اشتباه یونانی‌ها تبعات سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: یونانی‌ها اگر دقت می‌کردند متوجه می‌شدند انگلستان هم نتوانست توقیف غیرقانونی کشتی محموله متعلق به ایران را در جبل‌الطارق انجام دهد و در این زمینه شکست خورد.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توقیف دو نفتکش یونان اظهار کرد: براساس حقوق بین‌الملل دریاها محدوده ساحل تا سه مایل به عنوان مرز یک کشور تعیین می‌شود و از سه مایل تا ۱۲ مایل روبه‌روی آن به عنوان آب‌های آن سرزمین محسوب می‌شود.

وی افزود: قانون حرکت در آب‌های سرزمینی برای شناورهای بیگانه عبور بی‌ضرر است، پس اگر کشور ساحل (یعنی کشوری که ساحل متعلق به آن است) تشخیص دهد شناورهایی که در محدوده ۱۲ مایلی پس از آب‌های مرزی حرکت می‌کند مضر است و حرکت آن‌ها برای کشور ساحل زیان بار است می‌تواند آن‌ها را توقیف کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: براساس حقوق بین‌الملل دریاها این دو شناور در دو منطقه حوالی عسلویه و بندرلنگه توقیف شدند زیرا جمهوری اسلامی ایران عبور آن‌ها را مضر تشخیص داده بود.

کوشکی تاکید کرد: سوال اینجا است که چرا دولت یونان اقدام به توقیف کشتی جمهوری اسلامی ایران کرده بود؟ یونانی‌ها می‌خواستند به نوعی خود را به آمریکا نزدیک‌تر کنند یعنی با ایجاد هزینه برای ملت ایران یا ایجاد دردسر و آسیب به منافع ملی ما و ایجاد زیان مالی برای ملت ایران به دنبال این بودند که خود را به آمریکایی‌ها نزدیک کنند و هزینه نزدیک‌تر شدن خود به آمریکا را از جیب ملت ایران تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: یونانی‌ها اگر دقت می‌کردند متوجه می‌شدند انگلستان هم نتوانست توقیف غیرقانونی کشتی محموله متعلق به ایران را در جبل‌الطارق انجام دهد و انگلستان هم در این زمینه شکست خورد. قاعدتاً یونانی‌ها باید از سرنوشت آنها عبرت می‌گرفتند و مرتکب چنین خطایی نمی‌شدند که بخواهند با توقیف اموال ملت ایران خود را پیش آمریکایی‌ها عزیز و نزدیک کنند.

کوشکی با بیان اینکه اشتباه جدی که یونانی‌ها مرتکب شدند طبیعتاً هزینه‌های سنگینی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: یونانی‌ها باید خطای خود را به سرعت جبران کنند و از شناورهای ایرانی رفع توقیف و عذرخواهی رسمی کنند در آن صورت می‌توان روند رسیدگی به تخلفات کشتی‌های یونانی که در خلیج فارس مشغول حرکت بودند را تسریع کرد.

کد خبر 578775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.