آمریکا «نان جهان» را هم آجر کرد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، هفدهم‌ خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز نشست شورای حکام زیر سایه تردیدها برای آینده مذاکرات‌» نوشت: سرانجام پس از یک هفته اخبار ضد و نقیض و گمانه زنی‌های سیاسی و رسانه‌ای، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز گذشته آغاز به کار کرد. طبق اعلام آژانس، موضوع راستی آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ (سال ۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل نیز بررسی خواهد شد. شنیده‌های خراسان نیز نشان می‌دهد بررسی قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران یکی از مباحث این نشست است که به احتمال زیاد و در صورت قطعی شدن، روز چهارشنبه (فردا) در دستور کار قرار می‌گیرد. خبرگزاری «رویترز» هفته قبل گزارش داد، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) قصد دارند در این نشست با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «همکاری نکردن با آژانس اتمی» خوانده شده انتقاد کنند.

قطعنامه‌ای که اگرچه طبق اطلاعات رسیده به خراسان، چندان اثر سریع و منفی نخواهد داشت و بیشتر هشداری به کشورمان برای همکاری بیشتر با آژانس است اما می‌تواند پایه‌ای برای اقدامات مخرب بعدی آژانس علیه ایران باشد. در آستانه برگزاری نشست شورای حکام حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران که سفر خود به ترکیه را لغو کرده و در تهران به سر می‌برد، در توئیتی تصریح کرد: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.

وی با اشاره به گفت و گوی اخیرش با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز با مردود خواندن قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام آژانس گفت که جمهوری اسلامی ایران متناسب با اتفاقی که در این شورا بیفتد، پاسخ‌های خود را خواهد داد اما روز گذشته همه منتظر سخنان ابتدایی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودند تا ببینند چه فضایی برای نشست اخیر پخت و پز شده به ویژه اینکه سفر گروسی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین یک روز قبل از شروع نشست و دیدارش با مقامات اسرائیلی این گمانه را تقویت کرده بود که قرار است ماجراجویی جدیدی را از سوی مدیرکل سیاسی کار آژانس و غربی‌ها در این نشست فصلی آژانس شاهد باشیم. گروسی در کنفرانس خبری خود پیش از شروع جلسه تصریح کرد، هیچ‌کس تمایل ندارد که همکاری بیشتر ایران و آژانس از بین برود و تصمیم‌گیری درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران به کشورهای عضو شورای حکام بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه سفر اخیر وی به فلسطین اشغالی در آستانه جلسه شورای حکام، حامل پیامی بوده است، گفت: «قطعاً این سفر حامل هیچ پیامی نبوده است و من هر آنچه را باید انجام می‌دهم». گروسی در خصوص سفر چند ماه پیش خود به ایران نیز گفت: «ما باید این مسئله را به رسمیت بشناسیم که به نتیجه دلخواه دست پیدا نکردیم و فکر می‌کنم که گزارش من کاملاً روشن و واضح بود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دسترسی ایران به مواد کافی برای ساخت بمب گفت: «ممکن است ظرف چند هفته یا چند ماه ایران، مواد کافی برای ساخت بمب را داشته باشد.»

آمریکا «نان جهان» را هم آجر کرد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا «نان جهان» را هم آجر کرد» نوشت: در شرایطی که روسیه آمادگی خود را برای صادرات غلات از بنادر اوکراین برای کاهش بحران غذایی در جهان اعلام کرده، تداوم سیاست‌های ضد روسی آمریکا، بحران‌ها را تشدید می‌کند. پولیتیکو گزارش کرده که واشنگتن قصد ندارد تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را به منظور کمک به صادرات غلات از اوکراین لغو کند؛ اقدام جاه‌طلبانه‌ای که می‌تواند میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشاند. درحالی که سازمان ملل و سازمان خواروبار جهانی درباره بروز گرسنگی و قحطی در جهان در پی بحران اوکراین هشدار می‌دهند، دولتمردان کاخ سفید بدون توجه به این هشدارها، پای سیاست‌های ضد روسی خود ایستاده‌اند و حاضر به عقب‌نشینی نیستند.

منابع مطلع می‌گویند با وجود کمک روسیه به از سرگیری صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین، باز هم دولت آمریکا تصمیمی برای تسهیل تحریم‌های اعمالی ضد مسکو ندارد. یکی از مقامات امریکایی یکشنبه شب در گفت‌وگو با پولیتیکو تأکید کرد که درخواست‌های مسکو برای لغو تحریم‌ها در بحبوحه بحران غذایی در حال ظهور برابر با «دیپلماسی اخاذی» است.

وی افزود: واشنگتن با توافقی در رابطه با صادرات غلات که شامل لغو تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه باشد، موافقت نخواهد کرد. یکی از مقامات آگاه نیز که خواست نامش فاش نشود، به پولیتیکو گفت که پیوند دادن عرضه غلات با لغو اقدامات محدودکننده ضد روسیه، روند مذاکرات را شکننده و پیچیده کرده است. پولیتیکو گزارش داد: «مقامات امریکایی در حال حاضر با دقت این مذاکرات و همچنین مذاکرات مجزای روسیه با ترکیه در رابطه با صادرات امن غلات اوکراینی را زیر نظر دارند.»
غرب، روسیه را به متوقف کردن صادرات غلات از اوکراین متهم کرده است، اما روسیه ضمن آنکه بارها این ادعا را رد کرده، تأکید دارد که به محض آن که مین‌های دریایی اوکراینی پاکسازی شوند، این بنادر بازگشایی خواهند شد. پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با مقصر دانستن غرب به دلیل بحران غذایی و کمبود غلات در جهان، گفته بود برای از سرگیری حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی باید تحریم‌های غیرقانونی غرب لغو شود، اما غربی‌ها نه تنها حاضر نیستند تحریم‌ها را لغو کنند، بلکه دامنه تحریم‌های خود را گسترده‌تر می‌کنند.

آمریکا «نان جهان» را هم آجر کرد

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کنترل بازار ارز با تصمیم سران قوا و اقدامات بانک مرکزی‌» نوشت: در هفته‌های اخیر موج جدیدی از جوسازی‌ها در بازار ارز شکل گرفته و فضایی به وجود آمده بود تا باز هم دلالان ارز آب را گل‌آلود نموده و ماهی خود را صید کنند. این گروه، در بازار بی‌پشتوانه معاملات فردایی، نرخ‌سازی می‌کردند و به‌موازات آن، نرخ‌های بالای دلار را در کانال‌های تلگرامی بر سر زبان‌ها می‌انداختند و در بازار واقعی دلارهای خود را در اوج قیمت می‌فروختند. البته بهانه اخیر افزایش نرخ ارز پیرامون موضوع نشست شورای حکام و تنش‌آفرینی جبهه غربی علیه کشورمان شکل گرفت و دلالان هم به همین بهانه به آب و آتش زده‌اند تا نرخ دلار سقف تاریخی خود یعنی ۳۲ هزار تومان را بار دیگر تجربه کند. دیروز نرخ فروش دلار در صرافی‌ها تقریباً ۲۶ هزار تومان و در بازار غیررسمی نیز در کانال ۳۱ هزار تومان بود.

به عبارت دیگر، فاصله نرخ دلار در صرافی‌ها و بازار آزاد تقریباً به چهار تا پنج هزار تومان رسید و در این محدوده در نوسان بود. باز شدن دست بازارساز در این بین بانک مرکزی هم به عنوان بازارساز، اقدامات فعالانه‌ای برای کنترل این وضع در دستور کار قرار داد اما از هفته گذشته با مجوز شورای هماهنگی سران قوا برای تعادل‌بخشی به بازار طلا و ارز، دست بانک مرکزی برای ورود مستقیم به بازار بازتر شد که نخستین نتایج این تصمیم از دیروز آشکار شد و فروشنده‌ها در بازار زیادتر شدند. همچنین بانک مرکزی از اواخر هفته گذشته به‌صورت مستقیم وارد بازار ارز شد و بدین منظور، زمان معاملات بازار متشکل ارز ایران از روز دوشنبه _شانزدهم خرداد_ تا پنجشنبه _نوزدهم خرداد_ تا ساعت ۱۸ افزایش یافت. فعالان بازار ارز این اقدامات را در تعادل بازار ارز و افزایش فروشندگان در این بازار تأثیرگذار دانستند.

مشاهدات میدانی از وضعیت بازار ارز هم حاکی از آن است که فروشندگان ارز در بازار غیررسمی افزایش یافت و به اذعان فعالان این بازار طی روز دوشنبه بیشتر تقاضاها برای فروش ارز بود تا خرید ارز. البته، در جلو برخی از صرافی‌ها که ارز مسافرتی به متقاضیان داده می‌شود، صف‌هایی برای دریافت ارز مسافرتی شکل گرفته است. از نظر وضعیت قیمت‌ها نیز برخی از فعالان بازار ارز معتقدند که روند قیمت‌ها کاهشی خواهد بود و برخی دیگر می‌گویند، نمی‌توان با قطعیت از آینده بازار ارز و قیمت‌ها صحبت کرد.

آمریکا «نان جهان» را هم آجر کرد

کد خبر 580219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.