از قتل مرد ۲ زنه در یک شوخی تا آدم ربایی یک میلیاردی در نیمروز

قتل مرد دو زنه در یک شوخی، نجات ۱۰ گردشگر گمشده، درگیری مسلحانه در ارومیه، آدم‌ربایی یک میلیاردی در نیمروز، دسیسه زن شیاد با اغفال مردان متأهل، بازداشت عامل تیراندازی در بازار تهران را در بسته خبری حوادث ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، این حادثه اواسط سال ۹۵ در یکی از روستاهای اطراف بندرعباس اتفاق افتاد. آن روز پسر جوان به نام سعید که ساکن بندرعباس بودند همراه برادر خود برای تفریح به یکی از روستاهای اطراف رفته بودند. در جاده چند نفر از روستاییان مشغول فروختن فلفل و دیگر محصولات کشاورزی بودند. در این بین برادر سعید که رانندگی می‌کرد در یک لحظه تصمیم گرفت با روستاییان شوخی کند. او فرمان خودرو را به سمت بساط یکی از فلفل فروش‌ها کج کرد که در اثر برخورد سپر خودرو با کیسه، فلفل‌ها روی زمین ریختند.

روستاییان که از این شوخی ناراحت شده بودند به تعقیب سعید و برادرش پرداختند و کمی جلوتر توانستند سد راه آنها شوند و خودرو را متوقف کنند. چند نفر از روستاییان برادر سعید را از خودرو پیاده کردند و با او درگیر شدند. در این بین سعید که دید برادرش درحال کتک خوردن است برای دفاع از او یک چاقو از داخل خودرو برداشت و با آن ضربه‌ای به مرد سالخورده‌ای که با برادرش درگیر شده بود، زد.

هرچند او قصد قتل نداشت اما همین ضربه کافی بود تا این مرد جان خود را از دست دهد و سعید به اتهام قتل عمد بازداشت شود. مقتول دو همسر و چندین فرزند داشت که در جلسه محاکمه فرزندان مقتول برای قاتل درخواست قصاص کردند. قضات دادگاه سعید را به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کردند و مدتی بعد این رأی در دیوانعالی کشور تأیید شد. با تأیید حکم، شمارش معکوس برای قصاص قاتل آغاز شد. این درحالی بود که مسئولان واحد صلح و سازش زندان بندرعباس و شورای حل اختلاف از یک سو و خانواده سعید از سوی دیگر به‌دنبال جلب رضایت اولیای دم بودند.

تعداد زیاد اولیای دم کار را برای تیم صلح و سازش دشوار می‌کرد با وجود این آنها بعد از ماه‌ها تلاش موفق شدند رضایت فرزندان همسر اول مقتول را جلب کنند. آنها در ازای دریافت یک میلیارد تومان قاتل را بخشیدند؛ با این حال فرزندان دومین همسر مقتول همچنان خواسته قصاص داشتند. چند روز قبل در شرایطی که همه‌چیز برای اجرای حکم قصاص مهیا بود بار دیگر تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای دم از سر گرفته شد.

هرچند آنها می‌گفتند حکم باید اجرا شود اما وقتی رایزنی‌ها ادامه پیدا کرد در نهایت حاضر شدند در ازای دریافت مبلغ یک و نیم میلیارد تومان قاتل را ببخشند. در این شرایط بود که سعید پس از گذشت شش سال از چوبه دار نجات یافت و قرار است به زودی به لحاظ جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری محاکمه شود.

نجات ۱۰ گردشگر گمشده

ساعت ۱۱ صبح تیم ۱۰ نفره آب‌نوردان کرمانشاهی همراه با یک راهنما مسیر پیاده‌روی در آب را در پیش گرفتند. بنابر گفته راهنمای گروه، مسیری که قرار بود یک‌ساعته طی شود به‌خاطر ناآشنایی آنها حدود هشت ساعت طول کشید. هرچه می‌رفتند نمی‌توانستند مسیر درست را از میان شاخه‌های منشعب‌شده از رودخانه تشخیص دهند.

خستگی و کاهش توان‌جسمی گروه باعث شد تا یکی از اعضا به دنبال لیزخوردگی روی یک تخته سنگ دچار مصدومیت از ناحیه مچ پا شود. این فرد که حدود ۱۳۰ کیلوگرم هم وزن داشت بعد از آسیب‌دیدگی، سرعت حرکت تیم را تحت‌تأثیر قرار داد. هوا کم‌کم رو به تاریکی می‌رفت. از میان تمام تلفن‌های همراهی که در اختیار داشتند تنها یک گوشی آنتن داشت و با کمک آن تماس اولیه را با مرکز Eoc برقرار کردند.

به گفته رئیس شعبه هلال‌احمر کامیاران بعد از دریافت این تماس اولین گروه چهار نفره امدادونجات از پایگاه گردنه مروارید (شهید کوهسار فاتحی) به منطقه اعزام شدند و از آنجا که این افراد نمی‌توانستند به‌خاطر نداشتن آنتن، لوکیشن محل دقیق را ارسال کنند تیم امدادونجات اعزامی موفق نشد بعد از شش ساعت تلاش، آنها را پیدا کند.

منطقه‌ای که این افراد در آن گرفتار شده بودند از امنیت کافی برخوردار نبود و به‌خاطر همین امدادگران عملیات شبانه را با جدیت دنبال کردند. به خاطر وجود حیوانات‌وحشی و همچنین احتمال حمله گروهک‌های تروریستی همه سعی خود را به کار گرفتند تا قبل از وقوع هر حادثه‌ای آنها را از این مهلکه نجات دهند.

آسمان به‌شدت تاریک بود و تنها نوری که جلوی پای امدادگران را روشن می‌کرد نور چراغ‌قوه همراه آنها بود. با توجه به شرایط خاص منطقه برای پیشگیری از هر خطری مرکز EOC نسبت به اعزام تیم سوم هم به منطقه عملیاتی اقدام کرد. تمام طول شب با پای پیاده این افراد را جست‌وجو کردند و در نهایت موفق شدند ساعت شش صبح آنها را در حاشیه رودخانه و درحالی که آتش بزرگی روشن کرده بودند، پیدا کنند.

نجاتگران به محض رسیدن به این افراد وضعیت فرد مصدوم را چک کردند و متوجه شدند به‌دلیل دیابت دچار افت شدید فشار خون شده و این مشکل در کنار پیچیدگی مچ پا و درد شدید توان راه‌رفتن را از او گرفته بود. ابتدا نسبت به بستن مچ پای مصدوم اقدام و بعد با تغذیه مناسب او را ریکاوری کردند. مسیر سختی را باید طی می‌کردند تا به محل خودروهای امدادی برسند اما مصدوم که وضعیت بهتری نسبت به ساعت‌های اولیه صبح داشت با کمک امدادگران این مسیر را طی کرد.

درگیری مسلحانه در ارومیه

حوالی ساعت ۲۰ شب گذشته درگیری مسلحانه میان سرنشینان چند خودروی سواری در خیابان آزادگان ارومیه رخ داد. در این درگیری مسلحانه که با استفاده از سلاح‌های شکاری رخ داد، سرنشینان دو خودرو به سمت خودروی دیگر شلیک و راننده یکی از خودروها زخمی شد و به دنبال این درگیری، نیروهای پلیس نسبت به تعقیب متهمان فراری اقدام کرد.

سرهنگ صادق شکری رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: بر اثر یک فقره درگیری مسلحانه منجر به تیراندازی در یک خیابان این شهر، مأموران انتظامی چهار عامل این درگیری را شناسایی و در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند. در این تیراندازی دو خودرو و یک قبضه کلاشینکف نیز توقیف شد و علت اصلی این درگیری نزاع و اختلافات خانوادگی اعلام شده است. این درگیری ساعت حوالی ۲۰ امشب رخ داده و مسئولان در حال بررسی افراد دخیل در آن هستند.

حسین مجیدی دادستان عمومی و انقلاب ارومیه نیز اظهار کرد: دستگاه قضائی به طور جد، پیگیر شناسایی هرچه سریع عاملان تیراندازی است. عاملان این تیراندازی پس از طی مراحل قانونی و قضائی به اشد مجازات خواهند رسید. با افرادی که با ایجاد رعب و وحشت، امنیت روانی جامعه را به مخاطره می‌اندازند به هیچ عنوان مماشاتی در کار نخواهد بود و اشد مجازات در انتظار آنها است.

وی افزود: درحال شناسایی هویت تمامی عاملان این درگیری مسلحانه هستیم که در دستور کار ویژه دستگاه قضائی قرار گرفته است. امنیت روانی جامعه برای ما در اولویت قرار دارد و برخورد قاطع با عاملان این حادثه، درس عبرتی برای سایر قانون‌شکنان خواهد بود.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز درباره این حادثه اظهار کرد: درپی حادثه تیراندازی شب گذشته در ارومیه که به دلیل اختلاف خانوادگی دو طایفه صورت گرفت چند نفر زخمی شدند. به محض وقوع این حادثه دستورات لازم به دادسرای عمومی و انقلاب و مرجع انتظامی صادر و بازپرس و عوامل انتظامی بلافاصله در محل حضور پیدا کرده و با تحقیقات مقدماتی شش نفر از عوامل اصلی را شناسایی و دستگیر و جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر افراد احتمالی درگیر در این حادثه با قرار قانونی روانه زندان شدند.

وی افزود: این درگیری منجر به فوت کسی نشده است اما به لحاظ سلب امنیت شهروندان و ایجاد رعب و وحشت در جامعه دستگاه قضائی و انتظامی فوراً اقدامات قاطع و بازدارنده قانونی را انجام دادند. دستگاه قضائی به هیچ وجه اجازه جولان اراذل و اوباش و برهم زنندگان امنیت شهروندان را نخواهد داد و برخورد قاطعی با افرادی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند صورت خواهد گرفت.

آدم ربایی یک میلیاردی در نیمروز

سردار احمد طاهری فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: درپی ربوده شدن جوانی ۲۸ ساله در یکی از محلات روستای بالاخانه در شهرستان نیمروز، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت. با تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد، عامل اصلی آدم‌ربایی به دلیل اختلافات مالی با همکاری سه همدست دیگر خود اقدام به ربایش جوان ۲۸ ساله کرده و سپس از محل متواری شده‌اند.

وی افزود: آدم ربایان در تماس تلفنی با خانواده فرد ربوده شده برای آزادی گروگان طلب ۱۰ میلیارد ریال وجه نقد کرده بودند. در نهایت اکیپی ویژه از مأموران انتظامی با تلاش شبانه‌روزی و انجام روش‌های نوین کشف جرم، در یک اقدام انتظامی و اطلاعاتی کمتر از ۴۸ ساعت از وقوع جرم، همدست آدم‌ربا را شناسایی و طی عملیاتی غافلگیرانه او را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی استان و شهرستان نیمروز، عامل اصلی آدم‌ربایی نیز در یکی از شهرستان‌های شمالی استان شناسایی و پس از هماهنگی قضائی دستگیر شد. فرد ربوده شده پس از رهایی، صحیح و سالم به آغوش خانواده بازگردانده شد و تلاش برای دستگیری دو فرد دیگر دخیل در این اقدام و ختم پرونده ادامه دارد.

دسیسه زن شیاد با اغفال مردان متأهل

سرهنگ کارگاه علی قیصری رئیس پلیس آگاهی استان مازندران، اظهار کرد: درپی شکایت همسر مرد مالباخته در شهرستان ساری مبنی بر اینکه فردی با بیهوش کردن همسرش سکه‌های طلای وی را به سرقت برد، موضوع در دستور کار مأموران پلیس آگاهی قرار گرفت. با انجام تحقیقات و اقدامات فنی و اطلاعاتی کارآگاهان و کارشناسان پلیس آگاهی پای یک زن مشکوک به این پرونده باز شد و مشخص شد، مرد مالباخته درپی ارتباط با یک زن در فضای مجازی مورد اغفال وی قرار گرفته است.

وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی در ادامه تحقیقات دریافتند این زن پس از جلب اعتماد مرد به بهانه خرید یک خانه با خوراندن آبمیوه مسموم اقدام به سرقت سکه‌های طلا از این مرد کرد. در نهایت متهم شناسایی و با هماهنگی قضائی در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه دستگیر شد. متهم در بازجویی‌های فنی پلیس به سرقت ۱۲۰ قطعه سکه طلا اعتراف کرد.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران با اشاره به اینکه از مخفیگاه سارق ۷۵ سکه طلا به ارزش ۱۱ میلیارد ریال کشف شد، خاطرنشان کرد: متهم با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و با قرار صادره روانه زندان شد.

بازداشت عامل تیراندازی در بازار تهران

سرهنگ غلامرضا صالحی رئیس پایگاه هفتم پلیس امنیت عمومی تهران، اظهار کرد: درپی وقوع یک درگیری در اواخر فروردین‌ماه در حوالی بازار تهران و متواری شدن متهم اصلی، این پرونده موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پایگاه هفتم پلیس امنیت عمومی تهران قرار گرفت. در بررسی‌های اولیه مشخص این فرد که دارای سوابق متعددی بوده طی یک اختلاف شخصی با حضور در محل اقدام به تیراندازی کرده و قبل از حضور پلیس از محل گریخته است.

وی افزود: با انجام اقدامات شبانه‌روزی و پایش‌های اطلاعاتی، سرانجام متهم در حوالی غرب تهران شناسایی و در یک اقدام ضربتی صبح روز شانزدهم خردادماه درحالی که قصد ترک مخفیگاه خود را داشت دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه او یک قبضه سلاح جنگی کشف شد.

رئیس پایگاه هفتم پلیس امنیت عمومی تهران با اشاره به اینکه متهم پس از اعتراف به بزه انتسابی به دادسرا معرفی شد، خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌های مهم پلیس برخورد با برهم زندگان نظم و آسایش شهروندان بوده و کسانی که بخواهند این امر را به مخاطره بیاندازند با برخورد قانونی از سوی پلیس مواجه خواهند شد.

کد خبر 580313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.