نقش امام خمینی(ره) در بیداری جهان اسلام

امام خمینی (ره) یک مصلح جهانی است، در ادبیات سیاسی اسلام مصلح بسیار فراگیرتر از یک رهبر، جنبشگر و رئیس جمهور است و تفکرات این مصلح هم جامع و هم فراگیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل بین‌المللی در ایام سی‌وسومین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امام خمینی (ره) توجه ایشان به نسل جوان برای انجام حرکت‌های زیربنایی در کشورهای مسلمان و منطقه بود. امام ضمن عدم نفی قطع ارتباط سیاسی و دیپلماتیک با دولت‌ها، رویکرد اصلی‌شان در صحبت با ملت‌ها بر جوانان متمرکز بود.

جوان‌پسندترین شخصیت عصر حاضر امام خمینی (ره) هستند، در حوزه تحولات سیاسی، انقلاب‌ها و جنبش‌ها رویکرد اصلی امام خمینی (ره) به موضوعی به نام ملت‌ها و تاکید بر جوانان بود. لذا امام توانستند موتور محرکه جوامع اسلامی، که جوانان هستند را بیدار و از توانمندیشان برای ایجاد یک جنبش اسلامی در سراسر جهان اسلام استفاده کنند.

مُبدع بیداری اسلامی در قرن جدید را امام خمینی (ره) می‌دانیم و ایشان توانستند با رویکرد خودشان این حرکت و جنبش بیداری اسلامی را ایجاد کنند.

بیشترین موضوعی که اسرائیل از آن می‌ترسد تفکر و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) است، یکی دیگر از مسائل مهمی که می‌توان در سال‌های اخیر مُبدع آن را امام (ره) دانست، تغییر حرکت ناسیونالیستی آزادی فلسطین به حرکت اسلامی آزادسازی فلسطین بود. امام خمینی (ره) توانستند با آشنایی و احاطه به همه ابعاد اسلام، موضوع جنبش آزادی‌بخشی و آزادی‌خواهی برای فلسطین را از آموزه‌های ناسیونالیستی به آموزه‌های اسلامی تبدیل کنند.

یکی دیگر از خدمات امام خمینی (ره) به جهان اسلام، معرفی اسلام و مسلمانان به عنوان یک جامعه پویا بود. قبل از نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی یک جامعه ایستا و تابع نظام سلطه محسوب می‌شد، اما پس از شروع نهضت امام و پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی و مسلمانان به عنوان یک جامعه پرتحرک در به استقلال رساندن محیط جغرافیایی خود شناخته می‌شوند و این حقی است که امام به گردن جوامع اسلامی دارند.

نگاه امام به مستضعفان جهان نگاهی بدون توجه به رنگ، پوست، محیط جغرافیایی و حتی دین آن‌ها بود. امام از همه چارچوب‌های دینی و مذهبی با یک نگاه و اندیشه بالا عبور کرده بودند و اعتقاد داشتند که مستضعفان عالم باید در مقابل مستکبران عالم ایستادگی کنند و جامعه را به سمتی که صلاح است حرکت دهند و هیچ آموزه، اندیشه و مانیفستی هم کامل‌تر و دقیق‌تر از اسلام نیست. در حقیقت امام راحل مستضعفان عالم را با اندیشه‌های ناب اسلامی به حرکت آوردند.

جذاب‌ترین شخصیت بین مسلمان این عصر، امام خمینی (ره) است، در طول یک قرن گذشته جذاب‌ترین شخصیت سیاسی فراگیر در جهان اسلام امام خمینی (ره) هستند که توانستند، جوامع مختلف در اقصی نقاط جهان اسلام را به آموزه‌های قرآنی گرایش دهند تا آنان را برای یک حرکت منسجم سیاسی مهیا سازند. این حرکت برای رسیدن به نقطه‌ای است که آرزوی همه جوامع می‌باشد و آن استقلال و بریدن دست‌ها و پنجه‌های اختاپوس استکبار و صهیونیست است. لذا امام خمینی در طول صد سال گذشته محبوبیت و نفوذ سیاسی و اجتماعی‌شان بی‌نظیر و بیش از همه رهبران سیاسی و مستقل بود.

امام خمینی (ره) یک مصلح جهانی است، در ادبیات سیاسی اسلام مصلح بسیار فراگیرتر از یک رهبر، جنبشگر و رئیس جمهور است و این مصلح تفکراتش هم جامع و هم فراگیر است، به علاوه بخش قابل توجهی از مردم جهان هم می‌توانند از این مصلح بدون توجه به گرایش‌های سیاسی، استفاده کامل ببرند و به اهداف خود برسند.

کد خبر 579867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.