چرا برج‌های دوقلوی کیو زمین‌گیر شده است؟

برج‌های دوقلوی خرم‌آباد از پروژه‌های شاخص شهر محسوب می‌شود که روند اجرایی آن با اخلال مواجه شده و ساختمان پروژه نیمه‌کاره رها شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند اجرایی پروژه برج‌های دوقلو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری خرم‌آباد، سال ۹۴ با هدف توسعه شهر آغاز شد؛ اما پس از گذشت چندین سال هنوز تکلیف این طرح مشخص نشده است.

به گفته کارشناسان و متخصصان شهری، نبود شفافیت در قراردادها، نبود کارشناسی اصولی، دخالت‌های سلیقه‌ای و بی‌جا، منفعت‌طلبی‌های شخصی و به کار نگرفتن نیروهای متخصص، یکی از پردرآمدترین پروژه‌های شهری را به ساختمانی نیمه‌کاره تبدیل کرده است.

پروژه برج‌های دوقلوی «کیو» در ۳۰ طبقه دارای بخش‌های مختلف همچون مجتمع‌های تجاری و مسکونی است و در صورت تکمیل می‌تواند نقش بسزایی در توسعه شهر خرم‌آباد داشته باشد. این پروژه پس از گذشته هفت سال، تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سرنوشت سرمایه‌گذاری عظیمی که فرصت بسیار مهم و ارزشمندی پیش‌روی خرم‌آباد قرار می‌دهد، در هاله‌ای از ابهام است. پرسش اینجا است که چرا پروژه برج‌های دوقلو به این حال و روز افتاده و نیمه‌کاره رها شده است؟!

قرارداد برج‌های دوقلو از همان ابتدا با حرف و حدیث‌هایی همراه بود

سلیمان میرزاپور، کارشناس برنامه‌ریزی شهری در این خصوص می‌گوید: مسئله عمده در شهرداری خرم‌آباد و شورای شهر که از گذشته نیز وجود داشته، نبود شفافیت در واگذاری پروژه‌ها و قراردادها است.

وی می‌افزاید: برخی افراد ذی‌نفوذ در دوره‌های مختلف به دنبال سود شخصی بوده‌اند و به همین دلیل گاهاً خروجی قراردادها به نفع شهروندان نیست.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان می‌کند: در بعضی موارد مشاور، پیمانکار یا سرمایه گذار به ناچار باید انتظارات شخصی افراد را برآورده کنند، حتی میزان هزینه‌ها و افرادی که قرار است در پروژه‌ها به کار گرفته شوند نیز به سرمایه‌گذار تحمیل می‌شود. این مجموع مسائل، پروژه‌های شهری را با شکست مواجه می‌کند.

میرزاپور با بیان اینکه تشریفات واگذاری پروژه در بسیاری از طرح‌ها یا برگزار نمی‌شود یا به شکل ناقص برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: تعدادی از پروژه‌ها به پیمانکاران و مشاوران خاصی واگذار می‌شود. نبود شفافیت‌ها و واگذار نکردن درست و اصولی طرح‌ها موجب می‌شود بسیاری از قراردادها در بدو واگذاری با مشکل مواجه شود.

وی پروژه برج‌های دوقلو خرم‌آباد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: قرارداد برج‌های دوقلو از ابتدا با حرف و حدیث‌هایی همراه بود؛ ازجمله اینکه زمین پروژه که متعلق به شهرداری است به دلیل موقعیت مکانی دارای ارزش زیادی است و قرارداد فی‌مابین به نفع پیمانکار است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اضافه می‌کند: اینکه دقیقاً مفاد قرارداد اولیه چه بوده است، در دوره‌های بعدی چه تغییری کرده و چرا پس از گذشت دو دهه از زمان قرارداد اولیه، در شرایط کنونی باز هم این قرارداد به نفع پیمانکار است، مسائل قابل بررسی است و باید از کسانی که در آن زمان و در دوره‌های بعدی مسئولیت داشته‌اند در این خصوص سوال شود.

میرزاپور با بیان اینکه مسئولان شهری باید به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکلات پروژه و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از برج‌های دوقلو باشند، تاکید می‌کند: پروژه برج‌های دوقلو در دوره قبلی شورای اسلامی شهر نیز منتقدانی داشت اما مسئله آن زمان هم حل نشد. در این دوره شورا نیز انتقاداتی به مفاد قرارداد پروژه وارد است.

وی می‌افزاید: آنچه مسلم است در چهار سال شورای قبلی انتقادات راه به جایی نبرد و تنها توانست اجرای قرارداد را به تعویق بیندازد. از مسئولان شهری کنونی انتظار می‌رود به دنبال راهکارهایی برای رفع مسائل پروژه و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر آن باشند.

اعمال سلیقه‌ها مسئله را بغرنج‌تر می‌کند

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان می‌کند: سلیقه‌های متفاوت در دوره‌های مختلف شورای شهر و مدیریت شهری، چالش جدی برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های شهری است. در بسیاری موارد به دلیل طولانی شدن پروژه‌ها در مدت زمان اجرای پروژه، مسئولان مختلفی روی کار می‌آیند.

میرزاپور تصریح می‌کند: در بعضی موارد صرف‌نظر از شرایط قرارداد به دلیل اختلاف سلیقه مسئولان جدید با مسئولان قبلی پروژه‌ها مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد و انتقادات زیادی به قراردادهای قبلی وارد می‌شود. در بعضی موارد انتقادات کاملاً بجا است، اما اختلاف سلیقه یا تغییر شرایط مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

وی تاکید می‌کند: تفاوت دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها در دوره‌های مختلف شورای شهر و مدیریت شهری موجب می‌شود سرمایه‌گذاران رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری در خرم‌آباد نداشته باشند؛ چراکه هیچ تضمینی وجود ندارد قراردادی که در این دوره شورای شهر و مدیریت شهری بسته می‌شود، در دوره بعدی نیز به همان شکل ادامه پیدا کند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید می‌کند: اگر شفافیت لازم در زمان واگذاری پروژه‌ها وجود داشته باشد و تمام جوانب در نظر گرفته شود، قراردادی که در دوره یک مدیر منعقد می‌شود، در دوره‌های بعدی مدیریتی نیز بدون چالش و هرگونه سنگ‌اندازی ادامه پیدا می‌کند.

میرزاپور با تاکید بر اینکه اختلاف‌نظرها در دوره‌های مختلف مدیریت شهری، ضربه اصلی را به بودجه شهرداری و شهروندان وارد می‌کند، می‌گوید: زمین برج‌های دوقلو که یکی از املاک شهرداری خرم‌آباد است، سالیان سال است بدون استفاده مانده و تبدیل به یک ساختمان نیمه‌ساز شده؛ در حالی که شهرداری می‌توانست درآمد خوبی از این برج‌ها کسب کند، اما این پروژه حدود دو دهه است که راکد مانده و نیازمند توجه ویژه است.

وی دلیل اصلی مسائل و مشکلات پیش آمده برای برج دوقلو را نبود کارشناسی اصولی در برآوردهای مالی و بستن قراردادها، دخالت‌های بی‌جا و سلیقه‌ای، منفعت‌طلبی‌های شخصی و به‌کار نگرفتن نیروهای متخصص می‌داند و می‌افزاید: طولانی شدن روند انجام این قراردادها موجب می‌شود در دوره‌های بعدی افراد دیگری با سلیقه‌های متفاوت بیایند که همین اعمال سلیقه‌ها، قضیه را بغرنج‌تر می‌کند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید می‌کند: در بسیاری قراردادهایی که با مشاوران و پیمانکاران مختلف بسته می‌شود، هیچ اطلاع‌رسانی صحیحی انجام نمی‌شود و نظرات نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ به طور کلی ریشه تمام رانت‌ها و بی عدالتی‌ها نبود شفافیت است که پیامدهای زیادی به دنبال دارد.

شورای شهر، شهرداری و سرمایه گذار به یک راه‌حل مشترک برسند

میرزاپور می‌گوید: در پروژه‌های شهری از جمله پروژه برج دوقلوی خرم‌آباد، شفافیت شرط اول است؛ باید مشخص شود زمینی که شهرداری واگذار کرده است چقدر ارزش ریالی داشته و آورده پیمانکار چقدر بوده است. تعهدات پیمانکار خصوصاً زمان اتمام پروژه و بسیاری موارد دیگر باید در قرارداد عنوان شود.

وی اضافه می‌کند: احتمال اجرایی شدن یک قرارداد شفاف که مفاد آن از قبل توسط کارشناسان، متخصصان و حتی رسانه‌ها بررسی و اصطلاحاً چکش کاری شده، بسیار بیشتر است. حقوق شهروندان در چنین پروژه‌ای کاملاً رعایت می‌شود و اعمال سلیقه و سودجویی شخصی و فامیلی ممکن نیست.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه قرارداد برج‌های دوقلو در شرایط کنونی به ضرر شهرداری و عموم شهروندان است، ادامه می‌دهد: با توجه به ارزش و قیمت زمین (آورده شهرداری)، سهم شهرداری از پروژه بسیار کمتر از درصد سرمایه‌گذاری است در حالی که شهرداری باید به تناسب ارزش زمین منتفع شود.

میرزاپور تاکید می‌کند: انتقاد از قرارداد قبلی و مسکوت ماندن پروژه تنها به مسئله دامن می‌زند. در ابتدای شکل‌گیری شورای ششم باید به برج‌های دوقلو نگاه ویژه‌تری می‌شد. شورای شهر، شهرداری و سرمایه‌گذار این پروژه در وضعیت کنونی و به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، وقت و سرمایه باید به یک راه‌حل مشترک برسند.

سرمایه‌گذار برج‌های دوقلو تمایلی به ادامه کار ندارد

سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه مدیران قبلی قرارداد خوبی منعقد نکرده‌اند و حق شهرداری در این پروژه ضایع شده است، اظهار می‌کند: در جلسه‌ای که با مدیرعامل شرکت معین کوثر برگزار کردیم، شرکت تمایلی به ادامه کار و انجام تعهدات نداشت.

وی می‌افزاید: قرارداد پروژه بیست‌ودوم بهمن‌ماه ۱۳۹۳ با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری معین کوثر منعقد شد. قرار بود پروژه برج‌های دوقلو مردادماه ۱۳۹۶ به اتمام برسد، اما با گذشت حدود هفت سال، پروژه تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شهردار خرم‌آباد تصریح می‌کند: حق شهرداری در این پروژه ضایع شده است و از طریق ماده ۳۸ پیگیر حق و حقوق شهرداری هستیم تا پروژه هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. استاندار و معاون عمرانی استانداری به‌صورت میدانی از برج‌های نیمه‌کاره بازدید داشتند و پیگیر راه‌اندازی مجدد برج‌های دوقلو هستند. اعضای شورای اسلامی شهر نیز با جدیت پیگیر مسئله هستند.

فتوحی تاکید می‌کند: مدیران قبلی قرارداد خوبی منعقد نکرده‌اند و تا زمانی که پروژه تعیین تکلیف نشود، نمی‌توان به‌دنبال جذب یا ورود سرمایه‌گذار جدید بود.

وی می‌گوید: ۱۷ هزار متر زمین در بهترین نقطه شهر به سرمایه‌گذاری به نام معین کوثر واگذار شده است و در قرارداد عنوان شده که سهم شهرداری ۲۵ درصد و سهم سرمایه‌گذار ۷۵ درصد است. این پروژه باید ظرف مدت ۴۰ ماه به بهره‌برداری می‌رسید، اما سال‌ها است که روی زمین مانده و مشخص نیست که چرا سرمایه‌گذار انگیزه‌ای برای تکمیل پروژه ندارد.

گزارش از بتول صادقی‌مهر؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 580644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.