حرکت بورس به سوی مقاومت بعدی

باوجود آنکه قیمت دلار به محدوده سی یک هزار ۲۲۰ تومان رسیده است بازار بورس هیجان چندانی به این اتفاق ندارد و شاهد یک رشد کم جان در دل بازار بودیم، شاخص کل پنج هزار، هم وزن سه هزار واحد و شاخص کل فرابورس تنها ۶۳ واحد رشد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارزش و حجم معاملات نسبت به روز گذشته کاهش یافت و در بازار بورس در محدوده سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

نگاهی اجمالی به تحولات بازار امروز

فغدیر پس از یک بار عرضه صف خرید مجدد به صف نشست و رشد شش درصدی را تجربه کرد. آسیاتک که دو روز در صف فروش بود امروز سه درصد رشد کرد. گروه پالایشی سبزپوش بودند و در این میان شپنا بیش از سایر نمادها رشد کرد.

پالایش مثبت ۰.۷ و دارا یکم منفی ۰.۴ حرکت کردند. گروه بانکی روند منفی داشتند. گروه مواد شیمایی پرتقاضا بودند و در این میان حرکت پارس، شغدیر، شکربن و جم به چشم می‌خورد. خودرو و خساپا منفی و گروه‌های محصولات غذایی، شکر، لبنی و کشاورزی پرتقاضا بودند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد پنج هزار و ۳۳۱ واحدی به سطح یک میلیون ۵۴۲ هزار و ۷۱۲ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار و ۳۳۱ واحدی در سطح ۴۲۸ هزار و ۳۲۱ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۳۱

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۳۴

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۶۳ واحدی به سطح ۲۱ هزار ۴۱۲ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۱

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۹۶

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۷ هزار ۴۸۲ و ۲۶۹ هزار ۸۹۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد ۱۴ و سه میلیارد ۷۳۷ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. شپنا

۳. پالایش

۴. کیان

۵. پارند

بیشترین حجم معامله

۱. شپنا

۲. پالایش

۳. آسیاتک

۴. شستا

۵. خودرو

بیشترین افزایش قیمت

۱. ولغدر

۲. سپح

۳. پتایر

۴. خزر

۵. غشصفا

بیشترین کاهش قیمت

۱. فاذر

۲. چفیبر

۳. سنیر

۴. سصفها

۵. نگین

وضعیت تکنیکالی شاخص کل‌

حرکت بورس به سوی مقاومت بعدی

حمایت: محدوده یک میلیون ۵۳۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد و یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد.

پیش بینی: شکست سطح مقاومتی یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد و حرکت به سمت مقاومت بعدی.

علت محدودیت در ارسال بیش از یک میلیون سفارش در سامانه معاملات

روح‌الله دهقان، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس درباره توقف دیروز سآبیک گفت: درباره محدودیت سامانه معاملاتی به بورس و فرابورس اعلام شده که تعداد سفارش‌های یک نماد در یک روز معاملاتی نباید از یک میلیون بیشتر باشد و قبل از رسیدن به این عدد، نماد شرکت باید بسته تا از اختلال سامانه جلوگیری شود.

وی افزود: این محدودیت اسمی سامانه معاملات و عدم توانایی در حمل شمارنده بیش از شش رقم از جمله مشخصات شناسنامه‌ای بوده و به سال ۸۴ و زمان راه اندازی باز می‌گردد و از جمله متغیرهای بنیادی بشمار می‌رود که طی سال‌های گذشته با وجود به‌روز رسانی چند بار به هیچ عنوان امکان تغییر در افزایش ظرفیت اسمی سامانه وجود ندارد و حتی در صورت تلاش با ریسک بسیار زیاد، ممکن است کل سامانه مختل شود.

شیراز در اردیبهشت معمولی بود

پتروشیمی شیراز به طور میانگین در سال گذشته ماهانه ۸۳ هزار تن آمونیاک به عنوان محصول اول زنجیره تولید کرده. این رقم برای اردیبهشت ۱۰۱ هزار تن بوده است. میانگین فروش ماهانه انواع محصولات شرکت در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن بوده است.

در اردیبهشت کمتر از میانگین و حدود ۹۲ هزار تن گزارش شد. مبلغ فروش شیراز در این ماه ۱,۶۷۴ میلیارد تومان بوده است. میانگین درآمد ماهانه سال گذشته ۱,۱۷۹ میلیارد تومان و رقم ۳,۴۵۹ میلیاردی اسفند، بهترین فروش شرکت است. میانگین نرخ فروش اوره در اردیبهشت ۱۴,۰۴۴ تومان به ازای هر کیلو بوده که افزایش هشت درصدی ماهانه را نشان می‌دهد.

تفارس به مجمع می‌رود

جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۰:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ در استان تهران، شهر تهران به آدرس مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهراء واقع در خیابان شیخ بهایی شمالی، میدان شیخ بهایی، خیابان دانشگاه الزهراء، درب شرقی دانشگاه برگزار می‌گردد.

مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت فعلاً برگزار نخواهد شد

حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تا زمانی که آئین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت اصلاح نشود مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار نخواهد شد.

بهره برداری از طرح‌ها و پروژه‌های جدید

به استحضار می‌رساند، نیروگاه سیکل ترکیبی آریان زنجان به ظرفیت اسمی ۵۴۶ مگاوات تحت مالکیت شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب بوده که ۱۰۰ درصد سهام شرکت مذکور تحت مالکیت شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا می‌باشد و شرکت سرمایه گذاری نیرو مالک ۱۰۰ درصدی شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا می‌باشد.

چنانچه این واحد گازی با فرض استفاده از ظرفیت (بند ۱-۱-۵ مصوبه نحوه خرید و فروش برق ابلاغ شده طی صورتجلسه ۳۱۰ هیئت تنظیم بازار و نرخ جدید سال ۱۴۰۱ برای جدول شماره ۶ ابلاغیه صورتجلسه ۳۶۰ هیئت تنظیم بازار)، در شش ماهه اول سال و فروش برق در بازار رقابتی در شش ماهه دوم سال فعالیت نماید.

درآمد این واحد گازی تا پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان خواهد شد. چنانچه قرار داد خرید تضمینی برق با بهره برداری تجاری از واحدهای گازی فعال گردد در آمد این واحد گازی تا پایان سال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. لازم به ذکر است، تصمیم گیری در خصوص انتخاب هر کدام از دو روش فوق در اختیار هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری نیرو می‌باشد.

نفت

قیمت نفت به بالاترین سطح در دو ماه اخیر در آستانه نشست اتحادیه اروپا درباره روسیه افزایش یافت. قیمت نفت در آغاز مبادلات امروز دوشنبه در حالی با افزایش روبه‌رو شده است که سرمایه گذاران بین‌المللی منتظر نشست اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم واردات نفت روسیه هستند.

رهبران اتحادیه اروپا در حال تنظیم ششمین بسته تحریمی علیه روسیه به خاطر جنگ اوکراین هستند و سرمایه گذاران منتظر هستند تا ببینند آیا کشورهای اروپایی می‌توانند به یک توافق نهایی برای اعمال تحریم نفتی روسیه دست یابند یا نه. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۴۶ سنت افزایش به بیش از ۱۱۹.۸۹ دلار رسیده و هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با ۶۰ سنت رشد ۱۱۵.۶۷ دلار داد و ستد شده است.

نشست اتحادیه اروپا برای بررسی بسته جدید تحریم‌های روسیه دوشنبه و سه‌شنبه برگزار خواهد شد. به اعتقاد تحلیلگران، اعمال هرگونه تحریم نفتی علیه روسیه موجب محدود شدن بیشتر عرضه نفت در بازارهای بین‌المللی خواهد شد آن هم در شرایطی که تقاضا برای بنزین و گازوئیل در آمریکا و اروپا در فصل تابستان به شدت افزایش خواهد یافت.

اگر رهبران اروپایی بر سر تحریم نفتی روسیه به توافق نهایی دست یابند، مجارستان اسلواکی و چک اجازه خواهند داشت تا همچنان به واردات نفت از روسیه از طریق خط لوله ادامه دهند تا جایگزین مناسبی را برای نفت این کشور پیدا کنند.

منابع آگاه گفته‌اند که اوپک پلاس در نشست روز پنجشنبه خود با درخواست کشورهای غربی برای افزایش بیش از پیش تولید نفت مخالفت خواهد کرد.

بازار نفت پس از انتشار خبر مربوط به توقیف دو فروند نفتکش یونانی در آب‌های ایران ملتهب شده است. حدود یک سوم نفت جهان از طریق تنگه هرمز ترانزیت می‌شود. از سوی دیگر کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی نیز تأثیر زیادی بر افزایش قیمت نفت داشته است

نقشه بازار

حرکت بورس به سوی مقاومت بعدی

کد خبر 578905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.