از بسته شدن پرونده عزیزی‌خادم تا معرفی رئیس جدید در شهریورماه

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در غیاب رئیس عزل شده آغاز شد.

به گزارش ایمنا، مجمع عمومی فدراسیون فوتبال صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن آکادمی المپیک آغاز شده است.

در حالی که قرار بود تصمیم‌گیری درباره عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم یکی از محورهای اصلی این مجمع باشد ولی با توجه محرومیت ۲ ساله او از سوی کمیته اخلاق و تأیید از سوی کمیته استیناف، این موضوع از دستور جلسه خارج شده است. البته هنوز مشخص نیست عزیزی خادم در مجمع حضور پیدا خواهد کرد.

گزارش لحظه به لحظه این مراسم را در زیر می‌خوانید:

* در غیاب حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که در جشن قهرمانی استقلال هم حضور نداشت معاون وی محمد پولادگر در این مراسم حضور دارد.

پوشش زنده؛ آغاز مجمع در غیاب رئیس عزل شده فدراسیون فوتبال/ عزل عزیزی‌خادم در دستور کار است؟

دستور جلسه مجمع فدراسیون به شرح زیر است:

۱- تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران.
۲- اعلام رسمیت جلسه و تشکیل آن طبق اساسنامه فدراسیون.
۳- تصویب دستور جلسه.
۴- سخنرانی سرپرست فدراسیون.
۵- سخنرانی وزیر ورزش و جوانان.
۶- تعیین سه نفر از اعضای مجمع جهت بررسی صورتجلسه مجمع.
۷- تعیین سه نفر برای شمارش آرا.
۸- تصویب صورتجلسه مجمع عمومی قبلی.
۹- ارائه گزارش عملکرد و تصویب آن.
۱۰- تعیین تکلیف صورت‌های مالی تلفیقی و تجدید ارائه شده و صورت سود و زیان منتهی به سال‌های مالی ۹۹-۱۳۹۸ و ۱۴۰۰-۱۳۹۹.
۱۰.۱- ارائه گزارش حسابرس و بازرس مستقل توسط موسسه رازدار.
۱۰.۲- ارائه گزارش صورت‌های مالی فدراسیون توسط خزانه‌دار.
11- تعیین تکلیف برنامه و بودجه سالیانه فدراسیون در سال‌های مالی 1400-1399 ، 01-1400 و 02-1401.
۱۲- بحث در مورد پیشنهادات ارائه شده توسط اعضای مجمع با رعایت الزامات مندرج در بند یک ماده ۲۸.
۱۳- تعیین تکلیف حسابرس و بازرس مستقل تا برگزاری مجمع آتی.
۱۴- عزل اعضای ارکان فدراسیون.
۱۴.۱- اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهاد و تصمیم ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ هیئت رئیسه فدراسیون مبنی بر عزل موقت آقای شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون موضوع بند یک ماده ۳۷ اساسنامه. (طبق اعلام کمیته استیناف و دبیرکل فدراسیون فوتبال، این بند از دستور جلسه خارج شده است)
۱۴.۲- اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهاد عزل ارکان فدراسیون.
۱۵- استمرار فعالیت ارکان قضائی حاضر (انضباطی، اخلاق و استیناف) تا مجمع انتخاباتی آتی.
۱۶- تفویض اختیار به سرپرست فدراسیون جهت انتصاب سرپرست خزانه‌داری تا مجمع آتی.

* در ابتدای جلسه یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت درگذشتگان فوتبالی انجام شد.

* طبق اعلام حسن کامرانی فر دبیر کل فدراسیون، این مجمع با حضور ۷۸ عضو مجمع برگزار می‌شود. در شرایطی که مجمع فدراسیون فوتبال ۸۷ عضو دارای حق رأی دارد.

* با وجود تهدیدهای اخیر شهاب عزیزی خادم از ابتدای جلسه خبری از حضور رئیس معزول فدراسیون که با حکم کمیته اخلاق و استیناف ۲ سال از حضور در هرگونه فعالیت مربوط به فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محروم شده نبود اما حسن کامرانی فر در اعلام دستور جلسه بند عزل مربوط به وی را هم قرائت کرد.

*اعضای تیم ملی هم در حاشیه برگزاری مجمع در رستوران هتل المپیک مشغول صرف صبحانه شدند اما بسیاری از آنها به اعضای مجمع بی‌توجه بودند.

*دستور جلسه مجمع قبلی در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۹ با رأی قاطع اکثریت آرا تصویب شد.

*کامرانی گفت: با توجه به اینکه باید ۲۱ روز قبل دستور جلسه را به اعضا اعلام می‌کردیم و پس از این تاریخ حکم کمیته اخلاق و استیناف درمورد عزیزی خادم اعلام شد درمورد بند ۱۴ دستور جلسه (مربوط به عزل عزیزی خادم) را اعلام می‌کنم.

*مصطفی آجرلو در مواجه با خبرنگاران حاضر نشد در مورد جدایی فرهاد مجیدی از استقلال صحبت کند و ضمن تبریک قهرمانی تیمش به هواداران این موفقیت را حاصل تلاش مجیدی، بازیکنان و هواداران استقلال دانست.

*حسن کامرانی فر در مجمع امروز فدراسیون فوتبال در مورد تعیین زمان انتخاب رئیس آینده این فدراسیون گفت: در اساسنامه تاکید شده است که باید در کمتر سه ماه مجمع انتخابات ریاست فدراسیون برگزار شود. به همین خاطر ما تاریخ ۱۰ شهریور را برای برگزاری این مجمع پیشنهاد می‌دهیم اما باید اعضای مجمع در مورد آن تصمیم نهایی را بگیرند.

*با تصویب اعضای مجمع فدراسیون فوتبال عزل عزیزی خادم قطعی شد.

* پس از گذشت حدود یک ساعت از شروع مجمع با اعلام کامرانی فر ۸۰ عضو در جلسه شرکت دارند که باشگاه سایپا ۲ حق رأی در این جلسه دارد.

*پس از سخنرانی حسن کامرانی‌فر، میرشاد ماجدی و محمد پولادگر برای اعضای مجمع، حسابرس مستقل پشت تریبون قرار گرفت تا صورت‌های مالی و حسابرسی را برای اعضای مجمع قرائت کند، اما اعلام کرد صورت‌های مالی هنوز به دست‌شان نرسیده و آماده نیست.

*جهانگیر کی‌شمس، مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان پس از اینکه حسابرس مستقل اعلام کرد صورت‌های مالی آماده نیست نسبت به این اتفاق معترض شد. کی‌شمس نسبت به این موضوع که قرار است صورت‌های مالی در مجمع دیگری بررسی شود گفت: شهریور ماه مجمع بعدی برگزار خواهد شد و شواهد حاکی از این است که قرار نیست کسی چیزی (صورت‌های مالی) به شما بدهد و اگر می‌خواستند این کار را انجام دهند، تا الان داده بودند.

*حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال پس از اعتراض صورت گرفته نسبت به عدم آماده بودن صورت‌های مالی توضیح داد که چندین مرتبه در زمان هیئت رئیسه قبلی (زمان عزیزی خادم) نامه زده و درخواست شد صورت‌های مالی تأیید و امضا شود که این اتفاق صورت نگرفت. دلیل آن هم این بود که صورت‌های مالی در چند مورد قابل تأیید نبود و می‌بایست صورت‌های مالی بار دیگر بررسی شود.

*نماینده باشگاه تراکتور اعلام کرد که در صورت‌های مالی سال ۹۷-۹۶ سازمان لیگ جزو شرکت‌های تابعه فدراسیون فوتبال بوده، اما در صورت‌های مالی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از شرکت‌های تابعه فدراسیون خارج شده است که اعلام شد سازمان لیگ از شرکت‌های تابعه سازمان لیگ خارج نشده است. یحیوی، حسابرس مستقل در این خصوص توضیح داد که امور اجرایی در اختیار آنها نیست که سازمانی را در صورت‌های مالی وارد یا خارج کنند و صورت‌های مالی سازمان لیگ تلفیق نشده که این ایراد در گزارش پیش‌نویس وارد شده است و سازمان لیگ هم مانند فدراسیون فوتبال، صورت‌های مالی خود را ارائه نکرده است.

*محمد احمدزاده، کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی و عضو مجمع فدراسیون فوتبال نسبت به عدم دریافت پاداش بازیکنان این تیم اعتراض کرد که هیچ گزارشی در این زمینه از سوی ماجدی ارائه نشد. سرپرست فدراسیون فوتبال نیز پاسخ داد پاداش بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی صبح امروز به حساب‌شان واریز شده است.

*با رأی گیری و تصویب اعضای مجمع فدراسیون فوتبال قرار شد صورت‌های مالی در مجمع عمومی که پس از مجمع انتخاباتی برگزار می‌شود، برای اعضا قرائت شده و به تصویب برسد.

*محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان در خصوص تشکیل تیم «ب» باشگاه‌ها برای ارتقای سطح فنی فوتبال، پشتوانه‌سازی برای تیم‌های اصلی و همچنین رشد فوتبال باشگاهی پیشنهاد کرد که باشگاه‌های ایران بتوانند مانند تیم‌های اروپایی چنین تشکیلاتی داشته باشند و مجمع در این خصوص مصوبه‌ای داشته باشد، چرا که اکنون سازمان لیگ اجازه داشتن تیم «ب» به باشگاه‌ها را نمی‌دهد، مگر اینکه باشگاه‌ها تیم دوم خود را با ساختار باشگاهی، تشکیلاتی، هیئت مدیره و مدیرعامل مجزایی تشکیل دهند. این مسئله عملاً هزینه‌زا خواهد بود و اجازه نمی‌دهد ساختار فنی منسجمی شکل بگیرد. پیشنهاد ساکت تشکیل تیم «ب» در ساختار باشگاه‌ها با این شرط بود که دو تیم از یک باشگاه نتوانند در یک سطح لیگ حضور داشته باشند.

*میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال در واکنش به پیشنهاد ساکت گفت که شرکت دادن تیم دیگری از سوی یک باشگاه ممکن است تعارض منافع ایجاد کند و شاید تغییر مدیریت این تعارض منافع را از بین ببرد. بنابراین پیشنهاد داد که این مسئله ابتدا در مجمع به اشتراک گذاشته شود که در خصوص آن تصمیم گیری شود و سپس سازمان لیگ در خصوص آن تصمیم بگیرد.

*احمدرضا براتی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال توضیح داد که پیشنهاد اعضای مجمع می‌تواند در دستور جلسات قرار بگیرد و در مجرای قانونی مورد بررسی و رأی گذشته شود. پس از صحبت‌های براتی، پیشنهاد ساکت برای تشکیل تیم «ب» توسط باشگاه‌ها برای اعضای مجمع به رأی گذشته شد که با این پیشنهاد موافقت صورت گرفت، اما قرار شد که سازمان لیگ این مسئله را کارشناسی کند و سپس در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب شود.

*کامرانی‌فر پیشنهاد کرد که شرکت هوشیار ممیز، حسابرسی صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال را به عهده بگیرد که این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

* وحید فدایی، سرپرست خزانه‌داری فدراسیون فوتبال اعلام کرد با توجه به اینکه هیئت رئیسه وقت تأییدیه نداده است، صورت‌های مالی ارائه نشده است. وی سپس از اعضای مجمع درخواست کرد با توجه به اینکه فعالیت‌های مالی فدراسیون باید با مصوبه هیئت رئیسه باشد تا بر اساس قانون انجام شود، تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی در این باره به هیئت رئیسه موجود یا سرپرست فدراسیون تفویض اختیار صورت بگیرد که مشکلی برای هزینه‌کرد از بودجه در فدراسیون وجود نداشته باشد.

پیشنهاد خزانه‌دار مورد اعتراض برخی اعضای مجمع قرار گرفت که میرشاد ماجدی اعلام کرد زمانی که هیئت رئیسه به حدنصاب نمی‌رسد هزینه مالی قانونی نیست و به همین دلیل امضا و اختیار این اتفاق باید از مجمع گرفته شود که بالاترین رکن است. سپس کامرانی‌فر تذکر داد اگر کسی بدون اجازه بخواهد صحبت کند و نظم جلسه را به هم بزند، با او برخورد قانونی خواهد شد. دبیرکل فدراسیون فوتبال ضمناً از اعضای مجمع درخواست کرد اجازه تفویض اختیار به رأی گذاشته شود که در صورت صدور اجازه فعالیت‌های فدراسیون فوتبال ادامه پیدا خواهد کرد و در صورت عدم اجازه، فعالیت‌های فدراسیون باقی خواهد ماند. اعضای مجمع به تفویض اختیار هزینه‌کرد از بودجه فدراسیون فوتبال تا زمان برگزاری انتخابات رأی دادند و پیشنهاد سرپرست خزانه‌داری فدراسیون فوتبال، مورد موافقت قرار گرفت.

* بررسی عزل چهار عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در دستور کار قرار گرفت که کامرانی‌فر از دو نفر از آنهایی که خواستار عزل مهرداد سراجی، احمدرضا براتی، احسان اصولی و طهمورث حیدری بودند درخواست کرد دلایل خود را اعلام کنند. سعید سیدالحسینی و عبدالکاظم طالقانی، رؤسای هیئت‌های فوتبال استان سیستان و بلوچستان و خوزستان در این خصوص اعلام آمادگی کردند.

رئیس هیئت فوتبال استان سیستان و بلوچستان پشت تریبون رفت و نسبت به اجازه ندادن به صحبت کردن احمدزاده، کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی اعتراض کرد و گفت که مجمع فدراسیون فوتبال بدون آنها (فوتبالیست‌ها) معنایی ندارد که مورد تشویق مجمع قرار گرفت. وی سپس قصد داشت از نماینده فیفا سؤال کند که ابتدا حسن کامرانی‌فر به او اجازه چنین کاری نداد و اعلام کرد نماینده فیفا صرفاً در مجمع ناظر است. با این حال این اجازه صادر شد که وی سؤالات خود را از نماینده فیفا مطرح کند و قصد داشت سؤالاتش را به زبان انگلیسی بپرسد که در این زمینه ماجدی تذکر داد زبان رسمی مجمع فدراسیون فوتبال ایران فارسی است و باید سؤالات به زبان فارسی پرسیده شود تا برای نماینده فیفا ترجمه شود.

سیدالحسینی سؤال خود را در خصوص عزل عزیزی خادم از نماینده فیفا به این شکل مطرح کرد که کاری به رئیس فدراسیون یا غیره ندارم، اما حق یک انسان هست که قبل از تصمیم‌گیری درباره او از خودش دفاع کند یا نه؟

* عبدالکاظم طالقانی، رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان با اشاره به شرایط عزل عزیزی خادم به هیئت رئیسه اعتراض کرد که چرا هیچ دلیلی برای این تصمیم به اعضای مجمع اعلام نشد؟ اعتراض دیگر او عدم برگزاری مجمع در سال ۱۴۰۰ از سوی هیئت رئیسه بود و اعلام کرد حتی اگر رئیس فدراسیون به هر دلیلی قصد برگزاری مجمع را نداشته باشد، هیئت رئیسه به لحاظ قانونی می‌تواند مجمع را برگزار کند و چرا این اقدام را انجام نداده است؟

طالقانی سپس به برگزاری دیدار ایران و لبنان در مشهد و اتفاقات تلخ آن اشاره کرد و گفت: پس از کرونا و در اولین سالی که اجازه داده شد مردم برای ایام نوروز به مشهد سفر کنند، چرا بازی به مشهد رفت؟ آن هم در شرایطی که حساسیت‌هایی را در این شهر وجود دارد که لازم نیست بگوییم حساسیت‌ها چیست و در این وضعیت شرایطی به وجود آوردیم که نظم به هم ریخت، با اعتراض مردم مواجه شد و با بانوان به آن شکل برخورد شد. در حالی که قرار بود ۳ هزار بلیت فروخته شود، ۱۵ هزار نفر در ورزشگاه بودند و بالای ۱۰ هزار بلیت فروخته شد.

وی تأکید کرد که مسئله آنها و سؤالات آنها مقابله با هیئت رئیسه نیست بلکه این سؤال مطرح است که چرا با آبرو و حیثیت فدراسیون فوتبال اینگونه رفتار شد.

اعتراض بعدی طالقانی درباره انتخاب نماینده داوران در مجمع بود که باید بالاترین داور در رنکینگ عضو مجمع باشد و اگر فغانی در ایران نیست، منصوری به عنوان کمک داور حاضر در جام جهانی باید در مجمع حاضر باشد و چرا باید بنیادی‌فرد وارد مجمع شود؟ وی همچنین نسبت به عملکرد احسان اصولی و طهمورث حیدری در مسائل مالی و همچنین شیوه برخورد با هیئت‌های استانی اعتراض کرد.

طالقانی به شیوه فعالیت براتی در فدراسیون فوتبال اعتراض کرد که چگونه او با داشتن پروانه وکالت باید از فدراسیون فوتبال حقوق استخدامی بگیرد؟ وی اعلام کرد که با او قرارداد ماهیانه ۲۳ میلیون تومانی امضا شده که بیمه و بیمه عمر او هم پرداخت شده و این شبهه ایجاد می‌کند. او فقط می‌تواند به عنوان مشاور پاره‌وقت در فدراسیون حقوق دریافت کند که حقوق ۲۳ میلیونی پاره وقت نیست. رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان اعلام کرد که براتی چهار ماه پیش از کمیته تدوین مقررات استعفا داده و در طول این چهار ماه حقوق ۲۳ میلیونی خود را دریافت کرده است.

*پس از دفاع چهار عضو هیئت رئیسه در خصوص پیشنهاد عزل‌شان، رأی گیری از اعضای مجمع در خصوص عزل آنها صورت گرفت.

*فرآیند رأی گیری برای عزل احسان اصولی، احمدرضا براتی، طهمورث حیدری و مهرداد سراجی چهار عضو هیئت رئیسه به صورت مجزا انجام می‌گیرد. روی برگه رأی پرسیده شده با عزل فرد مورد نظر موافق هستند یا خیر که رأی دهندگان باید گزینه بله یا خیر را انتخاب کنند. با اعلام کامرانی‌فر و طبق اساسنامه نیز، عزل ارکان فدراسیون در صورتی رأی می‌آورد که دو سوم رأی دهندگان به عزل آنها رأی دهند.

*رأی گیری در خصوص عزل چهار عضو هیئت رئیسه به پایان رسید تا مجمع برای شمارش آرا، متوقف شود. با اعلام کامرانی‌فر، نماینده بازرسی کل کشور در مجمع حضور داشته و فرایند مجمع و انتخابات را زیر نظر دارد.

* حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در هنگام شمارش آرا اعلام کرد بر اساس بند ۲ ماده ۲۵ اساسنامه برای اعتبار یک مصوبه کسب اکثریت بیش از ۵۰ درصد آرای مأخوذه کافی است، مگر اینکه در اساسنامه به گونه دیگری تصویب شده باشد. همچنین اعلام شد آرای سفید، آرای باطله و آرای الکترونیک به هر طریقی دستکاری شده باشد به علاوه آرای ممتنع به هنگام محاسبه، در محاسبه اکثریت قرار نمی‌گیرد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال طبق بند ۴ ماده ۳۷ نیز اعلام کرد رأی گیری در مورد پیشنهاد عزل در هیئت رئیسه/ مجمع عمومی باید به صورت مکتوب و مخفی باشد (که انجام شد) و پیشنهاد عزل در صورتی تصویب می‌شود که دو سوم آرای مأخوذه به آن رأی مثبت دهند.

کامرانی‌فر با این توضیح اعلام کرد آرای مخدوش، سفید یا باطله از جمع آرا از جمع آرا خارج می‌شود و با دو سوم آرای معتبر مأخوذه (نه آرای وارد شده به صندوق) به نتیجه می‌رسد.

* عزل احسان اصولی با ۴۸ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۳ رأی مخدوش یا باطله رأی نیاورد و وی در هیئت رئیسه ماندگار شد.

*عزل مهرداد سراجی با ۵۴ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و یک رأی مخدوش یا باطله، از هیئت رئیسه رأی آورد. با توجه به یک رأی مخدوش یا باطه، آرای مهرداد سراجی از ۸۰ رأی محاسبه شد که دو سوم آرای ۸۰ رأی، ۵۴ رأیی بود که به عزل او رأی موافق دادند. درباره عزل مهرداد سراجی پس از اینکه ۵۴ رأی موافق عزل و دو سوم آرای معتبر مأخوذه را داشت، تردید به وجود آمد که آیا ۵۴ رأی مأخوذه عزل او را قطعی خواهد کرد یا نه که پس از مشورت با نماینده فیفا، عزل سراجی قطعی شد.

*عزل طهمورث حیدری با ۳۸ رأی موافق، ۴۳ رأی مخالف و یک رأی باطله یا مخدوش، به نتیجه نرسید و این عضو هیئت رئیسه نیز در سمت خود ابقا شد.

*عزل احمدرضا براتی با ۴۷ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالفت و ۲ رأی باطله یا مخدوش به نتیجه نرسید و این عضو هیئت رئیسه نیز ماندنی شد.

*پس از پایان رأی گیری عزل چهار عضو هیئت رئیسه که با ابقای اصولی، براتی و حیدری همراه شد و عزل سراجی را به همراه داشت، بند ۱۵ دستورجلسه هیئت رئیسه در خصوص استمرار فعالیت ارکان قضایی حاضر (انضباطی، اخلاق و استیناف) تا مجمع انتخاباتی آینده به رأی گذاشته شد که اعضای مجمع به ابقای این ارکان رأی دادند.

*وحید فدایی سرپرست خزانه‌داری فدراسیون فوتبال تا مجمع آینده فدراسیون فوتبال و با تصویب مجمع، در سمت خودش ابقا شد.

*اسماعیل حیدرپور، نماینده باشگاه شهر خودرو در مجمع فدراسیون فوتبال پس از پایان دستورجلسه مجمع اعلام کرد که رئیس فدراسیون به دلیل مسائلی عزل شد که هیئت رئیسه نیز در آن دخیل بودند و بهتر است اعضای هیئت رئیسه مسئولیت خود را بپذیرند. همانطور که مشخص نشد مقصر اتفاقات مشهد که بود. حیدرپور که روی انتقاداتش به احسان اصولی، رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی بود، اعلام کرد که باشگاه شهر خودرو به خاطر تصمیمات و عدم حمایت هیئت فوتبال استان به خاک سیاه نشست و ابراز امیدواری کرد که فوتبال ایران با تصمیمات این شخص به خاک سیاه ننشیند.

*کامرانی‌فر اعلام کرد که با وجود عزل سراجی هیئت رئیسه از رسمیت نیفتاده و تا مجمع بعدی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

*ادامه فعالیت میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون به رأی گذاشته شد و رأی آورد تا وی همچنان تا روز ۸ شهریور که انتخابات فدراسیون برگزار می‌شود، در این سمت فعالیت کند.

کد خبر 578795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.