امشب خوشه ستاره‌ای M13 را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: پنج‌شنبه _دوازدهم خردادماه_ خوشه کروی M13 در صورت فلکی جاثی یا هرکول (mag 5.8) به عنوان یکی از درخشان‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی در آسمان نیمکره شمالی، قابل رصد است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پنج‌شنبه _دوازدهم خرداد_ ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه ماهانه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی تا ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. اگرچه تشخیص این مسئله در عمل دشوار است، زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کند.

وی افزود: امشب ماه به فاصله ۴۰۶ هزار کیلومتری زمین می‌رسد؛ با قطر زاویه‌ای ۲۹.۴۰ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود، حدود هشت درصد روشن است، سن آن سه روز است و در صورت فلکی جوزا قرار دارد. ماه بعد از غروب خورشید تا ساعت ۲۲:۲۸ در آسمان قابل رصد است.

رصد خوشه ستاره‌ای M13

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: پنج‌شنبه _دوازدهم خردادماه_ خوشه کروی M13 در صورت فلکی جاثی یا هرکول (mag 5.8) به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی در آسمان نیم‌کره شمالی، قابل رصد است و نیمه شب به اوج می‌رسد. دیدن این خوشه ستاره‌ای با میل ۳۶ درجه و ۲۷ دقیقه قوسی از نیمکره شمالی آسان‌تر است و از عرض‌های جنوبی ۳۳ درجه به پایین قابل مشاهده نیست؛ در آسمان ما بین ساعت ۲۰:۴۸ تا ۰۴:۵۲ قابل مشاهده خواهد بود. هنگامی که این جرم آسمانی تا ارتفاع ۳۸ درجه بالاتر از افق شمال شرقی فاصله بگیرد حدود ساعت ۲۰:۴۸ قابل دسترسی خواهد بود.

وی تصریح کرد: خوشه ستاره‌ای M13 ساعت ۰۰:۵۳ در موقعیتی ۸۱ درجه بالاتر از افق شمالی ناظر زمینی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. این خوشه کروی با قدر ۵.۸ باید به کمک دوربین یا تلسکوپ رصد می‌شود. ستاره‌های این خوشه در فاصله ۲۵ هزار سال نوری از زمین و در منطقه‌ای به‌پهنای ۱۵۰ سال نوری قرار دارند.

کد خبر 579227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.