۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶
خانه‌سازی روی زمین وقفی؟!

«جای تعجب است که چرا مسئولان نقاط خوب شهر را رها کرده و با تغییر کاربری اراضی اوقافی از مزروعی به مسکونی اقدام به احداث حدود ۸۱۰۰ واحد طرح مسکن ملی کرده‌اند!»

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از تندترین واکنش‌ها به پروژه مسکن ملی در اراک از سوی اعضای شورای اسلامی این کلانشهر مطرح شد.؛ ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از قرعه‌کشی مسکن ملی در اراک، به واسطه وقفی بودن زمین‌های این پروژه، حاشیه‌های زیادی پیرامون تعیین مبلغ حق پذیره اوقافی مطرح شد؛ اقدامی که مخالف مدیریت شهری و شهروندان اراکی را به همراه داشت.

شورای ششم مخالف استفاده از زمین‌های اوقافی

سید وحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک با انتقاد از اقدام مسئولان استان به تعیین مبلغی به عنوان حق پذیره اوقافی به دلیل اوقافی بودن زمین‌های پروژه مسکن ملی اراک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: جای تعجب است که چرا مسئولان نقاط خوب شهر را رها کرده و با تغییر کاربری اراضی اوقافی از مزروعی به مسکونی اقدام به احداث حدود ۸۱۰۰ واحد طرح مسکن ملی کرده‌اند!

وی ادامه می‌دهد: در انتخاب زمین اوقافی برای ساخت مسکن ملی در شهر اراک جای سوال است که چرا مسکن و شهرسازی از ۱۱۰ هکتار زمین دولتی که حدفاصل فرودگاه و روستای "شهرجرد" در اختیار دارد، استفاده نکرده است و این زمین‌های دولتی را رها و اقدام به ساخت و ساز در اراضی اوقافی کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و مدیرکل راه و شهرسازی اراک، تصریح می‌کند: به دلیل کمبود زمین‌های موجود در شهر اراک باید از اراضی اوقافی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن استفاده می‌شده است، این زمین‌ها در لبه شهر قرار دارند و جزو محدوده شهری محسوب می‌شود، بنابراین زیرساخت‌ها در این محدوده موجود است و نیازی به هزینه‌های مجدد نیست.

وی اظهار می‌کند: ابهاماتی در زمینه ساخت مسکن ۸۱۰۰ واحدی طرح اقدام ملی وجود دارد و اختصاص زمین‌های وقفی به این پروژه از جمله این مشکلات است که طی جلساتی با مسئولان استانی دلایل ارائه شده در این زمینه قانع‌کننده بوده و یکی از مهم‌ترین دلایل، کمبود زمین در شهر اراک بوده است.

میرنظامی می‌افزاید: اظهاراتی که در خصوص چالش‌های مسکن ملی اراک قبل و بعد از جلسه با مسئولان ذی‌ربط داشتم، باعث شد تا نظرم نسبت به مباحث مطرح شده درباره پروژه مسکن ملی تغییر کند، زیرا پس از ارائه توضیحات مسئولان راه و شهرسازی در خصوص پروژه مسکن ملی در اراک و اوقافی بودن زمین‌های این پروژه، ابهام زدایی شد، هر چند همچنان شورای اسلامی شهر آن طور که باید قانع نشده است.

اعتراض شهروندان به انتخاب زمین‌های اوقافی در پروژه مسکن ملی

وی اضافه می‌کند: ورود شورای اسلامی شهر به موضوع پروژه مسکن ملی به دلیل گلایه‌مندی مردم و لزوم انتقال این نگرانی به مسئولان استان مرکزی بوده است.

رئیس شورای شهر اراک با اشاره به انتخاب زمین‌های اوقافی برای طرح اقدام ملی، خاطرنشان می‌کند: اوقاف یک نهاد عمومی عام‌المنفعه است، پس از اینکه اعلام شد زمین‌های مربوط به طرح اقدام ملی در اراک زمین‌های اوقافی است، سوالاتی از جانب شورای اسلامی شهر مطرح شد که مخاطب آن اوقاف نبود، بلکه متولیان مسکن بود که از آنها پرسیده شد چرا به سراغ اراضی اوقافی رفتند؟

وی تاکید می‌کند: طبق قانون اگر زمین خارج از محدوده به محدوده شهر اضافه شود، باید سهم ۲۰ درصدی شهرداری مشخص باشد و حداقل در فضای عمومی چنین چیزی را در پروژه مسکن ملی اراک ندیدیم، چرا که پس از ساخت این پروژه، اولین نهادی که باید خدمات‌رسانی داشته باشد شهرداری است و اگر این ۸۱۰۰ واحد احداث شود، شهرداری باید خدمات بدهد و نمی‌توان گفت که مسئله ارتباطی به شورای اسلامی شهر و شهرداری ندارد، زیرا باید امور مربوط به خدمات شهری این منطقه توسط مدیریت شهری هدایت و رهبری شود.

میرنظامی خاطرنشان می‌کند: در نشستی که به تازگی با مسئولان راه و شهرسازی داشتیم این گونه تصور شد که شورای اسلامی شهر در بحث اقدام ملی پیشنهاد زمین اوقافی را داده است، در حالی که یکی از منتقدان اول جانمایی طرح مسکن در اراضی اوقافی، بر اساس شواهدی که وجود دارد خودم بودم و اعتقاد داشتم که چرا نباید سراغ‌های زمین آزادی رفت که تعلقی به هیچ مجموعه‌ای ندارند، ضمن اینکه شهرهای دیگر نیز به سراغ زمین‌های اوقافی نرفتند.

وی می‌افزاید: مسئولان معتقد هستند که با توجه به وجود هشت هزار نفر متقاضی واجد شرایط، هیچ کدام از پهنه‌های آزاد موجود کفاف ساخت و ساز این میزان تقاضا را نمی‌داد و از آنجا که متقاضیان به دلیل اشتغال و سکونت در اراک تمایلی به سمت امیرکبیر و مهاجران نداشتند، چاره‌ای جز استفاده از زمین‌های اوقافی نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: شورای ششم موافق استفاده از زمین‌های اوقافی برای ساخت پروژه مسکن ملی اراک نبودیم، اما با توجه به توضیح مسئولان راه و شهرسازی، در این خصوص ابهام‌زدایی شده است، البته ابهام‌زدایی با قانع شدن تفاوت دارد، لذا معتقد هستیم امکان رفع مشکلات طرح جامع مسکن ملی از راه‌های دیگری وجود داشت، هر چند شاید زمان‌بر باشد، اما قابل پیگیری و رفع است.

کد خبر 578761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.