اجرای قانون «هوای پاک» با جدیت دنبال شود/مجازات سنگین در انتظار تخریب‌کنندگان محیط‌زیست

رئیس قوه قضائیه گفت: پس از حدود پنج سال از تصویب «قانون هوای پاک» باید بررسی شود که چه میزان از مفاد این قانون عملیاتی شده است؛ چنانچه بسیاری از بخش‌های قانون فوق بر زمین‌مانده و اجرایی نشده، ضرورت دارد آسیب‌شناسی لازم در این رابطه از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست با مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اشاره به اهمیت مقوله حفظ محیط‌زیست و تأکید آموزه‌های دینی بر این مهم، اظهار کرد: محیط‌زیست مقوله‌ای است که به حیات انسان‌ها و سلامت جسم و روح آن‌ها وابسته است و هر آنچه این محیط را تهدید کند به‌منزله تهدید سلامت انسان و سایر موجودات است.

تخریب‌کنندگان محیط‌زیست، مفسد فی‌الارض هستند

وی با تشریح اهمیت و ارزشی که در آموزه‌های دینی برای مقوله حفظ محیط‌زیست لحاظ شده است، افزود: برای افرادی که زمین و محیط‌زیست را تخریب و آلوده سازند، مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است و بر مبنای دستورات شرعی و قانونی، چنانچه این تخریب به حد مشخصی برسد، عنوان «افساد فی‌الارض» بر آن صدق خواهد کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تبیین اصل ۵۰ قانون اساسی ناظر بر وظیفه عمومی در حفاظت از محیط‌زیست و ممنوعیت آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی و غیر آنکه با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل‌جبران آن ملازمه پیدا کند، تصریح کرد: علاوه بر اصل ۵۰ قانون اساسی، در برخی دیگر از اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه نیز به نحوی از انحا به موضوع مهم و حیاتی حفاظت از محیط‌زیست پرداخته شده است و همین امر گواهی بر اهمیت مقوله مذکور و توجه قانون‌گذار به آن است.

وی اضافه کرد: مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست با احصا و اولویت‌بندی موضوعات و مسائل این حوزه و بر مبنای تعریفی که از مقوله محیط‌زیست دارند، می‌توانند بررسی‌های لازم را نسبت به‌ضرورت تنقیح، اصلاح و ایجاد قانون در حوزه محیط‌زیست به عمل‌آورند.

لزوم هم‌افزایی برای مقابله با ریزگردها

اژه‌ای با اشاره به مسائل و موضوعات کلان و مهمی که باید پیرامون آن‌ها در شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، اتخاذ تصمیم شود، گفت: برخی مسائل این حوزه ازجمله مسئله ریزگردها را در زمره موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای است که ضرورت دارد شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، حداقل سالی یک الی دو بار تشکیل جلسه دهد و میان دستگاه‌های مختلف در حوزه حفاظت از محیط‌زیست، هماهنگی و هم‌افزایی ایجاد شود.

وی با یادآوری سابقه بیش از ۶۰ ساله قانون‌گذاری در حوزه محیط‌زیست در کشور، اظهار کرد: مسائل و موضوعات مرتبط با محیط‌زیست تنها به قوانینی که تاکنون در این حوزه تصویب‌شده منحصر نمی‌شود؛ همچنین مقوله حفاظت از محیط‌زیست به یک دستگاه یا سازمان اختصاص ندارد؛ لذا شورای عالی حفاظت محیط‌زیست با تشکیل جلسات مستمر باید پیرامون مسائلی نظیر موضوعات متغیر و جدید حوزه محیط‌زیست و نحوه هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها در این حوزه اتخاذ تصمیم کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: چند درصد از قانون هوای پاک که در تیر ۱۳۹۶ تصویب شد، اجرایی شده است پس از حدود پنج سال از تصویب «قانون هوای پاک» باید بررسی شود که چه میزان از مفاد این قانون عملیاتی شده است؛ چنانچه خیلی از بخش‌های قانون فوق بر زمین‌مانده و اجرایی نشده، ضرورت دارد یک آسیب‌شناسی در این رابطه از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت گیرد و من در راستای اجرایی شدن کامل این قانون، خطاب به سازمان بازرسی کل کشور نیز دستوراتی صادر خواهم کرد.

وی در ادامه با اشاره به سخنان فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور مبنی بر طولانی شدن روند رسیدگی به یک پرونده در این حوزه، به مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: تا نمونه‌هایی ازاین‌دست پرونده‌ها که رسیدگی به آن‌ها با اطاله همراه بوده را برای بررسی و پیگیری ارائه کنند.

جایگاه سازمان حفاظت محیط‌زیست در قوانین ارتقا پیدا نکرده است

اژه‌ای با اشاره به اصلاح قانونی که در حوزه محیط‌زیست در سال ۱۳۷۱ صورت گرفت و به‌موجب آن، اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست در متوقف کردن فعالیت شرکت‌های آلاینده سلب شد، اظهار کرد: آن مقداری که حافظه من از قوانین مرتبط با محیط‌زیست و اصلاحات آن، یاری می‌دهد، باید بگویم که در طول زمان، جایگاه سازمان حفاظت محیط‌زیست ارتقا پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: حال‌آنکه با توجه به اینکه مسائل حوزه محیط‌زیست نسبت به گذشته تغییر کرده و نوع و ابزار آلاینده‌ها متفاوت شده است، لذا باید به‌تناسب این تغییرات، جایگاه سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز ارتقا یابد و قوانین این حوزه نیز به‌روز شود.

کد خبر 580255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.