وظیفه شهرداری در قانون جوانی جمعیت و خانواده چیست؟

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص قانون جوانی جمعیت و خانواده، گفت: طبق این قانون برای هر دستگاه وظایفی تعریف شده است. در این قانون وظایف و رسالت شهرداری‌ها شامل دو بخش است، نخست به عنوان یک نهاد عمومی و دوم در جایگاه یک سازمان، رسالت‌هایی را در قبال بانوان شاغل خود در شهرداری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزانه کلاهدوزان در یک برنامه برخط رادیویی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های کمیته بانوان شورای اسلامی شهر، اظهار کرد: کمیته بانوان زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: عمده‌ترین وظیفه کمیته بانوان این است که پیرامون دغدغه‌ها، مسائل و چالش‌های بانوان در شهر اصفهان و درباره اینکه چگونه آنها می‌توانند در شهر زیست بهتری داشته باشد، تفکر و تدبر کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تصریح کرد: در حقیقت توسعه امکانات شهری باید به نحوی باشد که بانوان بتوانند بهتر از آن استفاده کنند، البته در این راستا فعالیت‌های خوبی در گذشته انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم در حوزه نشاط، ورزش و تفریح بانوان شهر گام‌های مؤثری برداریم.

معضلات باغ‌های بانوان در اصفهان

کلاهدوزان در خصوص عملکرد باغ‌های بانوان، گفت: در طول دو سال گذشته که با اپیدمی کرونا در جامعه مواجه بودیم، این مجموعه‌ها متأثر از شرایط خاص جامعه با مشکلاتی روبه‌رو شد، اما با کاهش همه‌گیری کرونا و امکان حضور بانوان در این باغ‌ها، وضعیت رو به بهبود رفته و برای سال جدید نیز بودجه خوبی برای باغ‌های بانوان سطح شهر اختصاص داده شده است.

وی بیان اینکه در کمیته بانوان شورای اسلامی شهر مسائل و مشکلات ایستگاه‌های ورزش مختص بانوان مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا تدابیری اندیشیده شد، خاطرنشان کرد: تلاش و پیگیری برای اختصاص مکان‌های بیشتر به ورزش بانوان شهر انجام شده است. در حوزه نشاط اجتماعی بانوان نیز رویدادهای فرهنگی خوبی از جمله ویژه برنامه‌های مناسبتی همچون روز دختر در سطح مناطق مختلف شهرداری با نگاه محله‌محوری طراحی شد که مورد استقبال بانوان شهر قرار گرفت.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: رویکرد مدیریت شهری ششم در رابطه با ارتقای نشاط اجتماعی، محله‌محوری است، در این راستا برنامه‌ریزی شده تا رویدادهای مختلف فرهنگی در طول سال و در دل مناطق شهری برگزار شود تا تمام اقشار شهر بتوانند از آن بهره ببرند.

وظیفه شهرداری در قانون جوانی جمعیت و خانواده چیست؟

وی خاطرنشان کرد: در مناطق مختلف شهرداری، کارشناسان فرهنگی- اجتماعی فعال هستند و شهروندان می‌توانند نیازها و مطالبات خود را منتقل کنند، البته اکنون بیشتر رویدادها، برنامه‌ها و جشن‌های فرهنگی در سطح مناطق توسط انجمن‌ها و گروهای محله‌ای اجرا و ساماندهی می‌شود.

کلاهدوزان با تاکید بر اینکه بانوان محلات با انتقال نیازهای واقعی و حتی ارائه راهکار بسیار دقیق و تیزبینانه خود مدیریت شهری را در اجرا و تصویب برنامه‌ها یاری می‌کنند، گفت: بر این اساس در تلاش هستیم بخشی را ویژه بانوان در پورتال شهرداری برای ارتباط مستقیم با مسئولان مد نظر قرار دهیم.

وی در خصوص قانون جوانی جمعیت و خانواده و اقدامات کمیته بانوان و شورای اسلامی شهر در این زمینه، اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد، طبق این قانون برای هر دستگاه وظایفی تعریف شده است. در این قانون وظایف و رسالت شهرداری‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود، نخست شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی و دوم در جایگاه یک سازمان، رسالت‌هایی را در قبال بانوان شاغل خود در شهرداری دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کمیته بانوان مسائل و مشکلات هر دو بخش را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس چندین جلسه با بانوان شاغل در شهرداری اصفهان برگزار و موضوعات احصا شد که در این راستا در حد توان برای رفع آن گام برداشتیم.

توجه مدیریت شهری به مشکلات بانوان شاغل در شهرداری

وی ادامه داد: اهم مسائل بانوان شاغل در شهرداری اختصاص مهدهای‌کودک برای نگهداری فرزندان در سازمان، مرخصی زایمان یا تسهیلاتی در این رابطه بوده است، قانون جوانی جمعیت و خانواده در این زمینه وظایف هر بخش را به خوبی مشخص کرده است و قطعاً بیشتر تمرکز خود را بر اجرای کامل قانون و جبران ضعف عملکرد در گذشته قرار داده‌ایم.

کلاهدوزان ادامه داد: طبق قانون جوانی جمعیت و خانواده، شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی مکلف هستند؛ بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی خود را به موضوع جمعیت و فرزندآوری اختصاص دهند و در این زمینه تولید محتوا داشته باشند.

وی تصریح کرد: دومین وظیفه شهرداری‌ها این است به منظور تکریم حقوق مادر و کودک، اماکن عمومی را به گونه‌ای طراحی و تجهیز کنند که برای مادران باردار و شیرده قابل استفاده باشد، همچنین تعرفه‌های اماکن تفریحی و گردشگری در اختیار شهرداری را برای خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا به صورت نیم‌بها ارائه دهند که در بودجه سال جاری این مهم مد نظر قرار گرفت.

تخفیف عوارض ساخت‌وساز به خانواده‌های ۳ و ۴ فرزندی

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تخفیف عوارض ساخت‌وساز و مجوز تراکم برای خانواده‌های دارای سه فرزند تا ۵۰ درصد و برای خانواده‌های چهار فرزند تا ۷۰ درصد باید از سوی شهرداری اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: در حوزه بانوان بیشتر روی سلامت، تفریح و نشاط بانوان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که در این راستا پیگیری‌های لازم انجام شده تا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی به سمت تغذیه و سبک زندگی سالم در شهر پیش برویم.

کلاهدوزان ادامه داد: برگزاری کلاس‌های متعدد آموزشی، تشویق و ترغیب خانواده‌ها و به ویژه بانوان به سمت تغذیه و سبک زندگی سالم با ارائه راهکارهای متعدد از جمله پیشنهادات در این زمینه است، همچنین شورای مشورتی بانوان از سوی شهردار اصفهان تشکیل شد که از مهم‌ترین وظایف آن کمک به کمیته بانوان شورای اسلامی شهر پیرامون مسائل بانوان است.

اهمیت استفاده از ظرفیت بانوان در سطح مدیریتی شهر

وی در خصوص استفاده از ظرفیت بانوان در سطح مدیریتی شهر، گفت: شورای اسلامی شهر یک نهاد نظارتی است نه اجرایی، اما در این زمینه نقش حمایت‌گری خود را داشته و بر شایسته. سالاری تاکید کرده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در حوزه محیط زیست یکی از مسائل مهم شهر اصفهان و حتی کلانشهرهای ایران، تفکیک و جمع‌آوری پسماند است که با توجه به دقت و ظرافت دید و البته دغدغه‌مندی بانوان، آموزش‌های آنها در این زمینه می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر در زمینه پسماند اقدامات و مصوبات خوبی انجام شده است، گفت: بانوان در قبال طرح تفکیک از مبدا که البته اصفهان بین سایر کلانشهرها پیشتاز است، می‌توانند کمک حال باشند.

کلاهدوزان اضافه کرد: امروزه برخی از شهرهای جهان خانواده‌ها را به سمت پسماند صفر تشویق کرده‌اند که شهر اصفهان با توجه به سابقه پاکیزگی و نظافت، این پتانسیل را دارد.

وی در خصوص اقدامات کمیته بانوان برای زنان سرپرست خانوار، گفت: برپایی نمایشگاه‌ها و غرفه‌های فصلی و محلی برای بانوان سرپرست خانوار در مناطق مختلف شهری از جمله این اقدامات به شمار می‌رود که از گذشته نیز جریان داشته است. چندین مرکز توانمندسازی نیز برای زنان سرپرست خانوار اختصاص داده شده است، رویکرد شورای اسلامی شهر در این خصوص یک نقش حمایتی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به معضل آلودگی هوای اصفهان، گفت: امروزه صنعتی شدن اصفهان به حالت اشباع رسیده است و باید مدل‌های دیگری برای شهر تعریف شود که در این زمینه گردشگری از جمله ظرفیت‌های اساسی آن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به محورهای مختلف گردشگری، گفت: گردشگری سلامت از جمله این محورها است که اصفهان نیز در این زمینه ظرفیت خوبی دارد و باید بیش از پیش به آن پرداخته شود. با توجه به ظرفیت اصفهان در زمینه تجهیزات پزشکی، تعداد پزشکان متخصص و خدمات متعدد پزشکی که در این شهر ارائه می‌شود، این امکان را دارد که برای شهر و کشور ارزآوری داشته باشد.‌

کد خبر 580397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.