وضعیت بازداشتی‌های «متروپل»/عامل حادثه حرم رضوی به اعدام محکوم شد

سخنگوی جدید قوه قضائیه، در دومین نشست خبری، به تشریح مهم ترین موضوعات روز قضائی پرداخت‌.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، مسعود ستایشی امروز سه‌شنبه_ هفدهم خردادماه _ در دومین نشست خبری با بیان اینکه تکرار محورهایی که مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اشاره داشتند، برای ما فصل الخطاب است، اظهار کرد: رهبری فرمودند که نسل جوان آینده این کشور را اداره می‌کند و به یک نرم‌افزار واقعی احتیاج دارد و این نرم‌افزار می‌تواند شتاب‌دهنده و کمک‌کننده باشد و حتی در مواردی تحول‌آفرین باشد.

کمبود وقت برای تبیین نکاتی در حادثه متروپل ازلحاظ قانون‌گذاری

وی در خصوص جزئیات بازداشتی‌های حادثه متروپل، افزود: در حادثه متروپل نیاز به این بود که از منظر قانون‌گذار نکاتی را تبیین کنیم اما به دلیل کمبود وقت این کار شدنی نیست. در تاریخ دوم خرداد به ما اطلاع دادند که این حادثه رخ‌داده و ساختمان ۱۱ طبقه متروپل ریزش کرد و در یک وضعیت ناایمنی باقی ماند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ناایمن بودن باقی‌مانده سازه از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. تبیین ابعاد برای روشنگری خیلی مؤثر است. بر اساس هماهنگی‌های صورت پذیرفته و تکالیف مراجع ذی‌ربط، رئیس دادگستری خوزستان به‌اتفاق دادستان حوزه قضائی استان در معیت سایر مسئولان پیگیر این موضوع شدند. بدون فوت وقت بر صدور دستورات قضائی در حوزه قضائی مربوطه نظارت عالیه انجام شد.

تشکیل کارگروه قضائی و حقوقی برای بررسی حادثه متروپل

وی تصریح کرد: بلافاصله به تشکیل کارگروه قضائی و حقوقی متشکل از قضات مرکز استان و شهرستان مربوطه اقدام شد تا ابعاد حقوقی و قضائی ابعاد حادثه را با دقت و ریزبینی موردبررسی قرار دهند تا از نگاه‌های لغزنده جلوگیری شود.

ستایشی گفت: تحقیقات مقدماتی و بررسی میدانی محل صورت گرفت و نظارت‌های لازم از بعد میدانی انجام شد. در زمان پلاسکو برای حفظ حقوق مردم، کمیته‌ای برای شناسایی اموال انتخاب و حقوق افراد حفظ شد. پزشکی قانونی منطقه هم بی‌درنگ تکالیف مربوطه را بررسی کرد، چراکه در حوادث این‌چنینی احتمال آسیب رسیدن به متوفیان وجود دارد.

بازداشت ۱۴ نفر از افرادی که در حادثه متروپل قصور داشتند

وی با اشاره به دستگیری‌ها متروپل، اظهار کرد: دستگاه قضائی با هماهنگی با ضابطین دادگستری اقداماتی را با رعایت موازین قضائی و حقوقی انجام داد و افرادی که احتمال می‌رفت قصور دارند، بازداشت شدند. بر اساس آماری که داریم ۱۴ نفر از افرادی که تشخیص داده‌شده قصوری دارند، بازداشت شدند. قرارهای صادره هم متناسب با جرم مرتکب شده، بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: شهرداران سابق و اسبق، افرادی که مسئول حوزه نظام‌مهندسی شهرستان مربوطه بودند جز بازداشتی‌ها هستند. با رعایت موضوع مقررات ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی، عناوین احصاء و قابل‌ذکر است. شهردار سابق، رئیس نظام‌مهندسی، مهندس ناظر پروژه، شهردار منطقه ۱، سرپرست شهرداری منطقه ۱، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل و سرپرست معاونت فنی و عمرانی و معاونت فنی شهرداری جز افرادی بودند که در این تصمیمات به‌موجب قرار تأمین کیفری بازداشت شدند.

وی با بابیان اینکه هر تصمیمی که نسبت به قاصران این حادثه گرفته شود، به‌موجب قانون خواهد بود، تصریح کرد: اجرای دقیق قانون بهترین راه تجلی عدالت است. باید تأکید مؤکد بر این باشد که باید متمسک به رعایت قوانین باشیم.

اجرایی شدن ۸۰ درصد اصل ۱۴۲ قانون اساسی در راستای شفافیت

ستایشی درباره اینکه سامانه اعلام اموال مسئولان و اینکه آیا مسئولان سابق و فعلی اموال خود را اعلام کردند و چند نفر تاکنون اعلام نکردند، اضافه کرد: اصل ۱۴۲ قانون اساسی در راستای شفافیت نکاتی را بیان کرده است. مسئولان سابق و فعلی دولت اموال خود را اعلام کردند. ۸۰ درصد این قانون در قوه قضائیه اجراشده است و اکثر قضات و مسئولان قضائی اموال خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۳ مقامات و مسئولانی که در این ماده قانونی ذکر شده باید اموال همسر و فرزندان را اعلام کنند که در این رابطه مشارکت به‌خوبی انجام نشد.

تشکیل پرونده‌های قضائی در رابطه با آزار بازیگران

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص سوءاستفاده‌های جنسی از بازیگران و تشکیل پرونده‌های قضائی در این رابطه افزود: مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بسیار تلخ است. افرادی مدعی این هستند که مورد تجاوز قرار گرفتند. دستگاه قضا بر اساس مقررات چنانچه واجد حیثیت خصوصی است، افراد می‌توانند طرح شکایت کنند تا دستگاه قضا رسیدگی کند.

وی ادامه داد: اینکه تاکنون شکایتی صورت گرفته یا نه باید گفت تا روز گذشته شکایتی مطرح نبود اما امروز با وصول شکایتی از طرف مقابل نسبت به افرادی که این موضوعات را طرح کردند، مواجه بودیم.

شناسایی تعداد ساختمان‌های ناایمن براساس خواست قوه قضائیه بوده است

ستایشی در خصوص شناسایی ساختمان‌های ناایمن، اظهار کرد: به‌تازگی در رسانه ملی مطالبی مطرح شد که ناقص بود بااین‌حال باید گفت که شناسایی تعداد ساختمان‌های ناایمن بر اساس خواست قوه قضائیه بوده است و موارد به دادسرا به‌صورت تخصصی ارجاع شد. مواردی مثل بازار گل و گیاه داشتیم که توسط دادسرای تهران مورد پیگیری قرار گرفت و ساختمان علاءالدین هم بر اساس پیگیری قوه قضائیه بررسی شد که این موارد هیچ‌کدام مطرح نشد.

برگزار پنج دادگاه سیاسی به‌صورت علنی

وی در رابطه با تعداد دادگاه سیاسی که به‌صورت علنی برگزار شده است، تصریح کرد: بخشنامه‌ای در این رابطه رئیس قوه قضائیه صادر کرد. دادگاه‌ها علنی است مگر قرار غیرعلنی بودن صادر شود. در رابطه با جرایم سیاسی هم باید گفت که قانون ابعاد موضوع را مشخص کرده است و ما در دوره دوساله پنج دادگاه در رابطه با جرم سیاسی داشتیم اما ۱۶۷ مورد جلسه دادگاه با حضور اعضای هیئت‌منصفه داشتیم که پنج مورد از آن مشمول جرم سیاسی می‌شد و علنی برگزار شد.

رد درخواست‌هایی برای پابند الکترونیک و آزادی مشروط «محمدعلی نجفی»

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی و پاسخ دادسرا به آزادی مشروط این فرد، گفت: نجفی به شش سال و نیم حبس محکوم‌شده بود. این فرد از ۱۵ روز مرخصی استفاده کرده است. درخواست‌هایی برای پابند الکترونیک و آزادی مشروط داشتند که دادسرا با این موارد موافقت نکرده است و در حال گذراندن ایام حبس خود است.

وی در خصوص آخرین اقدامات دستگاه قضا در رابطه با پرونده شهید صیاد خدایی، افزود: این پرونده دارای ابعاد امنیتی است و این اطمینان را می‌دهیم که انتقام خون این شهید عزیز را می‌گیریم و با قاطعیت با مرتکبان این جنایت برخورد می‌کنیم. پرونده با جدیت در دادسرای تهران در حال پیگیری است.

پیگیر اجرای قانون جوانی جمعیت هستیم

ستایشی با اشاره ترک فعل‌های انجام‌شده در رابطه با اجرای قانون جوانی جمعیت، تصریح کرد: برای اجرای دقیق و مؤثر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید بگویم که رئیس قوه قضائیه دو جلسه خاص و یک جلسه فرعی برای این امر اختصاص داد و پیگیری این قانون به‌صورت جدی در حال انجام است.

وی ادامه داد: دستگاه‌هایی در جهت تحقق این قانون مسئول هستند بعضی از دستگاه‌ها در قانون متکلف تنظیم برخی دستورالعمل‌ها هستند. برخی از دستگاه‌ها تکالیفی دارند که انجام ندادند و می‌توان مصداق ترک فعل شمرد.

کد خبر 580282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.