۲۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه آبخیزداری مصوب شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان مصوب شده است.

محمدعلی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خشکسالی‌های متوالی در استان اصفهان، یکی از راهکارهای اساسی جهت کنترل و مهار سیلاب‌ها، تغذیه آب‌های زیرزمینی، قنات‌ها و چاه‌ها را اجرای پروژه‌های آبخیزداری دانست و اظهار کرد: از سنوات گذشته در سطح استان حدود ۲.۵ میلیارد مطالعات آماده اجرا بیشتر در حوزه مهار سیلاب‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی وجود دارد که با تخصیص اعتبارات موردنیاز، پیش‌بینی اجرای تمام طرح‌های استان در شهرستان‌ها عملیاتی خواهد شد.

وی درباره اینکه طی سنوات گذشته از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان اصفهان اعتبارات لازم اختصاص یافته بود، افزود: در سال گذشته از این صندوق برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و منابع طبیعی استان اعتبارات لازم لحاظ نشده است.

ابلاغ ۴۲ میلیارد تومان از محل ردیف درآمد عمومی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، پیرامون اینکه چند ردیف از اعتبارات ملی و استانی در موضوعات آبخیزداری و اجرای عملیات داشته‌ایم، تصریح کرد: تاکنون از اعتبارات ۱۴۰۰ منابع طبیعی، از محل درآمد عمومی و تملک سرمایه‌ای سازمان مدیریت حدود ۴۲ میلیارد تومان برای استان ابلاغ شده است که پروژه‌های آن از طریق برگزاری مناقصه و انتخاب مشاور اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین اعتبارات طرح‌های آبخیزداری از محل ردیف‌های محرویت‌زدایی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هم پیگیرهای لازم انجام شده است، افزود: پیشنهاد ما برای اجرای این پروژه‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است اما هنوز تخصیص این میزان اعتبارات قطعیت نیافته و ابلاغ نشده است.

کاظمی یکی دیگر از منابع تأمین اعتبارات پروژه‌های آبخیزداری را محل ردیف‌های بودجه سازمان جنگل‌ها مطرح کرد و گفت: این اعتبارات از پایتخت در حال پیگیری است اما کاملاً مشخص نیست چه میزان اعتبار برای پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در قالب پیشنهاد اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به استان اصفهان تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان آن برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری تصویب شده است، خاطرنشان کرد: از اعتبارات سفر هم پیشنهاد ما برای اجرای این طرح‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که با مصوب شدن ۲۵۰ میلیارد تومان آن، امیدواریم با قطعیت در سفر ریاست‌جمهوری به اصفهان این طرح‌ها عملیاتی شود.

اجرای طرح‌های آبخیزداری اولویت‌دار اصفهان / تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال ۱۴۰۱

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره اینکه طرح‌های جدید آبخیزداری در سال ۱۴۰۱ براساس میزان تخصیص اعتبار در حوزه‌های اولویت‌دار استان اجرا می‌شود، اظهار کرد: درحال‌حاضر نمی‌توان تعداد پروژه‌ها را تعیین کرد زیرا به میزان تخصیص اعتبار بستگی دارد.

وی افزود: طرح‌های آبخیزداری در بیشتر مناطق استان اصفهان با اولویت نواحی مستعد وقوع سیل و سیلاب اجرایی خواهد شد تا خطرات ناشی از این پدیده به حداقل برسد.

کاظمی با اشاره به طرح‌های جدید آبخیزداری در سال ۱۴۰۱، گفت: هم‌اکنون عملیات پروژه‌های آبخیزداری شهرستان کوهپایه، تودشک و روستای بقم اردستان در حال اجراست، همچنین طرح‌های شهرستان فریدون‌شهر در بخش سرداب آغاز شده و مابقی درحال برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

وی پیرامون اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام این حوزه نیز باید امسال تکمیل شود، تصریح کرد: در مصوبات سفر ریاست‌جمهوری بیشتر پروژه‌های نیمه‌تمام در حال اجرا از سنوات گذشته اعم از کنترل مسیر سیلاب‌ها، رودخانه و آبخیزداری را اعلام کردیم که با تصویب اعتبارات طی سال جاری به پایان خواهد رسید.

کاهش تداوم فرونشست زمین در اصفهان با اجرای پروژه‌های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه افزایش پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به حفظ خاک و توسعه منابع طبیعی کمک می‌کند، گفت: هدایت درست آب‌های سطحی و روان آب‌ها در مواقع بارندگی به‌ویژه در مناطق بیابانی مستعد بروز سیل، ازجمله ضروریاتی است که باعث می‌شود زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی پایین‌دست مناطق پربارش دچار آسیب نشوند.

وی با تاکید بر اینکه شتاب در عملیات پروژه‌های آبخیزداری به توسعه طرح‌های زیرساختی و زیربنایی کمک می‌کند، اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها با اهداف مهم ایجاد بندهای سنگی و خاکی جهت کنترل و مهار سیلاب‌ها طی بارش‌های کوتاه‌مدت و سیل‌آسا، همچنین افت شدید تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی با تداوم برداشت‌های بی‌رویه دنبال می‌شود که اجرای به موقع آن‌ها در روند نفوذپذیری و تغذیه منابع آبی و آبخوان‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

کاظمی اضافه کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف حفظ آب، خاک و کنترل سیلاب و استحصال روان‌آب‌های سطحی برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و پیشگیری از خسارت سیل به تأسیسات زیربنایی، مناطق مسکونی، باغات، مزارع کشاورزی و قنوات و چاه‌ها است.

وی یکی از دلایل اصلی فرونشست زمین در دشت‌های استان را برداشت‌های بی‌رویه منابع آبی و تخلیه سفره‌های زیرزمینی برشمرد و خاطر نشان کرد: بدون شک اجرای پروژه‌های آبخیزداری با هدف تغذیه آبخوان‌ها نه تنها تداوم سرعت فرونشست زمین در دشت‌ها و شهرستان‌های استان را می‌کاهد بلکه سبب تغذیه چاه‌ها و قنوات خواهد شد.

کاظمی افزود: سیلاب و باران‌های سیل‌آسا ازجمله بلایای طبیعی است که نتیجه‌ای جز فرسایش خاک و کاهش محصولات کشاورزی ندارد، اما با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان مانع این اثرات مخرب شد.

کد خبر 580585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.