شوید، اما مشخص نیست که ایمنی ایجاد شده برای چه مدت دوام دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد با هر سن و سالی در زمان شیوع نورو ویروس به این عفونت مبتلا می‌شوند. همچنین، آسیب‌پذیری افراد در برابر عفونت نورو ویروس تا حدی به ساختار ژنتیکی افراد بستگی دارد.

چه زمانی برای ویروس جدید اسهال و استفراغ باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که اسهال ناشی از عفونت نورو ویروس طی دو یا نهایتاً سه روز متوالی ادامه داشت و علائم آن برطرف نشد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین لازم است در صورت استفراغ شدید، مدفوع خونی یا کم آبی بدن، استفراغ با رنگ زرد یا زرد مایل به سبز، سردرد یا دل درد ناگهانی و شدید با اورژانس تماس بگیرید.

کد خبر 580811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.