مرمت و ساماندهی ۱۸ سقاخانه در محدوده منطقه ۳

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: از مجموع ۱۲۰ سقاخانه موجود در این منطقه، تاکنون هشت مورد توسط شهرداری مرمت و ساماندهی شده است و ۱۰ سقاخانه دیگر نیز در آینده نزدیک در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

حسین کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن ارائه توضیحاتی از فلسفه احداث سقاخانه‌ها، اظهار کرد: احداث سقاخانه‌ها از زمان قاجار در پی خشکسالی گسترده آغاز شده بود، خیران به همین منظور چاهی را حفاری می‌کردند و در کنار آن چهارچرخی تهیه دیده می‌شد؛ افراد پس از کشیدن آب، آن را در حوضچه‌های سنگی می‌ریختند تا مورد استفاده ساکنان اطراف و رهگذران قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل احداث سقاخانه‌ها را می‌توان زنده نگهداشتن واقعه کربلا و یاد تشنگان دشت نینوا دانست که در کشورهای مذهبی از مهمترین دلایل احداث سقاخانه‌ها به‌شمار می‌رود.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری علاوه بر حفظ و ارزش‌گذاری ابنیه‌های تاریخی این سنت قدیمی و باارزش را جزو پروژه‌های خود قرار داده است؛ به‌طوری که با احداث میدان امام علی (ع) و ساماندهی بازارهای اطراف آن در سال‌های گذشته شش سقاخانه شامل هارونیه، بازار ریسمان، بازار حاج محمدجعفر، تل عاشقان، دروازه نو و کرمانی مقابل پارکینگ کرمانی را مرمت و ساماندهی کرده است.

وی با بیان اینکه به‌تازگی مرمت و ساماندهی سقاخانه چهارراه نقاشی طی مراسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ادامه داد: سقاخانه بازار رنگرزها نیز مرمت شده است و با احداث یک در شبکه‌ای چوبی تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد.

کارگر خاطرنشان کرد: پس از شناسایی ۱۰ سقاخانه ویران شده در منطقه سه شهرداری، عملیات مرمت آنها در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد.

کد خبر 580649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.