آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در اصفهان/قیمت واحدها در هاله‌ای از ابهام!

پالایش نهایی متقاضیان نهضت ملی مسکن از اقداماتی است که با انجام آن قرار است تکلیف متقاضیان این طرح مشخص و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به طور جدی آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع به کار دولت سیزدهم در تابستان ۱۴۰۰ اخبار مختلف از برنامه‌ریزی تیم اقتصادی دولت منتشر شد و در رأس آن ظاهراً اخبار ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال از مهم‌ترین این برنامه‌ها به‌شمار می‌آمد که با سرعت زیاد گام‌های نخست در راستای اجرای این طرح برداشته شد. بر این اساس در بیست‌وهشتم مهرماه سال گذشته، پس از گذشت یک ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهور، ثبت‌نام متقاضیان مسکن در سامانه ثمن آغاز شد.

دولت با راه‌اندازی سامانه‌ای به نشانی saman.mrud.ir اعلام کرد که متقاضیان خانه‌دار شدن در طرح دولت می‌توانند ظرف یک ماه با ورود به این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند و پس از چند بار تمدیدی که برای ثبت‌نام در این سامانه انجام گرفت، سرانجام با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در آخرین روزهای سال گذشته از ثبت‌نام پنج میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی خبر داده شد و از همان زمان، متقاضیان این طرح در انتظار اعلام نتیجه نهایی بودند تا مشخص شود آیا از مراحل اولیه پالایش عبور کرده‌اند یا خیر؟

سرانجام در نشست بررسی روند پیشرفت تأمین اراضی و اجرای طرح نهضت ملی مسکن که در هشتم خردادماه به ریاست رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان و مدیران عامل سازمان‌های و شرکت‌های تابعه وزارتخانه برگزار شد، پایان خردادماه را به‌عنوان زمان اعلام نتایج پالایش متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن مطرح کردند.

در همین راستا رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در این نشست اظهار کرد که ضرورت دارد تا استان‌ها قبل از روزهای پایانی خردادماه نتایج پالایش را نهایی و اعلام کنند تا بعد از اعلام نتایج پالایش، روند ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در اراضی تأمین شده، آغاز شود.

متقاضیان در انتظار تعیین قیمت نهایی مسکن نهضت ملی

در طرح نهضت ملی مسکن، پنج میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند که از این تعداد در پالایش اولیه با بررسی سه شرط تأهل، دریافت نکردن تسهیلات و نداشتن مالکیت خصوصی، بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.

اکنون موضوعی که پس از پالایش نهایی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود مربوط به قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن است که از همان آغاز، قیمت هر متر از این واحدها و در کل قیمت تمام شده یک واحد، برای مشمولان این طرح سوال بود و هنوز هم پاسخ یکسان و قاطعی در این‌باره ارائه نشده است. در ابتدا اعلام شده بود که متقاضیان ملزم به پرداخت آورده‌های خود در پنج مرحله هستند و رقم آورده اولیه نیز ۴۰ میلیون تومان اعلام شد. اما اکنون که حدود چند ماه از آن زمان می‌گذرد هر روز اعداد و ارقام متفاوتی از قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی مسئولان شنیده می‌شود که منجر به سردرگمی متقاضیان شده است.

در این خصوص محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ و با اتکا به برآورد سازمان برنامه‌وبودجه از پروژه‌های دولتی، هزینه هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۵ میلیون تومان محاسبه شده است.

اما همین مسئول در اظهاراتی دیگر گفته است: برآوردهای اولیه از قیمت ساخت، روزی که متقاضیان انعقاد قرارداد می‌کنند به اطلاع متقاضی می‌رسد، اما در نهایت قیمت تمام شده، ملاک است. به این معنا که بعد از یک سال و نیم تا دو سال که اجرای پروژه زمان می‌برد به قیمت تمام شده به قیمت روز تسویه حساب می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن نیز اظهار کرد: نرخ هر متر از واحدهای واقع در بلوک‌های بالای شش طبقه کمتر از ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان نخواهد بود.

انبوه‌سازان و سازندگان نیز با استناد به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، نرخ دستمزد و سایر هزینه‌های مرتبط با صنعت ساختمان از قیمت‌های متری هفت تا ۱۰ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داده‌اند.

برخی دیگر نیز معتقدند بر اساس پروژه‌ها و در شهرهای مختلف، آورده هم متفاوت خواهد بود. به هر میزان که تراکم ساختمانی و تعداد طبقات بیشتر باشد، آورده هم افزایش می‌یابد. ضمن آن که قیمت در شهرهای کوچک و بزرگ، کلان‌شهرها و شهرهای جدید متفاوت است. البته مسئولان در وزارت راه و شهرسازی همواره اعلام کرده‌اند که این نرخ‌ها علی‌الحساب است و رقم نهایی بعد از اتمام پروژه‌ها مشخص می‌شود.

از طرفی هم گفته شده است که دولت با ایجاد صندوق ملی مسکن سعی در جبران بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن دارد. به این‌ترتیب با ایجاد این صندوق عملاً مردم نباید چندان نگران هزینه‌های این بخش باشند.

بهروز قاسمی، کارشناس و فعال بازار مسکن در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: به هیچ عنوان نمی‌توان اکنون رقمی را برای ساخت هر متر از مسکن‌های طرح نهضت ملی مطرح کرد. چون این موارد بر اساس نرخ تورم و قیمت مصالح ساختمانی سنجیده می‌شود.

وی تصریح می‌کند: زمانی که قیمت هیچ‌کدام از مصالح ساختمانی مشخص نیست و هر روز احتمال گران شدن یکی از آن‌ها وجود دارد و از طرفی هزینه‌های دیگر به ویژه دستمزدها گران شده است چگونه می‌توان قیمت ساخت یک واحد را پیش‌بینی کرد؟ قطعاً آنچه هم گفته می‌شود تخمین است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

این کارشناس می‌گوید: اگر سخن از تخمین باشد با توجه به تورم موجود، می‌توان قیمت یک واحد ۱۰۰ متری نهضت ملی را حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد برآورد کرد اما هیچ قطعیتی در اعداد گفته شده وجود ندارد.

طرح نهضت ملی مسکن اصفهان در کدام مرحله است؟

در اصفهان طرح نهضت ملی مسکن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بر اساس گزارش‌های موجود، بیشترین واحدهایی که ساخت آن آغاز می‌شود با ۱۵ هزار و ۳۲۰ واحد مربوط به شهر جدید هشتگرد (مهستان) است. در فولادشهر اصفهان ۱۴ هزار و ۷۵۰ و در شهر جدید گلبهار خراسان رضوی نیز ۱۰ هزار و ۸۲۹ واحد ساخته می‌شود. در شهر جدید پردیس و پرند نیز عملیات اجرایی ساخت ۲,۵۰۰ و ۴,۴۹۷ واحد آغاز می‌شود. سهم دو شهر جدید اندیشه (تهران) و تابناک استان فارس از ساخت واحدها در این مرحله صفر است. همچنین در شهر جدید سهند نیز ۹,۲۵۱ واحد، بهارستان ۶,۶۵۶ واحد، صدرا ۷,۱۱۲ واحد، مهاجران پنج هزار و ایوانکی چهار هزار واحد ساخته خواهد شد.

بر این اساس اصفهان جزو مراکزی است که بیشترین تعداد مسکن‌های نهضت ملی را به خود اختصاص می‌دهد.

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به ثبت‌نام ۴۲۰ هزارنفری مردم استان اصفهان برای بهره‌مندی از نهضت مسکن ملی اظهار می‌کند: تاکنون بیش از ۱۴۲ هزار نفر از شرایط اولیه برخوردار بوده‌اند و بالغ بر ۲۹ هزار نفر نیز تأیید نهایی شدند. مهلت ثبت‌نام متقاضیان مسکن نهضت ملی به اتمام رسیده است و فعلاً فقط امکان ویرایش اطلاعات موجود دارد.

وی اضافه می‌کند: اکنون در مرحله پالایش اطلاعات قرار گرفته‌ایم، این‌چنین‌که بررسی فرم "ج" آغاز شده است. این فرم به مفهوم نداشتن سابقه مالکیت فرد متقاضی یا استفاده وی از تسهیلات دولتی مسکن است که یکی از شرایط لازم برای بهره‌مندی از مسکن نهضت ملی است و در این راستا از سه ارگان بانک مسکن، اداره ثبت اسناد و اداره کل راه و شهرسازی استعلام صورت می‌گیرد که این سه استعلام در حال انجام است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، چنانچه متقاضی در گذشته از تسهیلات بانک مسکن استفاده نکرده باشد یا مالکیت شخصی و دولتی نداشته باشد، فرم "ج" وی سبز می‌شود. همچنین اگر قبلاً از تسهیلات زمین دولتی، منازل مسکونی یا مسکن مهر استفاده کرده باشد فرم "ج" وی قرمز می‌شود.

قاری‌قرآن می‌گوید: در کل سرپرست خانوارهایی که از تاریخ یکم فروردین ۱۳۸۴ فاقد زمین مسکونی هستند و از بیست‌ودوم بهمن ۱۳۵۷ از هیچ تسهیلات دولتی مانند زمین و مسکن استفاده نکرده‌اند، فرم "ج" سبزرنگ خواهند داشت. تا زمانی‌که پالایش به‌طور کامل انجام نگیرد تصمیمات جدیدی نمی‌توان اتخاذ کرد.

وی بابیان اینکه اصفهان رتبه دوم کشوری را در درخواست نهضت ملی مسکن داشته است می‌گوید: بیشترین ثبت‌نام برای طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان در سه شهر بهارستان، شاهین‌شهر و فولادشهر بوده است. در تعدادی از شهرهای استان عملیات اجرایی شروع و فونداسیون، اسکلت و سقف در حال اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در رابطه با استحکام و میزان مقاومت این ساختمان‌ها اظهار می‌کند: تمام موارد مربوط به استحکام یک ساختمان از مقاومت در برابر زلزله گرفته تا عمر مفید ساختمان همگی لحاظ شده است. همچنین تمام عملیات اجرایی این واحدهای نهضت ملی تحت نظارت ناظران و کارشناسان متبحر و با بیمه کیفیت انجام می‌گیرد.

قاری‌قرآن در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده هر متر از مسکن‌های نهضت ملی برای متقاضیان چقدر تمام می‌شود می‌گوید: در شرایط مختلف قیمت‌ها هم متفاوت است به‌علاوه اینکه به مواردی چون تورم، نرخ مصالح ساختمانی و تصمیم‌گیری وزارت صمت بازمی‌گردد. اکنون نمی‌توان قیمت مشخصی را اعلام کرد.

فرم "ج" چه افرادی قرمز می‌شود؟

حسن کحال‌زاده در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار می‌کند: در ثبت‌نام نهضت ملی مسکن و تکمیل اطلاعات فرم «ج»، اطلاعات افراد در بانک مسکن، اداره ثبت اسناد و اداره‌کل راه و شهرسازی استان‌ها پایش می‌شود.

وی اضافه می‌کند: اگر افراد به هر نحوی در گذشته از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده باشند، این بانک فرم «ج» فرد را قرمز می‌کند؛ همچنین اگر فردی مالکیت شخصی یا دولتی داشته باشد فرم «ج» وی توسط اداره ثبت اسناد قرمز می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان می‌گوید: اگر فردی پیش از این مسکن مهر دریافت کرده یا از تسهیلات زمین دولتی با هر متراژی استفاده کرده یا منازل سازمانی به آنها واگذار شده باشد، اداره کل راه و شهرسازی فرم «ج» آن‌ها را در سیستم قرمز خواهد کرد.

کحال‌زاده خاطرنشان می‌کند: براساس ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن، افرادی که سرپرست خانوار بوده‌اند و از تاریخ یکم فروردین ۱۳۸۴ فاقد زمین مسکونی هستند یا افرادی که از بیست‌ودوم بهمن ۱۳۵۷ از امکانات هیچ‌یک از نهادهای عمومی دولتی شامل زمین، واحد مسکونی و یارانه خرید استفاده نکرده باشند، فرم «ج» آن‌ها سبز خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: بسیاری از مردم از علل و جزئیات فرم «ج» سبز و قرمز اطلاع ندارند. در نهضت ملی علاوه بر موارد گفته شده اگر فرد مالکیت شخصی نیز داشته باشد در نهضت ملی فرم «ج» وی قرمز می‌شود. برای ثبت‌نام نهضت ملی حتماً باید فرم «ج» توسط ارگان‌هایی که گفته شد، تأیید و سبز شود تا فرد وارد فرآیند ساخت این طرح شود.

تسهیلات منعقد شده نهضت ملی مسکن در استان بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال بوده است

حسن نوروزی، مدیر شعب بانک مسکن استان اصفهان ضمن ارائه آخرین وضعیت تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن استان اظهار می‌کند: تاکنون تعداد ۱۰,۵۶۰ نفر از متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن در بانک مسکن پذیرفته شده‌اند. همچنین در این خصوص تعداد ۵,۴۲۸ عقد قرارداد صورت گرفته است.

وی اضافه می‌کند: از نظر عملکرد شهرهای خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، کاشان، شهرضا و دو شهر جدید بهارستان و فولادشهر جزو شش رتبه برتر استان محسوب می‌شوند.

مدیر شعب بانک مسکن استان اصفهان با اشاره به اینکه میزان آورده متقاضیان حدود ۷,۳۰۰ میلیارد ریال و تسهیلات منعقده نهضت ملی مسکن بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال بوده است، خاطرنشان می‌کند: با هدف تسریع در اجرای پروژه‌ها و عدم جلوگیری از پیشرفت فیزیکی، بانک مسکن استان نزدیک به شش هزار میلیارد ریال از آورده متقاضیان را آزادسازی و شش هزار میلیارد ریال نیز از محل تسهیلات منعقد شده به حساب سازندگان واریز کرده است.

نوروزی تصریح می‌کند: در بخش خودمالکان نیز ۱۱,۳۰۰ واحد به بانک معرفی و پذیرش شده است که اغلب آنها در حال انعقاد قرارداد و طی فرآیند پرداخت تسهیلات هستند.

کد خبر 578960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.