افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، شانزدهم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راضی‌ها و ناراضی‌ها از فرمول افزایش حقوق بازنشستگان‌» نوشت: دولت پس از ۷۷ روز، بالاخره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را تصویب کرد؛ مصوبه‌ای که اگرچه در آن افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق حداقلی‎بگیران تأیید شده، اما کاهش میزان افزایش پیشنهادی برای حقوق سایر سطوح انتقاداتی را به همراه داشته است.

اگرچه در سال گذشته، هیئت دولت وقت، افزایش ۳۹ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان را در هجدهم فروردین‌ماه تصویب کرد اما در سال ۱۴۰۱ تصمیم‎گیری درباره این موضوع مهم با تأخیری عجیب همراه شد. اسفندماه سال ۱۴۰۰ که شورای عالی کار افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق کارگران را تصویب کرد، همه منتظر بودند تا طبق روال همه ساله، حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نیز به همین نسبت افزایش یابد؛ اما مدت این انتظار کمی طولانی شد و این بازنشستگان، حقوق فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۱ را بدون افزایش سنواتی و همانند سال گذشته دریافت کردند. «ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در نامه‌ای خطاب به رئیس‎ جمهور از این تأخیر گلایه و اعلام کرد: «به رسم رویه مورد عمل در سال‌های گذشته هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی متناسب با افزایش حقوق کارگران، برای بازنشستگان هم افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق حداقلی‎بگیران و افزایش ۳۸ درصدی حقوق سایر سطوح را به هیئت وزیران پیشنهاد کرده است، باید تصویب آن تسریع شود.»

اگرچه این پیگیری به سرعت گرفتن روند تصویب افزایش حقوق بازنشستگان در هیئت وزیران منجر شد اما صحبت‌های مطرح شده درباره اختلاف نظر موجود بین برخی وزرا با درصدهای پیشنهادی هم خودش را در مصوبه نهایی نشان داد و باعث کاهش ۲۸ درصدی یکی از این عددها شد.

افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کشور به بن‌بست نمی‌رسد دشمنان ایران در بن بست هستند» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح شنبه در اجتماع پرشور مردم در مرقد مطهر رهبر کبیر انقلاب به مناسبت سی‌وسومین سالگرد عروج آن عزیز سفر کرده، امام خمینی را روح جمهوری اسلامی، شخصیتی حقیقتاً استثنایی و امامِ «دیروز و امروز و فردای ملت ایران» خواندند و تأکید کردند: نسل جوان و هوشمند کنونی برای اداره آینده کشور و رساندن ملت به قله‌های پر شکوه به نرم‌افزاری مطمئن، جامع، شتاب دهنده و تحول‌آفرین، یعنی درس‌ها و گفتار و رفتار امام نیاز دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان همچنین با بیان توصیه‌هایی مهم، مردم و فعالان انقلابی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را به جلوگیری از هویت‌زدایی از انقلاب و تحریف امام، افشای دروغ و جنگ روانی دشمن، جلوگیری از نفوذ رگه‌های ارتجاع و سبک زندگی غربی و قدرشناسی از مسئولان انقلابی سفارش کردند.

رهبر انقلاب در این مراسم که بعد از دو سال به صورت حضوری برگزار شد، با اشاره به ابعاد همچنان ناشناخته شخصیت امام خمینی گفتند: با وجود حرف‌ها و نوشته‌های فراوان درباره آن حکیم هدایتگر، ناگفته‌ها درباره عظمت و قدرت شخصیتی و رهبری او بسیار است و نسل جوان که امام را به‌درستی نمی‌شناسد، برای ایفای مسئولیت ملی و انقلابی و برداشتن گام دوم انقلاب و اداره بهینه کشور، باید درس‌های پیش‌برنده و تعیین‌کننده مکتب امام را بیاموزد تا با اطمینان به‌سوی آینده درخشان کشور گام بردارد.

ایشان، انقلاب اسلامی را بزرگ‌ترین انقلابِ تاریخ انقلاب‌ها خواندند و با مقایسه روند دو انقلاب مشهور معاصر یعنی انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب شوروی با انقلاب اسلامی گفتند: در این انقلاب‌ها معنویت مغفول بود و هر دو انقلاب بعد از مدتی کوتاه منحرف شدند و مردم را که باعث پیروزی آن‌ها بودند به کنار زدند و عملاً به دوران گذشته برگشتند؛ اما انقلاب اسلامی بعد از پیروزی هم با انتخابات پی در پی، تکیه مستمر بر مردم و توجه همزمان به جنبه‌های مادی و معنوی انسان جلو رفته است که این واقعیات از جمله دلایل برجسته برتری انقلاب اسلامی بر همه انقلاب‌های تاریخ، و نشان‌دهنده عظمت رهبری امام است.

ایشان حضور ملت را عامل قطعی پیروزی انقلاب برشمردند، اما گفتند: آن دست قدرتمند، شخصیت فولادین، دل مطمئن و زبان ذوالفقار گونه که توانست اقیانوس عظیم ملت را به میدان بکشاند و به تلاطم بیاورد و بدون یأس و ناامیدی در میدان نگهدارد و جهت حرکت را به آن‌ها تعلیم دهد، امام بزرگوار و خمینی عظیم بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح جلوه‌هایی از رهبری پر مغز و پر معنای امام خمینی و قدرت نافذ ایشان در تعیین و تعلیم میدان مبارزه، به حوادث خطیر دوران نهضت و جمهوری اسلامی اشاره کردند و افزودند: امام در بیانیه‌های سال آخر حیات‌شان و وصیت‌نامه خود، میدان مبارزه را حتی برای دوران بعد از خود نیز تعیین و مشخص کرده است.

افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان‌

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان‌» نوشت: با تصویب هیئت وزیران، کف حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. آن‌طور که وزیر کار می‌گوید، دریافتی بازنشستگان با سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به شش میلیون تومان و دریافتی ۹ میلیون تومانی هم به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

برخلاف حاشیه‌های زیادی که برای تعیین حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ایجاد شد و برخی از مخالفان اعلام کرده بودند که دولت قصد افزایش و تصویب حقوق این قشر را ندارد، اما درحال حاضر و قبل از پرداخت حقوق خرداد ماه با هدف افزایش عادلانه مستمری، دولت پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی براساس مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل‌بگیران بازنشسته تأمین اجتماعی را تصویب کرد که بر اساس آن حداقل حقوق بازنشستگان ۵۷ درصد افزایش یافت که ۲۰ درصد بالاتر از تورم تعیین شده است که این امر برای اولین بار در کشور رخ داده است. همچنین با تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد؛ بازنشستگان درماه‌های خرداد و تیر پیش رو مابه‌التفاوت حقوق ماه‌های قبل (به میزانی که افزایش یافته) را نیز دریافت خواهند کرد.

نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ اعضای شورای عالی کار با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ موافقت کردند. معمولاً همه ساله حداقل حقوق برای سال آینده از ۲۵ اسفندماه به بعد تعیین و اعلام می‌شود و حتی در برخی موارد تعیین حداقل دستمزد به روزهای ابتدایی سال بعد نیز کشیده شده، اما به جرئت می‌توان گفت اعلام حداقل دستمزد سال جدید قبل از بیستم اسفند ماه جزو معدود دفعاتی است که رخ داده، بنابراین چنین اقدامی نشان دهنده فعالیت مناسب و صحیح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم است. در چهارمین نشست دستمزد شورای عالی کار که با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت آغاز شده بود، پس از ۱۵ ساعت چانه‌زنی و مذاکره طولانی و فشرده سرانجام با توافق شرکای اجتماعی نتیجه داد و اعضای شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران را ۵۷.۴ درصد افزایش دادند.

در این تصمیم‌گیری شورای عالی کار برای بن خواروبار کارگران ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان در نظر گرفت و همچنین میزان سایر سطوح مزدی را تا ۳۸ درصد افزایش داد. در واقع با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواروبار و حق اولاد به بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، افزایش دریافتی مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی هر سال به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد. وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ نوزدهم اسفند سال گذشته حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.

افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان‌

کد خبر 579964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.