اضافه ارتفاع علت اصلی ریزش متروپل بود

یک انبوه‌ساز و کارشناس مسکن گفت: آنچه در ساختمان‌هایی همچون متروپل منجربه ریزش می‌شود، به نظر می‌رسد اضافه ارتفاع باشد. اضافه کردن ارتفاع بدون توجه به فونداسیون، منجربه ناایمن شدن ساختمان می‌شود و لازم است پیش از این اقدام، فونداسیون و پی ساختمان تقویت شود تا سازه تحمل طبقات اضافه را داشته باشد.

حسن محتشم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در ساخت‌وساز، مراحل اخذ مجوز و پروانه ساختمانی حتماً باید طی شود. پروانه ساختمان برمبنای نقشه‌های سازه و محاسبات که تحت نظر مهندس ناظر تهیه شده است، صادر می‌شود و در نهایت مجری ذی‌صلاح مجوز اجرای ساختمان را صادر می‌کند. ساختمان‌هایی که روال قانونی را طی می‌کند و مصالح، کیفیت اجرا و نظارت در آن به طور صحیح انجام می‌شود با مشکلی مواجه نمی‌شود و با استانداردهایی که مقررات ملی ساختمان تعیین کرده است، ساختمان‌های ایمن ایجاد خواهد شد.

وی افزود: البته لازم است در بهره‌برداری از ساختمان نیز اصول بهره‌برداری و نگهداری رعایت شود. به عنوان مثال ساختمان پلاسکو در اثر بهره‌برداری نامناسب و نگهداری غیراصولی ریزش کرد. ساختمان‌های بسیاری اکنون در کلان‌شهرهای کشور وجود دارد که اصول نگهداری و بهره‌برداری صحیح باید در آن اجرا شود؛ در غیر این صورت در آینده نیز مجدداً شاهد حوادث ناگواری ناشی از تخریب ساختمان‌ها خواهیم بود.

این انبوه‌ساز و کارشناس مسکن گفت: به نظر می‌رسد استانداردهای لازم در زمان ساخت ساختمان متروپل دیده نشده است. لازم است پرونده این ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. ریزش این ساختمان ممکن است ناشی از دقت نکردن در صدور مجوزها و رعایت استانداردها یا رعایت نکردن اصول بهره‌برداری و نگهداری باشد. دلایل فنی و مهندسی ریزش این ساختمان باید مبنایی باشد برای پیشگیری از وقوع اتفاقاتی که ممکن است در آینده در سایر ساختمان‌ها به وجود آید.

محتشم اضافه کرد: استانداردهای ساخت در مقررات ملی ساختمان به دقت دیده شده است. برای هر ساختمان طراحی صورت گرفته و به ازای هر طراحی نقشه تهیه می‌شود، این نقشه‌ها بر اساس نوع کاربری ساختمان اعم از مسکونی، اداری و تجاری، همچنین میزان وزن و باری که یک ساختمان با توجه به نوع کاربری باید بتواند تحمل کند، تهیه شده است. به عنوان مثال در ساختمان‌های تجاری ۴۵۰ کیلوگرم در هر متر ممکن است بار یا وزن ایجاد شود.

وی ادامه داد: سازه ساختمان نیز وزنی دارد که در محاسبات و فونداسیون‌ریزی باید در نظر گرفته شود. اکنون نیز نرم‌افزارهای مهندسی میزان فولاد و بتن را به دقت محاسبه کرده و شرایط ایمن‌سازی ساختمان را اعلام می‌کند. به جز مصالح، در مراحل اجرا نیز باید نکاتی رعایت شود؛ ساختمان‌های فلزی باید از جوشکاری استاندارد برخوردار باشد و در ساختمان‌های بتنی نیز میزان بتن، سیمان و آب و نحوه نگهداری از سیمان به مقاومت لازم برسد.

این انبوه‌ساز و کارشناس مسکن گفت: اگر هر یک از این مراحل با دقت کافی اجرا نشود، استحکام ساختمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنچه در ساختمان‌هایی همچون متروپل منجر به ریزش شده به نظر می‌رسد اضافه ارتفاع باشد. در برخی از ساختمان‌ها مجوز ساخت به تعداد طبقات مشخصی تعلق گرفته اما سازندگان در حین ساخت ارتفاع ساختمان را افزایش می‌دهند.

محتشم خاطرنشان کرد: اضافه کردن ارتفاع بدون توجه به فونداسیون منجر به ناایمن شدن ساختمان می‌شود؛ لازم است پیش از این اقدام، فونداسیون و پی ساختمان تقویت شود تا سازه تحمل طبقات اضافه را داشته باشد. کارفرما، مجری، پیمانکار و دستگاه‌های نظارتی باید همه این نکات را در نظر بگیرند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

کد خبر 579082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.