فرار از قوانین فیزیک با جهان‌های موازی

یکی از تفاوت‌های جهان موازی با سیاره زمین نبود محدودیت فعالیت‌هایی است که برای سیاره زمین از جانب فیزیک کوانتوم و نسبیت وجود اعمال می‌شود؛ شاید جهان‌های موازی نظریه‌ای برای عبور از محدودیت‌های علم فیزیک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرضیه جهان یا گیتی‌های موازی برای نخستین‌بار توسط هیو اورت دانشجوی دکتری دانشگاه پرینستون با طرح ایده‌ای عجیب آغاز شد. طبق ایده اورت گیتی‌هایی وجود دارد که کاملاً مشابه جهان ما بوده و با این جهان در ارتباط است. در این گیتی‌ها، جنگ‌های ما پایان‌های متفاوتی از آنچه می‌دانیم، دارد؛ گونه‌هایی که در زمین ما منقرض شده است در گیتی دیگری سازگار شده‌اند.

"جهان موازی" یا "واقعیت جایگزین" فرضیه‌ای درباره وجود واقعیت‌های جداگانه در کنار واقعیت کنونی است که از دهه ۶۰ میلادی با کتاب‌های علمی تخیلی و کمیک‌ها شناخته شد. مبحث جهان‌های موازی از سال ۱۹۵۲ در محافل علمی رواج داشت و توسط برخی جهان‌های موازی تحت عنوان Multiverse نامیده می‌شد. قسمت عمده دانشمندان با نظریه وجود جهان‌های موازی موافقند؛ به طور کلی جهان موازی مکانی است که در آن بسیاری از قوانین فیزیکی متفاوت است و عملاً ایده جهان‌های موازی می‌گوید: "هنگامی که ما عملی را در این جهان انجام می‌دهیم، فرد دیگری نیز در جهان دیگری کاملاً مشابه زمین همان عمل را انجام می‌دهد، اما گاهی ممکن است آن شخص در جهان موازی کاری کند که ما آن را انجام نمی‌دهیم." برای بررسی و کسب آشنایی بیشتر در مورد جهان‌های موازی با عرفان تمنده، کارشناس ارشد فیزیک پلاسما گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نظریه جهان‌های موازی چه زمانی مطرح شد؟

نظریه جهان‌های موازی برای نخستین‌بار در سال ۱۹۵۴ توسط یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه پرینستون مطرح شد که طبق ایده وی فارغ از جهان و زمینی که ما در آن زندگی می‌کنیم، جهان‌های دیگری وجود دارد که نه تنها با ما در ارتباط بوده بلکه به صورتی با تمام جهان در ارتباط قرار دارد.

نظریه جهان‌های موازی چه مسئله‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد؟

واژه جهان‌های موازی یا به طور صحیح‌تر واقعیت‌های موازی، عملاً اتفاقات یا واقعیت‌هایی را بررسی می‌کند که دیگر در دنیای ما رخ نمی‌دهد. طبق این نظریه اتفاقات دنیاهای مرتبط با ما به صورت جداگانه رخ می‌دهد و به همین شکل با این جهان ارتباط می‌گیرد.

چه چیزی سبب شکل‌گیری و گسترش نظریه جهان‌های موازی شد؟

شکل‌گیری نظریه جهان‌های موازی از سال ۱۹۵۴ مطرح شد، اما اصل قضیه و وجه کنونی که از نظریه در بین مردم شناخته شده است دهه ۶۰ میلادی توسط کتاب‌های علمی تخیلی ارائه شد. در این کتاب‌ها نظریه‌ای تخیلی پیرامون جهان‌هایی شبیه به دنیای خودمان تحت عنوان جهان‌های موازی ارائه می‌شد که همین مباحث ابتدایی باعث ایده پردازی پیرامون این نظریه و گسترش آن شد.

به طور کلی جهان موازی چیست؟

برای اینکه جهان‌های موازی را بهتر درک کنیم و بشناسیم ابتدا باید به جهان دیگری مشابه زمین فکر کنیم، اما تفاوتی که جهان ثانویه با جهان ما دارد در قوانین فیزیکی است؛ ممکن است در یک جهان موازی، بتوانیم از سرعت نور عبور کنیم و درواقع فیزیکی ارائه دهیم که با علوم امروزی جهان ما هیچ ارتباطی نداشته‌باشد.

نظریه‌های مختلفی پیرامون جهان‌های موازی مطرح شده است، اما طبق یکی از نظریه‌های مطرح شده در مورد این مسئله، جهان موازی بدل شبیه به کره زمین است که در مکان یا نقطه دیگری قرار گرفته است. در این جهان ثانویه اتفاقاتی رخ می‌دهد کاملاً مشابه این جهان است و حتی اشخاص و مردم دو جهان نیز مشابه یکدیگرند، اما تفاوت شخصی که در این جهان زندگی می‌کند با جهان ثانویه در این است که می‌توان بسیاری از فعالیت‌هایی که در این جهان با محدودیت روبه‌رو می‌شود را انجام دهد؛ درواقع برای سیاره زمین در مباحث علمی و فیزیکی محدودیت‌هایی از جانب نسبیت و کوانتوم وجود دارد که نظریه جهان‌های موازی به گونه‌ای راهی برای عبور از محدودیت‌ها است.

نظریه ریسمان چیست؟

یکی از مسائل دیگری که در مبحث جهان‌های موازی به آن پرداخته می‌شود؛ نظریه ریسمان است. در تعریف نظریه ریسمان باید به دو فیزیک خاص مکانیک کوانتوم و نسبیت اشاره کرد که هر کدام در مقیاس و اندازه خودشان علمی کامل است، اما مشکل اصلی هنگامی رخ می‌دهد که این دو شاخه از فیزیک در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد و در این هنگام پارادوکس‌های بسیاری ایجاد می‌شود. در هنگامی که مکانیک کوانتوم و فیزیک نسبیت در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد نظریه ریسمان مطرح می‌شود و درواقع تعادلی بین این دو شاخه ایجاد می‌کند.

نظریه ریسمان با جهان‌های موازی چه ارتباطی دارد؟

نظریه میدان و نتایج به‌دست آمده از نظریه ریسمان نشان داده است که جهان مورد بررسی و جواب‌ها و نتایجی که طی این بررسی به‌دست می‌آید به یک مرحله از جهان مربوط نمی‌شود بلکه امکان دارد چند غشا جهانی وجود داشته‌باشد که در این صورت ممکن است در غشا دیگری جهان متفاوتی قرار داشته‌باشد؛ بنابراین نظریه ریسمان به طور نسبی جهان‌های موازی را تأیید می‌کند.

آیا جهان‌های موازی در علم تأیید شده است؟

خیر؛ تاکنون پیرامون جهان‌های موازی مباحث بسیاری مطرح و جواب‌های گوناگونی ارائه شده است، اما هنوز هیچ جواب قطعی مبنی بر تأیید این نظریه ثبت نشده و باید برای یافتن بررسی بیشتر جهان‌های موازی منتظر پیشرفت علم باشیم.

کد خبر 579736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.