منشأ ریزگردها در گلپایگان خشک شدن تالاب  است

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه گلپایگان در رده شهرهای بیابان‌زدایی کشور است، گفت: به دلیل خشک شدن تالاب گلپایگان با کمترین وزش باد شاهد ریزگردها در شهر گلشهر، گلپایگان و روستاهای شهرستان هستیم که مشکل اصلی آن هم ریشه داخلی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی کاظمی امروز- جمعه سیزدهم خردادماه ۱۴۰۱- در نشست مشترک شهرداران و اعضای شورای شهر گلپایگان اظهار کرد: به دلیل خشک شدن تالاب گلپایگان با کمترین وزش باد شاهد ریزگردها در شهر گلشهر، گلپایگان و روستاهای شهرستان هستیم که منشأ اصلی این مشکل ریشه داخلی دارد.

وی افزود: طی سه سال گذشته در خصوص ریزگردهای شهرستان در منابع طبیعی کشور پیگیری‌هایی انجام شد، و طی بازدیدهای صورت گرفته مشخص شد که شهرستان گلپایگان به یک منطقه بیابان زدایی تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به مساحت حدود هفت هزار و ۱۰۰ هکتاری تالاب شور گلپایگان، افزود: مطالعاتی تا سه ماه آینده برای تالاب شور گلپایگان آماده خواهد شد تا روند بیابان زدایی در این تالاب مانند کویر لوت انجام شود، از محل اعتبارات بیابان‌زدایی ملی استانی تأمین اعتبار می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: در بالادست تالاب شور گلپایگان در محلی به نام تخت عباس به منظور هدایت سیلاب‌ها به سمت تالاب شور گلپایگان دو پروژه آبخیزداری اجرا شده است، اما گردو و غبارها و فرونشست زمین در شهر گلشهر منشأ آن برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های این منطقه است.

کد خبر 579526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.