از حمایت روانی خانواده‌های داغدیده متروپل تا بی‌تاثیری واکسن‌های کرونا بر باروری

خانواده‌های آسیب‌دیده متروپل نیازمند حمایت روانی و اجتماعی، ‌ ۱۰۸ زن در حبس جرایم غیرعمد، افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان، ۹۰ درصد زنان سالمند در سه دهک پایین درآمدی، ‌افزایش موالید در گروه سنی مادران ۳۴ تا۳۰ و بی‌تاثیری واکسن‌های کرونا بر باروری را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی؛ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: در دیدار با خانواده جان‌باختگان متروپل، با وجود شدت مصیبت و درد، آنها را صبور، غیرتمند، آبرودار و مقاوم یافتم، مردم آبادان همیشه اینگونه بودند به خصوص زنان شجاع و دلیرشان و درخواست به حقی شامل مجازات مسببان و جلوگیری از رانت و فسادی که در گذشته زمینه‌ساز شکل‌گیری حادثه بوده است، داشتند.

وی در روزهای اخیر برای عیادت از مصدومان و عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه ساختمان متروپل به آبادان سفر کرد و با خانواده‌های مصدومان و جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان دیدار کرد و با ابلاغ پیام همدردی رئیس‌جمهور به خانواده این شهروندان آبادانی، اظهار کرد: رئیس جمهور تاکید کردند که به جد پیگیر حادثه دردناک آبادان است.

وی در جریان بازدید از روند امدادرسانی اظهار کرد: کسانی که در این حادثه دلخراش سرپرست خانواده خود را از دست دادند، به ویژه زنانی که هیچ پشتوانه‌ای برای آن‌ها فراهم نیست، باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به حال روحی پس از شوک این حادثه برای خانواده‌های داغدار و مصدومان، افزود: در مرحله بعد نیز باید حمایت‌های معنوی و روحی و پشتیبانی‌های مشاوره‌ای را جدی بگیریم.

حبس ۱۰۸ زن به دلیل جرایم غیرعمد

سیداسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور با اشاره به این که سه هزار و ۲۰۲ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کشور دوره محکومیت خود را می‌گذرانند، اظهار کرد: ۱۰۸ نفر از این زندانیان را بانوان تشکیل می‌دهند همچنین سه هزار و ۹۴ زندانی مرد و ۱۰۸ زندانی به دلیل ناتوانی در تأمین دیون خصوصی و محکومیت‌های ناشی از تادیه دیات حوادث کارگاهی یا سوانح رانندگی در بند زندان حضور دارند.

وی ادامه داد: زندانیان بدهکار دیه ناشی از حوادث کار با هفت محکوم دیه منجر به فوت و ۱۰ محبوس دیه ناشی از ایراد جرح کمترین طیف بدهکارانِ تک‌قرار تحت حمایت ستاد دیه را به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل محکومان مالی ناشی از صدور چک یا ضمانت به واسطه این اوراق تجاری با دو هزار و ۳۶۱ زندانی شلوغ‌ترین دسته محکومان جرایم غیرعمد به شمار می‌روند.

جولایی با مقایسه آمار استان‌های کشور گفت: استان فارس با ۳۸۵ زندانی جرایم غیرعمد در صدر فهرست بیشترین زندانی غیرعمد قرار گرفته است و در ادامه کرمانشاه با ۲۸۵ محکوم واجد شرایط و استان‌های خراسان‌رضوی و خوزستان هر کدام با نگهداری از ۲۶۱ زندانی غیرعمد در ردیف‌های بعدی این جدول عددی قرار دارند.

یک سوم زنان ایرانی مجرد یا تک‌فرزند هستند

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش نرخ باروری به ۰.۶ فرزند در برخی مناطق کشور اظهار کرد: یک‌سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده‌اند یا فرزند ندارند یا دارای یک فرزند هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در حوزه ساختار جمعیتی با یک اَبَرچالش و بحران جدی راهبردی روبه‌رو هستیم، افزود: به‌طوری که از سال ۸۵ نرخ جانشینی در حوزه باروری از رِنج متعارف پایین‌تر آمده است و این بدین معناست که ما در تراز منفی در حوزه باروری در کشور قرار داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشترین چالش جمعیتی را در مربوط به سال ۱۴۰۰ دانست و گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ به‌صورت تصاعدی کاهش نرخ موالید و باروری را در کشور داشتیم و سال ۹۹ نسبت به سال‌های قبلش، بالاترین رشد تصاعدی را در کاهش موالید داشته است.

وی با بیان اینکه نرخ باروری در کشور ما حتی از کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، ترکیه و لبنان نیز کمتر است، ادامه داد: نرخ باروری در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کمتر و معادل ۱.۲ است و در سال ۱۴۰۰ در برخی از مناطق کشور این نرخ حتی به زیر یک رسیده و در برخی مناطق ۰.۶ بوده است.

زالی با بیان این‌که پنجره جمعیتی گروه سنی ۱۵ تا ۶۰ سال را در حوزه اقتصادی شامل می‌شود، گفت: جمعیت گروه سنی جوان در حال خروج از این پنجره جمعیتی هستند و این فرصت به‌سرعت در حال عبور است، الان در میانه پنجره جمعیتی هستیم و فرصت اندکی برای افزایش جمعیت باقی مانده است.

افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به ترفندهای صنایع دخانی برای افزایش مصرف دخانیات و بویژه جذب دختران برای استعمال مواد دخانی اظهار کرد: تغییر رویکرد استفاده از مواد دخانی و مصرف قلیان نگران کننده است در حالی که برخی مردم با عوارض آن آشنا نیستند و به استعمال قلیان به عنوان تفریح نگاه می‌کنند.

وی تولید سیگار لایت یا کم ضرر و مدعی مدافع محیط‌زیست بودن را برخی از ترفندهای صنایع دخانی برای عادی‌سازی مصرف دخانیات بیان کرد و گفت: این دست ترفندها است که مصرف مواد دخانی را در بسیاری از کشورهای دنیا افزایش داده است تا جایی که در مطالعه استپس وزارت بهداشت سال ۱۴۰۰ مشخص شد که مصرف روزانه سیگار از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال در زنان از ۰.۹۳ درصد به ۰.۷۷ درصد رسیده و به میزان ۱۷.۲ درصد کاهش یافته است.

جندقی میزان کاهش در بین مردان در این گروه سنی را ۰.۵ دانست و افزود: این آمار در مردان از ۲۰.۰۶ درصد به ۱۹.۹۵ درصد رسیده است همچنین طبق نتایج آخرین مطالعه در گروه سنی بالای ۱۸ سال، حدود ۴.۴۴ درصد زنان بالای ۱۸ سال و ۲۵.۸۸ درصد مردان بالای ۱۸ سال مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی هستند که نزدیک به ۱۴ درصد می‌شود.

وی با اشاره به کاهش مختصر مصرف سیگار و افزایش بارز مصرف قلیان، تاکید کرد: طی سال‌های ۹۰ تا ۱۴۰۰ مصرف قلیان ۵۷ درصد در بین زنان و ۱۷ درصد در بین مردان افزایش داشته است و مجموع آمارها ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان را در گروه بالای ۱۸ سال را نشان می‌دهد. تغییر رویکرد استفاده از مواد دخانی و مصرف قلیان نگران‌کننده است در حالی که برخی مردم با عوارض آن آشنا نیستند و به استعمال قلیان به عنوان تفریح نگاه می‌کنند.

۹۰ درصد زنان سالمند تنها در سه دهک پایین درآمدی

میرطاهر موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینکه در ۳۰ سال آینده تعداد زنان سالمند سه برابر می‌شود، اظهار کرد: برای کاهش چالش‌های آینده اگر به کپی‌برداری از دیگر کشورها اکتفا کنیم، چه‌بسا آسیب‌پذیری زنان سالمند تنها بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به انجام یک پژوهش علمی و کاربردی با موضوع «پیامدهای اجتماعی اقتصادی زندگی زنان سالمند تنها» به سفارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، افزود: طبق این پژوهش علمی و کاربردی ۷۱ درصد زنان سالمند تنها درآمدی ندارند و تنها ۲۹ درصد بقیه درآمد دارند و با توجه به افزایش الگوی تنهازیستی در میان زنان سالمند نسبت به مردان که به بیش از چهار برابر مردان سالمند رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به این که تعداد زنان سالمند مجرد قطعی و مطلقه نیمرخ زنان سالمند تنها در ۳۰ سال آینده تغییر خواهد کرد، افزود: در ۳۰ سال آینده تعداد زنان سالمند تنها، سه برابر می‌شود و باید با درنظر گرفتن تضمین‌های قانونی و همچنین بودجه کافی برای اجرای سند ملی سالمندان در این زمینه اقدام کرد.

وی درباره تنهایی زنان سالمند در ایران، گفت: بیش از ۹۰ درصد زنان سالمند تنها در ایران به علت فوت همسر، بیوه هستند و چون از دید فرهنگی ازدواج دوباره پس از مرگ همسر پذیرفته نشده تنها مانده‌اند بر همین اساس ۲.۴ درصد آنان هرگز ازدواج نکرده‌اند و ۴.۴ درصد آنها اگرچه دارای همسر هستند ولی تنها زندگی می‌کنند.

موسوی با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد زنان سالمند تنهای ایرانی در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند، تاکید کرد: این افراد به طور جدی مشکل معیشتی دارند و برای پرداخت هزینه‌های درمان و توانبخشی با چالش بزرگی روبه‌رو هستند. بیش از ۷۱ درصد زنان سالمند تنها درآمدی ندارند و تنها ۲۹ درصد بقیه درآمد دارند. از این بین نیز ۳.۵ درصد درآمد کمتر از یک میلیون تومان و ۱۳.۵ درصد نیز بین یک تا سه میلیون تومان درآمد دارند.

افزایش موالید در گروه سنی مادران ۳۴ تا ۳۰ سال

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بالا رفتن میانگین سن مادران را منجر به کاهش مداوم میزان موالید در خانواده دانست و اظهار کرد: جمعیت هر کشور مهم‌ترین منبع ثروت آن جامعه است و مقابله با تهدید این منبع ثروت نیازمند اتخاذ راهبردهای مقابله و رفع عوامل تشدید مسئله خواهد بود.

وی با توجه به پیامدهای متعدد اقتصادی، سیاسی – امنیتی، اجتماعی و فرهنگی کاهش جمعیت به ویژه جمعیت جوان از جمله کاهش جمعیت در سن کار، افزود: به دلیل افزایش بار مالی صندوق‌های بازنشستگی، کوچک شدن ابعاد خانواده و محدود شدن روابط خویشاوندی، کمرنگ شدن حمایت خانواده از سالمندان ناشی از کاهش جمعیت، بسیاری از کشورها سیاست‌های تشویقی _ حمایتی از فرزندآوری را در دستور کار قرار داده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس رصد تغییرات میانگین سن مادران طی سال‌های اخیر را نشان‌دهنده افزایش میانگین سن مادران و افزایش درصد موالید در گروه سنی مادران ۳۰-۳۴ سال اعلام کرد و گفت: بالا رفتن میانگین سن مادران منجر به کاهش مداوم میزان موالید در خانواده می‌شود. در شرایطی که افراد در مقایسه با گذشته، دیرتر بچه‌دار می‌شوند و در عین حال فاصله‌گذاری فرزندآوری را نیز رعایت می‌کنند، کاهش فرزندان خانواده به یک و یا دو فرزند رخ خواهد داد و سیاست‌گذاری در راستای کاهش میانگین سن فرزندآوری ضمن حفظ سلامت مادر و کودک ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزایش فاصله بین فرزندآوری و رخداد ازدواج والدین را از دیگر چالش‌های نیازمند سیاست‌گذاری مناسب دانست و تاکید کرد: بر اساس داده‌های سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۳۹۹، ۶۵ درصد تولدها با فاصله زمانی پنج سال و بیشتر از ازدواج والدین به وقوع پیوسته است. زمینه‌سازی مناسب در راستای کاهش فاصله یاد شده و تنظیم مشوق‌ها به نحوی که مادرانی که پس از ازدواج با فاصله کمتری اقدام به فرزندآوری می‌کنند از حمایت‌های متعددی به ویژه خدمات پزشکی و روانشناختی _ مشاوره‌ای در تربیت فرزند بهره‌مند شوند، در این زمینه راهگشا خواهد بود.

واکسن کرونا بر باروری و نتایج بارداری تأثیری ندارند

محققان دانشگاه " ییل" آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کردند واکسن‌های کووید -۱۹ هیچ تأثیری بر باروری و نتایج بارداری ندارند. به نقل از اس اف، اطلاعات نادرست درباره تزریق واکسن کووید یک مشکل همیشگی در دوران همه‌گیری بودند زیرا در طی همه‌گیری شایعاتی مبنی بر اینکه تزریق واسکن کووید -۱۹ با ناباروری و اوتیسم مرتبط است در جهان پخش شد.

اکنون، محققان دانشگاه ییل اعلام کردند که واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان کووید -۱۹ هیچ تأثیری بر باروری یا پیامدهای بارداری ندارند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که این واکسن‌ها آنتی‌بادی‌های زیادی که می‌تواند باروری را کاهش دهد، تولید نمی‌کنند. وقتی در طول این مطالعه محققان به گروهی از موش‌های باردار واکسن مبتنی بر آر ان ای پیام‌رسان تزریق کردند، هیچ عارضه جانبی مشاهده نکردند و فرزندان آنها نیز کاملاً سالم به دنیا آمدند.

محققان این تحقیق را برای کمک به کاهش نگرانی‌های بسیاری از زنان در مورد واکسن کووید و بارداری انجام دادند. یکی دیگر از نگرانی‌های رایج مرتبط با واکسن در رابطه با بارداری، اختلالات مادرزادی است. برای رفع این نگرانی نیز محققان دوز زیادی از واکسن‌های مبتنی بر آر ان ای پیام‌رسان را به موش‌های باردار تزریق کردند و سپس سلامت مادر و جنین را بررسی کردند. هیچ عارضه جانبی منفی در سلامتی موش‌های باردار مشاهده نشد و جنین‌های آنها نیز هیچ نقص فیزیکی یا محدودیت‌های غیرعادی را در حین رشد تجربه نکردند. در مجموع نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که هم زنان باردار و هم زنانی که امیدوار هستند در آینده نزدیک باردار شوند، نباید نگران تزریق واکسن کووید -۱۹ باشند. به گفته نویسندگان این مطالعه، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این واکسن‌ها بارداری را پیچیده می‌کنند، وجود ندارد.

کد خبر 578824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.