مثنوی هفتاد من بناهای ناایمن در تبریز

دادستانی و شورای اسلامی شهر تبریز با حساسیت ویژه بررسی وضعیت بناهای عمومی قدیمی و پرتردد این شهر را آغاز کرده است تا از تکرار متروپل و پلاسکو در تبریز پیشگیری شود و جان شهروندان به خطر نیفتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وقوع حادثه برج‌های دوقلوی متروپل آبادان، بحث نیمه‌تمام نوسازی و بهسازی بناهای پرخطر در تمام شهرهای کشور که مدتی پس از فاجعه پلاسکو به فراموشی سپرده شده بود، باز از سر گرفته شده است.

هر چند علت وقوع حادثه متروپل به لحاظ ساختاری تفاوت‌هایی با پلاسکو دارد، اما مدیران و مسئولان را در تمام شهرها به چالش کشیده است، خاک از روی پرونده‌های مسکوت و رها شده بناهای پرخطر زدوده و هشدارها و تذکرات به سوی مدیران، مالکان و هیئت امنای بناهای پرتردد و قدیمی روانه شده است.

در تبریز نیز با توجه به قدمت بعضی از بناها احتمال بروز هر گونه حادثه‌ای به دلیل مقاوم نبودن و بی‌توجهی‌ها و سهل‌انگاری‌های مالکان و دستگاه‌های ذی‌ربط وجود دارد و این امر مسئولان شهری و ارگان‌های مربوطه را بر آن داشته است تا با بررسی ریشه‌ای چاره‌ای مؤثر و کارآمد برای پیشگیری از بحران‌های ناگوار و مرگبار آینده بیندیشند.

لزوم ایجاد ایمنی در پاساژهای تبریز

فریدون بابایی‌اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به وضعیت ناایمن و خطرساز بعضی از پاساژهای تبریز و احتمال وقوع حوادث بزرگ و تکرار متروپل و پلاسکو در تبریز به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: طی بازدیدی که از دو پاساژ نور و امیرکبیر در شهر تبریز داشته‌ایم، مشخص شد این دو مجموعه در شرایط بحرانی قرار دارد و هرچه سریع‌تر باید اقدامات لازم جهت ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی آن‌ها انجام شود تا از بروز هر گونه حادثه احتمالی بتوان جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی دهه ۴۰ و ۵۰ پاساژهای زیادی در تبریز ساخته شده که با استانداردهای کیفی زمان خود و با استفاده از دیوار حمال و ملات آهک احداث شده و طی دهه‌های گذشته عمر آن‌ها به پایان رسیده است، ادامه می‌دهد: از طرفی موضوع رطوبت و آب‌های سطحی و فاضلاب مطرح می‌شود که انتقال فاضلاب بیشتر از طریق چاه‌های جذبی بوده است، همچنین فرسودگی تأسیسات برق و بی‌توجهی به سایر موارد اصولی باعث می‌شود که این بناها امروز در گروه بناهای پر خطر قرار گیرند، لذا باید اقدامات لازم را برای این دسته از بناها در تبریز مد نظر قرار دهیم تا متروپل تکرار نشود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه بحث بناهای خطرساز تبریز در دستور کار کمیسیون شهرسازی قرار گرفته است تا از این بناهای خطرساز رفع خطر شود، لذا در این راستا شرایط نامناسب پاساژ امت مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار می‌کند: در بافت مرکزی تبریز ۱۲۰ پاساژ داریم که بخشی از آنها در گذشته احداث شده و بر اساس اطلاعات موجود وضعیت حدود ۳۰ پاساژ در این شهر خطرناک و ناایمن ارزیابی شده، در این مدت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیشتر این بناها را بررسی کرده و تذکرات و اخطارهایی نیز به مالکان اعلام شده است.

لیست جامعی از بناهای پرخطر تبریز نداریم

وی تصریح می‌کند: امروز لیست دقیق و جامعی از بناهای پرخطر تبریز نداریم، لذا جلسه‌ای با حضور معاونت عمران شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و مدیریت بحران استانداری، نیروی انتظامی، سازمان نظام مهندسی و دیگر ارگان‌های مرتبط در دفتر دادستان برگزار شد و به دلیل حساسیت ویژه دادستانی با تشکیل کمیته‌ای برای شناسایی پاساژهای ناایمن و پرخطر موافقت کرد و مقرر شد لیست بناهای پرخطر تهیه و جمع‌بندی نهایی برای رفع خطر از این بناهای انجام شود، به زودی لیست پاساژهای ناایمن شهر را منتشر خواهیم کرد.

بابایی‌اقدم با تاکید بر اینکه بیشتر پاساژهای ناایمن با استانداردهای روز ساخته شده است، در حالی که با استانداردهای امروز تطابق ندارد، با این شرایط استحکام‌بخشی معنا ندارد و برای استانداردسازی آن بناها باید عملیات تخریب و نوسازی انجام شود، خاطرنشان می‌کند: در بحث نوسازی و ایمن‌سازی بناهای عمومی و پرتردد تبریز، واقعیت‌های ناخوشایندی وجود دارد از جمله اینکه پاساژ امت و پاساژ ۱۱۰ و دیگر پاساژهای خیابان جمهوری با ارتفاعی ساخته شده‌اند که با اصول امروز میراث فرهنگی امکان نوسازی در ارتفاع فعلی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: تعداد واحدهای در حال ساخت و ارتفاع آن به دلیل قرار گرفتن در بافت مرکزی و تاریخی شهر با اصول ساخت‌وساز در بافت تاریخی مغایرت دارد و محدودیت‌های میراث فرهنگی کار را دشوار می‌کند، لذا باید میراث فرهنگی از برخی قواعد و اصول عقب‌نشینی و مجوز ارتفاع بالاتر را صادر کند در غیر این صورت باید منتظر اتفاقی مانند متروپل یا پلاسکو در تبریز باشیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز تاکید می‌کند: خود بازار سرپوشیده و راسته‌های بازار تبریز به دلایل مختلف آسیب‌پذیر است و باید منتظر باشیم تا بررسی‌های کارشناسی انجام و نتایج و جمع‌بندی نهایی اعلام شود تا بر اساس آن، اقدامات لازم صورت گیرد.

ساختمان‌های ناایمن پلمب می‌شود

وی با تاکید بر اینکه پاساژ امیرکبیر شرایط حساس و خطرناکی دارد، می‌افزاید: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز و دادستانی در این زمینه هم‌عقیده هستند که اگر جمع‌بندی نهایی بر ناایمن بودن مجتمع باشد، در نهایت احتمال پلمب مرکز نیز وجود دارد. پاساژ امیرکبیر را از نزدیک بازدید کردم؛ این ساختمان در زمان احداث با ستون‌های فلزی ساخته شده که به دلیل خورندگی و رطوبت زمین، ستون‌های آهنی پی دچار شکستگی و آسیب شدید شده است و در عمل بود و نبود ستون هیچ معنایی ندارد.

بابایی‌اقدم اضافه می‌کند: مسائلی همچون بارگذاری شدید و سنگین بنا و اضافه شدن گاوصندوق‌های ویترینی توسط برخی از فروشنده‌ها با توجه به اینکه این پاساژ مرکز فروش طلا و محل تردد شهروندان است، بار بنا افزایش یافته است؛ این عوامل نگرانی و ضرورت ورود اورژانسی به مسئله را دوچندان می‌کند.

وی می‌گوید امروزه با پوشش‌هایی همچون کاغذ دیواری و کامپوزیت و انواع نماها معایب و آسیب‌های بناها پنهان شده و بهتر است با حضور کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان نظام مهندسی ساختمان نمونه‌برداری و بررسی دیگر ساختمان‌های شهر نیز انجام شود تا بحث ایمنی و معماری به طور دقیق ارزیابی و جمع‌بندی شود و شهروندان نگران تکرار وقوع حوادث دلخراش نباشند.

کد خبر 580056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.