اولین تصاویر تمام‌ رنگی تلسکوپ "جیمز وب" چه زمانی منتشر می‌شود؟

صفحه اینستاگرام تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ساعتی قبل با انتشار پستی خبر از انتشار اولین تصاویر تمام رنگی و داده‌های این تلسکوپ پیشرفته در کمتر از ۲ ماه آینده داد.

به گزارش ایمنا، در توضیح این پست اینستاگرامی نوشته شده است: ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر)، این تاریخ را ذخیره کنید. این روزی است که منتظرش بودید. رونمایی از اولین تصاویر تمام رنگی و داده‌های طیف سنجی"وب".

پیش از این نیز یک ستاره‌شناس ناظر بر پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب اعلام کرده بود که اولین داده‌های رسمی این تلسکوپ اواسط ماه ژوئیه (اواخر تیر ماه) منتشر خواهند شد. ناسا نیز به تازگی خبر از انتخاب دو هدف جدید برای رصد توسط این تلسکوپ فضایی پیشرفته داده بود. این دو جرم آسمانی سیاره فراخورشیدی پوشیده از گدازه "۵۵ Cancri e" و سیاره عاری از هوای "LHS ۳۸۴۴ b" هستند.

پیش از این تلسکوپ فضایی "جیمز وب" تصویری از یک ستاره نوری با نام "HD ۸۴۴۰۶" در فاصله‌ی تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین ثبت کرده بود تا با استفاده از آن، آینه اصلی ۱۸ بخشی خود را تراز کند. چندی پیش تصویر تراز شده‌ی این ستاره واحد به صورت رنگی نیز منتشر شد. با این حال تمامی تصاویری که این تلسکوپ تاکنون ثبت کرده است آزمایشی بوده و برای راه‌اندازی و تراز ابزارهای "وب" مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخ انتشار اولین تصاویر تمام‌ رنگی تلسکوپ "جیمز وب" اعلام شد

نور مرئی و فرابنفش ساطع شده از اولین اجرام نورانی جهان در اثر انبساط کیهان کشیده شده است و امروز به شکل نور مادون قرمز به ما می‌رسد. تلسکوپ "جیمز وب" برای تشخیص این نور با وضوح بی‌سابقه تجهیز شده است. در نتیجه می‌تواند نمایی بی‌سابقه از اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها را رصد کند. اجرامی که ۱۳.۵ میلیارد سال قبل شکل گرفته‌اند.

"وب" که به نظر می‌رسد ساخت آن برای ناسا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار هزینه به همراه داشته، یکی از گران‌ترین پلتفرم‌های علمی است که تا به حال ساخته شده و می‌توان آن را با برخورد دهنده بزرگ هادرونی در سرن و تلسکوپ هابل، مقایسه کرد.

این تلسکوپ فضایی که در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه به مدار مورد نظر خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید، اکنون در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد.

"جیمز وب" که با عنوان "ماشین زمان" نیز توصیف می‌شود قرار است انسان را به نخستین سال‌های تشکیل جهان ببرد.

مأموریت این تلسکوپ فروسرخ شامل مطالعه سیارات دوردست، معروف به سیارات فراخورشیدی، برای تعیین منشأ، تکامل و سکونت‌پذیری آنها است.

منبع: ایسنا

کد خبر 579254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.