امضای ۱۷ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، دهم‌ خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امضای ۱۷ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان» نوشت: رئیس جمهور تاجیکستان عصر یکشنبه وارد تهران شد، اما مراسم استقبال رسمی، صبح دیروز در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد برگزار شد. در مراسم استقبال رسمی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رؤسای جمهور از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیدند و پس از آن، آیت‌الله رئیسی و امامعلی رحمان هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. همچنین پس از این مراسم، رؤسای جمهور دو کشور به صورت دوجانبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان که پس از دیدار سران برگزار شد، رؤسای جمهور دو کشور با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و متعدد موجود در دو کشور به عنوان بستری مناسب برای ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه، بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان دو کشور تأکید کردند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این مذاکرات، با بیان اینکه سفر رئیس جمهور محترم تاجیکستان به تهران قطعاً نقطه عطفی در مسیر تقویت و تعمیق روابط دو کشور است، گفت: روابط دوستانه و برادرانه تهران و دوشنبه بر پایه اشتراکات گسترده تاریخی، فرهنگی و زبانی بنا شده و فراتر از روابط صرف همسایگی است.

امضای ۱۷ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فساد نقدینگی‌ساز دولتی جراحی شد» نوشت: دولت برای نخستین‌بار در دهه‌های اخیر از بانک مرکزی تنخواه نگرفت که این کار در کاهش سرعت رشد حجم نقدینگی مؤثر بود، به طوری که نقدینگی چهار هزار و ۸۲۳ هزار میلیارد تومانی پایان فرودین ماه سال جاری در مقایسه با اسفندماه سال گذشته ۰.۲ درصد معادل ۹ هزار میلیارد تومان از سرعت رشد خود را از دست داد. استفاده دولت‌ها از تنخواه بانک مرکزی یکی از دلایل رشد حجم نقدینگی در هر سال به شمار می‌آید، به طور نمونه وقتی دولت حسن روحانی در چهار ماه پایانی خود یعنی فروردین تا مردادماه سال ۱۴۰۰ از تنخواه ۵۴ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی استفاده کرد، در واقع زمینه رشد ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی کل را فراهم آورد، زیرا پایه‌پولی که خالق آن بانک مرکزی است، با ضریب فزاینده پولی که خالق آن نظام بانکی است، در آمیخته می‌شود و نقدینگی بزرگی را پدید می‌آورد.

حال علاوه بر اینکه وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در سال گذشته گفت تنخواه دولت قبل را با بانک مرکزی تسویه کرده‌ایم، رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد که دولت در سال جاری از تنخواه نیز بانک مرکزی استفاده نکرده‌است، به این ترتیب یک رویه چند ۱۰ ساله برای تأمین مالی دولت که به رشد شدید حجم نقدینگی منتج می‌شد، تحت جراحی دولت سیزدهم قرار گرفته‌است

و دولت نشان داد برخلاف آنچه پس از اصلاح نظام یارانه‌ها به او نسبت می‌دادند، جراحی اقتصادی را از خود آغاز کرده و تیغ را در دمل چرکین فساد دولتی فرو برده است و شاید به همین جهت است که رشد حجم نقدینگی در پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۰.۲ درصد (عددی بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان) کاهش یافته است.

امضای ۱۷ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توجه به ظرفیت‌های درونی اسلحه تحریم را از کار می‌اندازد» نوشت: رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانیِ ایران و تاجیکستان، دو کشور را همچون خویشاوند و برادر خواندند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از اقدامات رئیس جمهور تاجیکستان در گسترش زبان فارسی تقدیر و با اشاره به اولین سفر خارجی آقای رئیسی به تاجیکستان تأکید کردند: انجام این سفر نشان‌دهنده اهتمام دولت برای گسترش روابط با تاجیکستان است و در یک سال گذشته نیز سطح روابط افزایش یافته است اما با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد. ایشان، ظرفیت‌های فنی و مهندسی، صنعتی و علمی ایران را برای کمک به تاجیکستان بسیار مستعد و مهم ارزیابی کردند و افزودند: برای استفاده از این ظرفیت‌ها و گسترش جدی همکاری‌ها باید کمیسیون مشترک به‌صورت جدی برای همه اسناد امضا شده برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کند تا به مرحله عملیاتی برسند.

رهبر انقلاب اسلامی اقلیم متنوع ایران و زمین‌ها و دشت‌های پهناور و پیشرفت‌های علمی و فناوری و صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران و همچنین آب فراوان و معادن گسترده در تاجیکستان را زمینه‌های ارتقای همکاری‌های مشترک برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته است و اگر تحریم‌ها نبود، این پیشرفت‌ها به دست نمی‌آمد زیرا تحریم‌ها باعث شد تا به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خود اتکا کنیم.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تحریم را اسلحه قدرت‌ها در مقابل کشورها خواندند و تأکید کردند: آن چیزی که این اسلحه را از کار می‌اندازد، توجه به نیروها و ظرفیت‌های درونی است. ایشان با تأکید بر اینکه یکی از عرصه‌های همکاری و همفکری میان ایران و تاجیکستان، مسائل منطقه و به‌ویژه وضعیت افغانستان است، گفتند: نگرانی‌های ایران و تاجیکستان درباره افغانستان مشترک است و هر دو کشور از گسترش تروریسم و رشد گروه‌های تکفیری در این کشور نگران هستند و ما معتقدیم که آقایانی که اکنون در افغانستان بر سر کار هستند باید بتوانند با یک حکومت جامع و فراگیر از همه گروه‌ها استفاده کنند.

امضای ۱۷ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

کد خبر 578779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.