شهرهای آینده دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

گسترش ویروس کرونا شهرها و ساکنان آن‌ها را با چالش‌های زیادی مواجه کرد و این در حالی است که بحران‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، بازطراحی مناطق را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در میان چالش‌های بسیاری که پیش روی بشر امروز قرار گرفته است، موضوع طراحی شهرهای انسان‌محور از اهمیت بسیاری در میان مدیران برخوردار شده است. بدون شک، شهرها در آینده، بسیار متفاوت با امروز خواهد بود و در آن‌ها ساکنان به مراتب بیشتر از امروز، نسبت به محل سکونت خود حس تعلق و مالکیت خواهند داشت. در واقع، محققان، متخصصان، سیاست‌گذاران و رهبران شهری همگی بر این باور هستند که در آینده، فناوری و داده‌ها بسیار اثربخش‌تر از امروز شهرها را متحول خواهد کرد و مناطق، هوشمندتر، پایدارتر و تاب‌آورتر از امروز خواهد بود. در ادامه به معرفی تحولات احتمالی پیش روی شهرهای امروز پرداخته می‌شود.

طراحی سبز فضاهای عمومی

شهرها در آینده بیشتر با محوریت مردم طراحی خواهد شد که در این رابطه پیش‌بینی می‌شود خیابان‌ها، میدان‌ها و معابر سبز جای فضاهای عمومی خشک و بتنی امروز را بگیرد. در واقع، طراحی شهرها برای مردم و نه وسایل حمل‌ونقل در آینده یک ضرورت خواهد بود و خدمات مدرن، نظیر وسایل حمل‌ونقل و سازه‌های تجاری، فضای کمتری را به خود اختصاص خواهد داد. شواهد حاکی است که در حال حاضر، تراکم جمعیت در بسیاری از شهرهای جهان، چالش‌های زیادی را پیش روی ساکنان قرار داده است که پیش‌بینی می‌شود تغییر طراحی مناطق با تمرکز بیشتر بر مردم، بسیاری از این مشکلات را از میان خواهد برداشت. در این راستا، شناخت محرک‌های پایدار و اهداف اجتماعی و ترویج طراحی شهری برای افزایش برابری و عدالت و تضمین سرمایه‌گذاری برابر در مناطق مختلف اثربخش خواهد بود.

شهرهای آینده دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

ارتباطات سلامت هوشمند

مدیران شهری می‌کوشند شهرهایی برای آینده ایجاد کنند که نه‌تنها از اکوسیستم‌هایی با بیشترین قابلیت تشخیص و درمان بیماری برخوردار است، بلکه در حمایت از رفاه مردم از طریق مداخلات اولیه و همچنین بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا بسیار موفق عمل کنند. گسترش ویروس کرونا به وضوح نشان داد که مردم می‌توانند نقش مهمی در بهبود وضعیت سلامت یک شهر ایفا کنند، ضمن این‌که مدیران نیز باید بیشتر بر سلامت و رفاه شهروندان متمرکز شوند. گزارش‌ها حاکی است که از هر ۱۰ مرگی که در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد، پنج مورد مربوط به اتخاذ سبک زندگی ناسالم است که می‌تواند ناشی از طراحی نادرست مناطق نیز باشد. در این راستا، مدیران شهری باید برای افزایش ارتباط میان خود و شهروندان بکوشند، بر خصوصی ماندن داده‌های فردی و امنیت زیرساخت‌ها تمرکز کنند، بین ذی‌نفعان خصوصی و عمومی مشارکت به وجود آورند، به برقراری همکاری میان خود و کمپانی‌های فناوری بپردازند و در نهایت، مراکز سرمایه‌گذاری مردم-محوری ایجاد کنند تا از طریق آن در تقویت و افزایش ارائه خدمات به شهروندان سهیم شوند.

شهرهای آینده دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

گسترش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای

امروزه مفهومی تحت عنوان شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای ذهن اغلب مدیران شهری را به خود جذب کرده است که بر اساس آن، مردم می‌توانند تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. این مفهوم در ابتدا با هدف کاهش انتشار کربن از طریق به حداقل رساندن استفاده از خودروها شکل گرفت و سپس، افزایش قابلیت دسترسی شهروندان مورد توجه قرار گرفت.

پویایی هوشمند و پایدار

بدون شک در آینده، پویایی دیجیتالی، پاک، هوشمند، خودکار و چندمنظوره بر عبور و مرور شهرها حاکم خواهد شد، ضمن این‌که مردم بیش از گذشته به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی خواهند آورد که این امر به سهم خود می‌تواند زیرساخت‌های شهری را متحول کند. الکتریکی‌سازی یکی از بهترین رویکردها در تحقق این هدف خواهد بود که در این رابطه، پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۳۰، خودروهای الکتریکی حدود ۳۲ درصد بازار فروش وسایل نقلیه را از آن خود خواهد کرد و سهم بزرگی در بهبود کیفیت هوا و کاهش تغییرات اقلیمی به عهده خواهد داشت.

شهرهای آینده دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

طراحی و خدمات فراگیر

شهرهای امروز به طراحی فراگیر و ارائه خدماتی برای همگان نیاز دارد تا در نتیجه آن، نرخ نابرابری از طریق دسترسی یکسان به مسکن و زیرساخت‌های باکیفیت شهری به حداقل برسد. در واقع، شهرها نباید تنها مرکز توسعه اقتصادی باشند، بلکه برابری و بهره‌مندی از شرایط سلامت یکسان، حق تمام شهروندان به حساب می‌آید که بخش اعظم آن از طریق بهبود زیرساخت‌های شهری قابل تحقق خواهد بود.

اکوسیستم‌های نوآوری دیجیتال

مدیران شهری همواره در تلاش هستند سرمایه‌داران، افراد با استعداد و خلاق را به سمت خود جذب کنند تا از این طریق به ایجاد مناطق نوآور دیجیتالی کمک کنند که این امر به سهم خود می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی شهرنشینی را حل کند.

اقتصاد مدور و افزایش تولید محلی

مدیران شهری بر مبنای چرخه سلامت منابع و اصول اشتراک، استفاده دوباره و ذخیره به ترویج مدل‌های مدور در آینده خواهند پرداخت، ضمن این‌که بر افزایش تولید محلی از طریق توسعه کشاورزی شهری، اقتصاد را رونق زیادی خواهند بخشید.

شهرهای آینده دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

توسعه زیرساخت‌ها و سازه‌های پایدار و هوشمند

برنامه‌ریزان در آینده از داده‌ها برای بهبود طراحی سازه‌ها بهره خواهند گرفت و تلاش خواهند کرد مصرف انرژی را بهینه کنند و در نهایت، مدیریت منابع را در ساختمان‌ها کارآمدتر از قبل انجام دهند.

کد خبر 579789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.