راه‌اندازی قرارگاه پیشگیری از سرقت در همه استان‌ها/نظارت بر بازار دست‌دوم‌فروش‌ها

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه پیشگیری از سرقت در همه استان‌ها، گفت: بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار، حرفه‌ای و خطرناک ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، رضا مسعودی‌فر درباره برخورد با مال‌خران و بازارهای خریدوفروش اموال مسروقه در راستای پیشگیری از وقوع جرم، اظهار کرد: در همه استان‌ها بازارهای اموال مسروقه شناسایی شده‌اند و از طریق اتحادیه‌ها و سازمان صنعت و معدن و از طریق پلیس یک سری نظارت‌ها را بر این بازارها اعمال می‌کنیم.

تدوین برنامه ملی پیشگیری و مقابله با سرقت در سال ۱۴۰۱

وی افزود: در حقیقت یک برنامه ملی تحت عنوان پیشگیری و مقابله با سرقت برای سال ۱۴۰۱ تعریف کرده‌ایم؛ بخشی از اقداماتی که در این برنامه انجام می‌شود همین ساماندهی این بازارها و همچنین محدود کردن خریدوفروش اموال مسروقه است.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بابیان اینکه این برنامه در قالب یک قرارگاه اجرایی خواهد شد، ادامه داد: قرارگاه پیشگیری از سرقت در همه استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد و همه دستگاه‌ها در حوزه مسئولیت خودشان درگیر کار خواهند شد.

خریداران مال مسروقه مرتکب جرم می‌شوند

وی با بیان اینکه نظارت بر بازارهای خریدوفروش اموال دست‌دوم و برخورد با مال‌خران یکی از برنامه‌های قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت است، تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند در کاهش سرقت تأثیر داشته باشد از بین بردن فرصت خریدوفروش اموال مسروقه است و بازارهایی که به‌صورت غیرمجاز و غیرقانونی ایجاد می‌شود.

مسعودی‌فر گفت: همچنین در برخی مکان‌ها تجمعاتی شکل می‌گیرد و خریدوفروش انجام می‌شود که در این قرارگاه اجازه شکل‌گیری نخواهیم داد؛ چراکه کسی هم که مال مسروقه را می‌خرد هم مرتکب جرم شده است و این افراد هم می‌توانند قابل‌تعقیب باشند.

وی اضافه کرد: از بین بردن این فرصت‌ها و نظارت بر بازار دست‌دوم فروش‌ها و کددار کردن و ثبت یک سری از کالاها که ارزش بیشتری دارد می‌تواند به کاهش وقوع سرقت به ما کمک کند.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره اینکه درصد بیشتری از سارقان سابقه‌دار هستند و بعد از سپری کردن دوران محکومیت دوباره اقدام به سرقت می‌کنند، چه اقدامی می‌توان برای جلوگیری از سرقت مجدد این سارقان سابقه‌دار انجام داد، گفت: بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار، حرفه‌ای و خطرناک ایجاد شده است و دسترسی‌ها به دستگاه‌های مربوطه داده می‌شود.

وی ادامه داد: از این به بعد هم پلیس و هم دستگاه قضائی یک سری نظارت‌ها و پایش‌ها و کنترل‌ها را روی این افراد خواهد داشت؛ یعنی اگر فردی سابقه محکومیت و سرقت دارد حتی اگر آزاد هم شده باشد یک سری کنترل‌ها و نظارت‌های نامحسوس روی این افراد اتفاق می‌افتد که اگر به سمت ارتکاب جرم رفتند قبل از اینکه مرتکب جرم شوند پلیس و دستگاه قضائی بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

جمع‌آوری اطلاعات افرادی که به‌صورت حرفه‌ای مرتکب جرم می‌شوند

مسعودی فر بابیان اینکه تشکیل بانک اطلاعاتی و انجام اقدامات نظارتی و کنترلی می‌تواند مانع از تکرار جرم توسط این‌گونه افراد شود، تأکید کرد: هر فردی که سابقه ارتکاب جرم و محکومیت داشته باشد و همچنین افرادی که مرتکب جرایم خشن می‌شوند و افرادی که به‌صورت حرفه‌ای مرتکب جرم می‌شوند اطلاعاتشان در این بانک اطلاعاتی جمع‌آوری و با دسترسی الکترونیکی که داده می‌شود نظارت بر این افراد اتفاق می‌افتد.

پیشگیری از وقوع جرم با تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مجرمان

وی درباره سرانجام تهیه اطلس وقوع جرم گفت: اکنون پیگیر مقدمات کار هستیم؛ این کار یک اقدام بزرگ و گسترده است اما در حال حاضر موضوع ثبت هوشمند داده‌ها در قوه قضائیه در حال انجام است که می‌تواند به ما در موضوع پیشگیری از وقوع جرم نیز کمک کند و همه اطلاعاتی که از شاکی و همه اطلاعاتی که از متهم نیاز است در همان مراحل اولیه به‌صورت الکترونیک ثبت می‌شود و بانک اطلاعاتی تشکیل می‌شود که می‌تواند در مباحث پیشگیری به ما کمک کند. تا زمانی که این اطلس جرم ایجاد نشده است می‌توانیم از این بانک اطلاعاتی استفاده کنیم.

کد خبر 579101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.