۵ نکته مهم در قوانین رشوه

معنای لغوی رشوه پاره خاری است. به معنای آنچه به کسی بدهید تا کارسازی به ناحق انجام دهد.

تعریف حقوقی آن به این صورت می‌باشد: قبول کردن یا دادن وجه یا مال یا سند پرداخت وجه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و یا انجام معامله‌ای با مبلغ غیر واقعی.

فرد رشوه گیر را مرتشی و فرد رشوه دهنده را راشی میگویند. همچنین، رشوه دادن را رشاء و رشوه گرفتن را ارتشاء می‌گویند. مجازات جرم رشوه با توجه نوع وظیفه و شرایط مأمور دولتی و میزان رشوه متفاوت است که شامل حبس از ۶ ماه تا ۱۵ سال، شلاق، انفصال دائم و موقت، ضبط مال به نفع دولت و … می‌باشد.

در موارد زیر ۵ نکته مهم در قوانین جرم رشوه بیان شده است که به درد شما خواهد خورد.

جهت اطلاعات بیشتر و هرگونه سوالات و ابهامات حقوقی می‌توانید به وبسایت حقوقی دادیاران به نشانی dadyaran.ir مراجعه کنید.

عنصر معنوی جرم رشوه

جرم ارتشا جزو جرایم غیر قابل گذشت بوده و گیرنده مال رشوه باید با سو نیت آن را انجام داده و از جرم بودن این عمل آگاهی داشته باشد. اگر گیرنده مالی را به عنوان هبه یا قرض گرفته باشد و بعداً متوجه شود که سوء نیتی در آن وجود دارد، با توجه به اینکه سوء نیتی نداشته جرم ارتشا صورت نگرفته است.

راشی باید از کارکنان دولتی باشد

در تحقق جرم رشوه راشی باید از کارکنان دولتی باشد نه کارکنان عادی و غیر دولتی. در غیر این صورت عنوان اخذ مال برای عمل غیر قانونی کلاهبرداری یا اخاذی می‌باشد.

باید توجه داشت که انجام یا عدم انجام کار مورد نظر باید مربوط به وظایف سازمانی رشوه گیرنده باشد. نه کاری که مرتبط با شغل رشوه گیرنده نیست. یعنی اگر کارمند دولتی در یک بخشی برای بخش دیگری یا کاری که به او ارتباط ندارد، به عنوان رشوه وجهی را دریافت کند جرم ارتشا صورت نگرفته و مصادیق مجرمانه آن متفاوت می‌باشد.

۵ نکته مهم در قوانین رشوه

زمان اخذ مال در جرم رشوه

در تحقق جرم ارتشا باید دقت کرد که موضوع ارتشا باید جنبه مالی داشته باشد. همچنین حتماً لازم نیست که اخذ مال قبل از انجام عمل مرتشی باشد حتی ممکن است طبق توافقی که بین طرفین صورت گرفته وجه یا مال بعد از انجام کار اخذ شود.

لازم به ذکر است که در جرم ارتشا همین که توافق بین طرفین مبنی بر انجام یا عدم انجام عمل غیر قانونی در مقابل گرفتن وجه یا مالی حاصل شد جرم تحقق یافته است. حتی ممکن است رشوه گیرنده موفق به انجام کار مورد توافق نگردد. لذا در هر صورت طرفین محکوم به مجازات رشوه می‌گردند حتی اگر نتیجه مورد توافق حاصل نشود.

مطابق ماده ۵۵۹ قانون تعزیرات، برای تحقق ارتشا مرتکب باید از روی عمد و اختیار مالی را از دیگری گرفته باشد و نسبت به موضوع جرم و عمل مجرمانه آگاهی و علم داشته باشد.

مطابق تبصره ۴ ماده ۳ قانون تشدید در صورتی که مبلغ رشوه بیش از دویست هزار ریال باشد، صدور قرار بازداشت به مدت یک ماه الزامی است.

ارتباط و مشاوره با وکلای متخصص کیفری

بر گرداندن مال رشوه، شرایطی که مجازات رشوه از بین می‌رود

اگر رشوه دهنده بعد از وقوع جرم خود اعتراف به جرم کند و از رشوه گیرنده شکایت کند و موارد مذکور در فوق را ثابت نماید از مجازات معاف شده و وجهی که پرداخته به او مسترد می‌شود.

مطابق ماده ۵۹۱ همین قانون، هرگاه ثابت شود که رشوه دهنده برای حفظ حقوق حقه خود ناچار به دادن وجه یا مالی بوده تعقیب کیفری ندارد و وجه یا مالی که داده به او مسترد می‌گردد.

اگر مرتشی در ابتدا مال را قبول کندو قبل از کشف جرم به هر دلیلی منصرف شود و مال را برگرداند مجازات نخواهد شد.

فرد واسط در جرم رشوه

کسی که با طرفین جرم درخصوص میزان وجه یا مال مورد رشوه و چگونگی انجام عمل یا عدم انجام عمل مجرمانه مربوط به ارتشا مذاکره کند و به گونه‌ای موجبات وقوع جرم را فراهم نماید مجرم بوده و محکوم به مجازات رشوه دهنده می‌شود.

۵ نکته مهم در قوانین رشوه

مشاوره و قبول دعاوی حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

چنانچه نیاز به مشاوره حقوقی دارید لازم است به صفحه وکلای حقوقی دادیاران در مشهد وارد شده و از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. دادیاران به سه روش اینترنتی، تلفنی و حضوری در کلیه زمینه‌های خانواده، کیفری، حقوق عمومی، ثبتی، املاک و اراضی و قراردادها مشاوره تخصصی ارائه می‌دهد.

کد خبر 579374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.