چشم صهیونیستی آژانس کور شد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنج‌شنبه، نوزدهم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشایی حج بشارتی بزرگ است‌» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال، حج را ستون زندگی انسان و دربردارنده پیام‌ها و درس‌های مهمی برای ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان دانستند و بر لزوم تأمین امنیت همه زائران بویژه زائران ایرانی به‌عنوان مطالبه جدی جمهوری اسلامی از دولت میزبان تأکید کردند.

ایشان حج را برنامه مدبرانه الهی با زوایا و ابعاد و گستره‌ای متفاوت از سایر برنامه‌های دینی خواندند و گفتند: قرآن کریم حکمت حج را در یک جمله کوتاه «قیاماً للناس» یعنی ستون زندگی بشر بیان می‌کند. حج در بردارنده تعالیم و تمرین‌هایی است که به بشر و نسل‌های پی در پی می‌آموزد چگونه ارکان زندگی خود را انتخاب کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تعلیم همزیستی»، «ساده‌زیستی» و «اجتناب از گناهان و امور در دسترس اما نیازمند مراقبت» را از جمله درس‌های مهم حج برشمردند و در بیان چند توصیه افزودند: همه حجاج و همچنین مسئولان حج قدر این نعمت بزرگ را بدانند و قدردانی آن هم عبارت است از نیت قربت برای خداوند و انجام امور به‌صورت محکم، متقن و همراه با ابتکار.

ایشان حجاج را به ایجاد آمادگی درونی برای این سفر معنوی بسیار مهم و پرهیز از امور ناپسندی همچون بازارگردی سفارش مؤکد کردند و گفتند: سوغاتی واقعی سفر حج، قرائت قرآن، نماز و طواف در مسجدالحرام است و نباید وقت گرانبها را برای کارهای بیهوده هدر داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه حج مظهر اتحاد امت اسلامی است، گفتند: باید همه تلاش به‌کار گرفته شود تا هیچ خللی به موضوع اتحاد مسلمانان وارد نشود زیرا ایجاد اختلاف بخصوص اختلاف میان شیعه و سنی از ترفندهای انگلیسی‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی، تماس‌های خوب و روشنگرانه با زائران کشورهای دیگر و استفاده از قرآن و قُرّاء خوب را از جمله زمینه‌های افزایش اتحاد برشمردند و با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها بلای فوری و نقد جهان اسلام هستند، افزودند: افشای توطئه و طراحی صهیونیست‌ها از کارهای ضروری در حج است و دولت‌های عربی و غیر عربی که برخلاف خواست ملت‌ها و برای خواست آمریکا، به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی رفته‌اند، بدانند این نشست و برخاست‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت جز استثمار آنها به‌وسیله رژیم صهیونیستی.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به وظایف سنگین دولت میزبان و لزوم عمل این دولت بر اساس مصالح دنیای اسلام نیز اشاره کردند و گفتند: تأمین امنیت همه زائران بویژه زائران ایرانی و جلوگیری از تکرار فجایع گذشته و همچنین تجدید نظر در افزایش هزینه‌ها، از مطالبات جدی جمهوری اسلامی است.

ایشان در پایان از مسئولان حج درخواست کردند موضوع کاهش ایام حج را در دستور کار خود قرار دهند و برای آن راه‌حلی بیابند.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و آقای حسینی رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی از تدارکات و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری مراسم حج امسال را بیان کردند.

چشم صهیونیستی آژانس کور شد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خروج مرگبار از ریل» نوشت: هنوز رخت سیاه جان باختگان متروپل را در نیاورده‌ایم که باید در عزای هموطنانمان در گوشه‌ای دیگر از کشور بنشینیم. اخبار مرگبار و حوادث عجیب، این روزها قصه‌ای تکراری شده است.

یک روز خبر ریزش ساختمان نوساز در آبادان، روز دیگر دستبرد هالیوودی به صندوق امانات بانک و حالا خروج قطار از ریل و جان باختن ۲۲ هموطن و ۸۶ مصدوم در برخورد قطار با یک بیل مکانیکی که همه را در غم فرو برد. دیروز صبح را با یک خبر مرگبار آغاز کردیم. قطار مسافربری مشهد به یزد با ۱۱ واگن و حدود ۴۰۰ مسافر از ریل خارج شد. حادثه‌ای که در لحظات اول منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد اما هر ساعت به تعداد جان باختگان این حادثه اضافه شد و این عدد تا ساعت ۲۳ روز گذشته به ۲۲ نفر رسید.

به گفته مقامات مسئول، این حادثه تلخ تاکنون ۸۶ مصدوم داشته است و بنا بر برخی خبرها حال تعدادی از مصدومان خیلی خوب نیست. معمای بیل مکانیکی که چندین خانواده را عزادار کرد پس از حادثه تلخ خروج قطار از ریل، تصاویری از یک بیل مکانیکی واژگون شده در فضای مجازی خبرساز شد که جلوی راه حرکت قطار مسافری را گرفته است. این گمانه‌زنی‌ها باعث شده بود که برخی درباره علت حادثه بنویسند و برخی از نبود نظارت و رعایت استانداردها و تکرار حوادث عظیم در روزهای اخیر انتقاد کنند.

چشم صهیونیستی آژانس کور شد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم صهیونیستی آژانس کور شد» نوشت: در حالی که آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند با صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران را تحت فشار قرار داده و امتیازات جدیدی بگیرند، ایران نیز در این میان دست بسته نبوده و از برگ‌های خود در برابر غرب استفاده می‌کند. سازمان انرژی اتمی ایران دیروز اعلام کرد: «از امروز فعالیت دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا (OLEM) و فلومتر آژانس قطع می‌شود که دستور آن به مسئولان مربوط داده شده است».

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن‌نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا (OLEM) و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: «البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.» براساس اعلام سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی، سخنگوی این سازمان با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد.

کمالوندی تصریح کرد که از طریق این دو دوربین، اطلاعاتی ضبط می‌شد که این اطلاعات بعداً می‌توانست برای آژانس قابل‌استفاده باشد، اما ایران دیگر این اطلاعات را در اختیار آژانس نمی‌گذارد. وی کشورهای غربی را به آغاز تحرکاتی علیه ایران متهم کرد و هشدار داد که ایران اقدامات بیشتری در نظر دارد و ابراز امیدواری کرد که آژانس و کشورهای غربی زودتر به خودشان بیایند و تغییر رویکرد دهند.

پس از انتشار گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تلاش سه کشور اروپایی و آمریکا برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس که در اختیار اعضای این شورا قرار گرفت، مقامات ایران به صراحت اعلام کردند که پاسخ ایران به این اقدامات متناسب، فوری و مؤثر خواهد بود و مسئولیت آن نیز متوجه مدیرکل آژانس و بانیان آن است.

رافائل گروسی در گزارش اخیر خود اعلام کرده که اورانیوم غنی شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و همچنین مدعی شده که ایران در ارائه پاسخ‌های معتبر فنی به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.

چشم صهیونیستی آژانس کور شد

کد خبر 580664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.