بهبود اقتصادی ناشی از سیگنال‌های انقباضی در تایلند

بانک مرکزی تایلند نرخ کلیدی خود را برای تضمین تداوم بهبود اقتصادی در یک رکورد پایین نگه داشت اما اعلام کرد که ریسک‌های صعودی برای رشد و تورم، نیاز به سیاست تطبیقی فعلی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند گزارش‌ها حاکی از این بود که بانک مرکزی تایلند (BOT) در راستای حمایت از بهبود اقتصادی، نرخ بهره را تا پایان سال بدون تغییر در پایین‌ترین حد خود باقی گذارد، نظرسنجی‌ها نشان داد که درخواست‌هایی برای افزایش سریع‌تر نرخ‌ها در بحبوحه ریسک‌های تورمی وجود دارد؛ لذا BOT با افزایش نرخ بهره از سایر بانک‌های مرکزی پیروی خواهد کرد تا با فشارهای ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی مقابله کند زیرا بر این باور است که یک سیاست پولی بسیار سازگار در آینده کمتر مورد نیاز خواهد بود.

تورم در تایلند به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، در ماه آوریل به ۴.۶۵ درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده بیش از پنج درصد باقی بماند که بالاتر از محدوده هدف بانک تایلند از یک تا سه درصد است. به دنبال کاهش موارد کووید -۱۹ و کاهش محدودیت‌ها نیز اقتصاد تایلند در سه ماهه مارس نسبت به سه ماه گذشته ۱.۱ درصد افزایش داشته و رشد ۰.۹ درصدی را پشت سر گذاشته است. با این وجود با توجه به بهبود واضح اقتصادی در تایلند، سیاست‌های پولی بدون تغییر باید حذف شوند، در غیر این صورت منجر به افزایش تورم خواهند شد.

در زمینه افزایش نرخ‌ها نیز BOT با افزایش پیش‌بینی خود برای اقتصاد و تورم در سال جاری اعلام کرد که قیمت‌ها برای مدت طولانی‌تر از حد انتظار بالا باقی می‌مانند و هر گونه افزایش نرخی مطابق با وضعیت اقتصاد و تورم انجام خواهد گرفت. بهبود مستمر به BOT این امکان را می‌دهد تا تمرکز خود را طی ماه‌های آینده به سمت تثبیت انتظارات تورمی داخلی تغییر دهد و به تدریج محرک‌های دوران همه‌گیری را کنار بگذارد.

درحالی‌که اقتصاددانان در نظرسنجی‌ها انتظار داشتند بانک مرکزی فعلاً نرخ بهره را متوقف کند، کمیته سیاست پولی BOT با چهار رأی موافق در برابر سه مخالف به حفظ نرخ بازخرید یک روزه (THCBIR=ECI) روی ۰.۵ درصد رأی داد که از ماه می سال ۲۰۲۰ در آن قرار داشته است. BOT رشد اقتصادی ۳.۳ درصدی را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۳.۲ درصد رشد داشت.

بانک مرکزی تایلند در برابر پیش‌بینی قبلی ۴.۹ درصدی، تورم کل سال ۲۰۲۲ را برابر با شش درصد پیش‌بینی کرده بود و انتظار داشت قیمت‌ها در سه ماهه سوم قبل از بازگشت به محدوده هدف یک تا سه درصدی خود در اوایل سال آینده به اوج خود برسد. برای سال ۲۰۲۳ نیز تورم کل ۲.۵ درصد در مقایسه با ۱.۷ درصد قبلی پیش‌بینی شده بود.

BOT همچنین پیش‌بینی خود را برای ورود گردشگران خارجی در سال جاری از ۵.۶ میلیون نفر قبلی به شش میلیون افزایش داد. این سازمان پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۳، ۱۹ میلیون گردشگر خارجی وارد تایلند شوند که مطابق با برآورد قبلی آن است. این بانک پیش‌بینی خود را برای رشد صادرات در سال ۲۰۲۲ از هفت درصد قبلی به ۷.۹ درصد افزایش داد و در مقایسه با ۱.۵ درصد قبلی، رشد صادرات ۲.۱ درصدی را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد. BOT اعلام کرد که در حال حاضر تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۳ در مقایسه با پیش‌بینی قبلی ۴.۴ درصدی، ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 580573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.