قدردان روزمره‌های زندگی در روابط زناشویی باشیم

یک روانشناس گفت: در راستای تحکیم روابط زوجین لازم است همسران از روزمرگی‌های زندگی به روش خلاقانه تشکر و قدردانی کنند.

به گزارش ایمنا، سلسله جلسات روانشناسی با محوریت تربیت فرزندان و همچنین روابط همسران، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته به مدت هشت جلسه با حضور کارشناسان زبده روانشناسی همراه با برنامه‌های جانبی شامل طنز و موسیقی به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در محل باغ نور برگزار می‌شود.

سیما فردوسی در اولین جلسه از نشست باهمان با موضوع اهمیت جایگاه تشکر و قدردانی در تقویت روابط همسران، اظهار کرد: ارتباط زناشویی جاده دوطرفه است که به مراقبت نیازمند است؛ بنابراین زوجین برای تقویت و استحکام رابطه زناشویی باید اهتمام ورزند تا محیطی مناسب برای رشد یکدیگر و فرزندان را فراهم کنند.

وی با تاکید بر اهمیت مؤلفه‌های بسیاری همچون احترام، محبت، انتقال احساس مثبت و شریک بودن در رابطه زناشویی، تصریح کرد: تشکر و قدردانی یکی از وظایف مهم زوجین است که موجب تقویت رابطه می‌شود و سلامت روان را به همراه می‌آورد که البته آداب خاص خود را هم دارد.

وی با تاکید بر این نکته که نباید روابط همسران "وظیفه" قلمداد شود، گفت: ابراز محبت از طریق قدردانی منجر به افزایش ترشح هورمون‌های نشاط‌آور نظیر سروتونین و دوپامین می‌شود که به افزایش میزان رضایت‌مندی منتج می‌شود و چنانچه نارضایتی در روابط زوجین افزایش یابد، هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه زوجین در بیان تشکر، خلاقیت به خرج دهند، افزود: همسران می‌‎توانند به صورت کلامی و غیرکلامی، در ابراز قدردانی خلاقانه عمل کنند. برای مثال متن تشکر خود را بر روی کاغذی بنویسند و در مکانی بگذارند تا همسر با دیدن آن غافلگیر شود.

این روانشناس با بیان اینکه همسران نباید منتظر انجام کارهای بزرگ باشند تا از همدیگر تشکر کنند، ادامه داد: نگاه و طرز تفکر ما نسبت به تلاشی که شریک زندگی انجام می‌دهد، مهم است و در همین راستا باید مراتب سپاس و قدردانی خود را بروز دهیم تا در نهایت به تقویت رابطه همسران یاری برسانیم.

فردوسی با اشاره به اینکه انسان‌ها مشتاق شنیدن تشکر و قدردانی هستند، گفت: تقویت احساس خوب بین همسران منجر به ارتقای اعتماد به نفس و در نهایت تقویت عزت نفس زوجین می‌شود و عواملی که رابطه زناشویی را از حالت تعادل خارج می‌کند را کاهش می‌دهد.

به گفته وی، تشکر و قدردانی باید به صورت فرهنگ در نهاد خانواده تسری یابد؛ چراکه فرزندان آینه تمام‌نمای روابط زوجین هستند و شکی نیست که فرزندی که در محیطی رشد یابد که شاهد ابراز تشکر و قدردانی والدین باشد از سلامت روان بهتری برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تقویت فرهنگ تشکر و سپاس، تاب‌آوری زوجین را در رابطه افزایش می‌دهد، افزود: قدردانی از نعمت‌های خداوند می‌تواند فرد را به سمت تشکر از دیگران سوق دهد؛ چرا که روابط حسنه با همدیگر، اکتسابی است و نیازمند فرهنگ‌سازی خواهد بود.

کارشناس برنامه‌های تلویزیون با اشاره به اینکه گذشت زمان در روابط همسران، از هیجان ارتباط زوجین می‌کاهد، گفت: همسران باید نسبت به احیای روابط خود در زندگی زناشویی اهتمام ورزند و ابراز تشکر و قدردانی باید به صورت صادقانه باشد و تشکر را مترادف با چاپلوسی در نظر نگیرند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه انعطاف‌پذیری از ویژگی مهم شخصیت سالم است، تصریح کرد: ابراز قدردانی توسط زوجین نباید رویه افراط و تفریط به خود بگیرد و همچنین زوجین نباید یک مسیر تکراری را برای ابراز سپاسگزاری در پیش بگیرند بلکه باید به نحوه ابراز قدردانی خود نسبت به همسر تنوع به خرج دهند.

فردوسی در ادامه با اشاره به ویژگی تیپ‌های شخصیتی روان رنجور و روان‌پریش گفت: مشاوره پیش از ازدواج الزام‌آور و ضروری بوده و نیاز است که افراد با تیپ شخصیتی خود و دیگری آشنا شوند و اگر این ویژگی‌ها شایستگی زندگی زناشویی را داشت نسبت به ازدواج اقدام شود.

وی با اشاره و تاکید به اینکه زندگی زناشویی میدان جنگ نیست، ادامه داد: اگر یکی از زوجین می‌بیند در قبال وظایف مورد محبت و قدردانی همسر قرار نمی‌گیرد نباید از اقدامات تلافی‌جویانه استفاده کند.

وی با اشاره به لقب دادن همسران به اسامی نیکو، گفت: همسران باید به نکات و رفتار مثبت همدیگر توجه کنند و این نقاط را برجسته کنند و از شوخی‌هایی که ممکن است همسر را مضطرب کند، پرهیز کنند و از واژه‌های زیبا برای ابزار محبت و قدردانی خود بهره گیرند.

به گفته وی، آنها باید علت تشکر را برای شریک زندگی توضیح دهند و در نهایت بدانند تشکر و قدردانی در روابط همسران ضروری است و ابراز سپاس خلاقانه توسط همسر به تقویت و استحکام روابط زناشویی که بستر رشد و پرورش فرزندان است به جامعه‌ای سالم‌تر کمک می‌کند.

کد خبر 579365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.