نان و دارو خط قرمز دولت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، دوازدهم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نان و دارو خط قرمز دولت» نوشت: مخبر بر این مسئله تأکید کرد که اساساً فرایندهای داخلی و بین‌المللی اقتصاد، حذف ارز ترجیحی و پرداخت مستقیم یارانه‌ها به مردم را ضروری کرده بود و چه بسا اگر این طرح اجرا نمی‌شد، نوسان‌های قیمت ادامه می‌یافت و در این صورت، فشارهای بیشتری به مردم وارد می‌شد؛ زیرا به گفته وی، در شرایط گذشته برخی خانوارها حتی توانایی خرید یک شانه تخم مرغ را هم نداشتند. با وجود این، مخبر ضمن پذیرش وجود نوسان در بازار، هم از همراهی مردم قدردانی و هم خطاب به آنان تأکید کرد که پس از سختی‌ها، آسانی‌ها در پیش است و دولت تنش‌ها و نوسان‌ها در بازار را مدیریت خواهد کرد. وی همچنین گرانی بنزین را رد و تأکید کرد که گرانی نان و دارو نیز خط قرمز دولت است.

محمد مخبر روز گذشته در جمع خبرنگاران، در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از سبد غذایی مردم پس از آزادسازی قیمت‌ها چیست، اظهار کرد: یارانه‌های معیشتی ماه اول پرداخت و از سوی مردم برداشت شد و برای ماه دوم نیز این مبلغ در حساب مردم وجود دارد. این جبران هزینه از طریق پرداخت یارانه‌ها برای عده‌ای از مردم در نظر گرفته شده است، اما برای برخی دهک‌ها چنین جبرانی نداریم.

وی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را الزام قانونی دانست و تصریح کرد: یکی از اهداف این طرح این بود که یارانه‌ها هدفمند شود. تا قبل از این عده‌ای از این هدفمندی حداکثر استفاده را می‌کردند، اما برخی خانواده‌ها ماهانه یک شانه تخم‌مرغ هم نمی‌توانستند تهیه کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه این طرح اثراتی روی همه کالاها دارد که در حال کار روی آن هستیم، اظهار کرد: ما اگر ارز ترجیحی را حذف نمی‌کردیم به‌دلیل تحولاتی که در حوزه بین‌المللی اتفاق افتاده است و برخی مصوبات مجلس و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود می‌آمد، گرانی را داشتیم.

نان و دارو خط قرمز دولت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همواره در طلوع» نوشت: توفیق پیش قراولان تاریخ را به چه می‌سنجند؟ به عبارت دیگر از چه طریق می‌توان دریافت که این پیشروان قافله بشریت، همچنان و با سپری گشتن دهه‌ها از مرگ خویش، کامیاب به پیش می‌تازند و برای انسان‌های بعدی نیز، تازه و نو به شمار می‌روند؟ بی تردید در این فقره، باید از آرمان‌ها و پیش‌بینی‌های ایشان سراغ گرفت و آن را به سنجه امروز آورد. باید به میزان توفیق ایشان نگریست و از آن درس آموخت. ۳۳ سال از رحلت سلسله جنبان انقلاب اسلامی می‌گذرد و طبیعی است که چنین پرسشی، درباره آن بزرگ نیز طرح خواهد شد.

۱. از امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی، در دوره آغازین نهضت منقول است: «فرزندان من در گهواره شیر می‌خورند!» به نظر می‌رسد که با سپری گشتن شش دهه از آن مقطع و پشت سر نهادن قرنی که انقلاب اسلامی در آن تحقق یافت، این پیش‌بینی کماکان در حال تحقق است! امام همچنان فرزندانی دارد که از رویش‌های نوین نهضت او به شمار می‌روند و آرمان او را در ایران، عراق، سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان، یمن و در دنیای اسلام و خارج از دنیای اسلام به تحقق نزدیک می‌سازند. وجود این موج قوی، کماکان دشمنان او را هراسناک داشته و حجم تقلّای آنان برای تقلیل این پدیده، شاهدی بر این مدعاست. آنان که «سلام فرمانده» را بجا می‌آورند، از همان فرزندان خمینی‌اند!

۲. معمار انقلاب در سراسر حیات خویش، خوداتکایی و استقلال از کانون‌های قدرت جهانی را می‌جست. به‌رغم آنکه امروزه برخی از به اصطلاح یاران دیروز او، به تمسخر این شعار می‌پردازند و آن را ناممکن می‌انگارند، گستره اعتماد به نفس ایران در تعیین و پی جویی مصالح خویش، برای دشمنان کشنده است! امروزه کانون‌های قدرت جهانی برای سازش با ایران، به اشکال گوناگون استمالت گزیده‌اند و این کشورمان است که آنان را پشت در توافق نگاه می‌دارد! ایران امروز به قدری از قدرت اجتماعی خویش اطمینان دارد، که جراحی اقتصادی را در چهارراه چالش‌آفرینی دشمن می‌آغازد و آن را به شرایط وجود ثبات اقتصادی حوالت نمی‌دهد، چون معلوم نیست که با وجود دشمنانی اینگونه عنود، چنین موسمی کی فرا رسد!

۳. بنیانگذار جمهوری اسلامی در بیانی لطیف، امحای اسرائیل به دست مسلمانان را در گرو آن دانست که هریک سطلی آب بر آن بریزند! امروزه آرمان سطل آب، خروجی‌ای در قامت موشک‌های نقطه زن و پهپادهای دقیق دارد که اسرائیل را از شش جهت، مورد هدف قرار می‌دهد: ایران، سوریه، لبنان، یمن، عراق و فلسطین، این دولت را به مرز جنونی هیستریک سوق داده است. هرگاه اراده کردید تأثیرات فرامرزی نهضت امام خمینی را ببینید، به حال نزار اسرائیل که به زنجموره بیوگان شباهت می‌برد، نظر کنید.

۴. از این حقیقت تلخ نمی‌توان گذشت که در دو دهه اخیر، شماری از آنان که در دهه نخست ضعف‌ها و کاستی فکری و شخصیتی خویش را با هزینه از امام رفع و رجوع می‌کردند و به خشونت و بدسگالی شهره بودند، به اردوگاه دشمنان وی پیوسته‌اند. آن‌ها به راحتی سخنانی می‌گویند که با براندازی نظامی که آن تاریخ ساز دوران تأسیس کرد، مماس می‌شود! اما و اگر ندارد که رفتن این جماعت، گردی بر دامن امام و میراث او نمی‌نشاند. از قضا و بر خلاف انگاره‌های آنان، امروزه در جهان هر جا سخن از حق طلبی، ظلم ستیزی، معنویت گرایی و اسلام خواهی است، نام و تصویر امام نیز هست! هیچ رهبر انقلابی به اندازه او نتوانسته کاریزما بیافریند و بسان او از مرز دهه‌ها بگذرد. گستره دشمنی و تلاش‌هایی که برای تحریف و تخریب وی به انجام می‌رسد، شاهدی بر این مدعاست. با این همه به همان دلیل که اولیای دین هرگز از این جهان نرفتند و تاریخ را مسخر خویش ساختند، امام نیز هماره بوده و هست: یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْکَرِهَ الْکَافِرُونَ.

نان و دارو خط قرمز دولت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خامنه‌ای خمینی دیگر است» نوشت: از چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ تا امروز و تا فرداها، جاودانگیِ یاد و حقیقت امام خمینی (ره) محسوس و مشهود است. او که فریاد رسایش در اعماق دل ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان نفوذ کرد که برای خدا قیام کنید و به نصرت الهی مطمئن باشید. ایشان بنیان‌گذار مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی اسلامی شدند که ملت ایران با به میدان آوردن عمق ظرفیت و توانمندی خود در مسیر آن حرکت کرد و الگویی برای دنیا شد. در دنیایی که ارزش‌های اخلاقی رو به افول بود، امام ما معنویت را زنده کرد. امام خمینی (ره) بنای سلطنت موروثی ظالمانه و غیر عاقلانه که در کشور ما سابقه چند هزار ساله داشت را برانداختند و نظامی بر اساس اسلام ناب ایجاد کردند. کار بزرگی که بعد از صدر اسلام، سابقه نداشت. بر اساس بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، «هنر بزرگ و خدمت بی‌بدیل امام خمینی (ره) این بود که اسلام را از غربت درآورد.»

بر طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، «منظومه فکری امام خمینی (ره) دارای خصوصیات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است. اولاً متکی و مبتنی بر یک جهان‌بینی است که این جهان‌بینی عبارت است از توحید. همه فعالیت او، همه منطق او مبتنی بود بر توحید که زیربنای اصلی همه تفکرات اسلامی است.»

خصوصیّت دیگر این منظومه فکری «به‌روز بودن» آن است مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعه ایرانی را مطرح می‌کرد. «در مکتب فکری امام (ره)، ضدّیت با استبداد و ضدّیت با استکبار حرف اول را می‌زند؛ این آن چیزی است که ملّت ایران هم آن را حس می‌کرد، ملت‌های مسلمان دیگر بلکه ملت‌های غیرمسلمان [هم‌] آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد.»

نان و دارو خط قرمز دولت

کد خبر 579318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.