نخستین پیوند دست فرد مبتلا به اسکلرودرمی در بریتانیا

یک مرد بریتانیایی پس از انجام پیوند دو دست، اکنون پس از سال‌ها می‌تواند به شغل خود که به دلیل ابتلا به بیماری قادر به انجام آن نبود، بازگردد.

به گزارش ایمنا، استیون گالاگر (Steven Gallagher) مرد ۴۸ ساله انگلیسی است که این عمل پیوند را انجام داده است و حالا با گذشت پنج ماه بعد از عمل، اکنون می‌تواند کارهایی مانند، باز کردن شیر آب و پر کردن یک لیوان آب را به راحتی انجام دهد. او اکنون امیدوار است که بتواند مجدداً به کار خود بازگردد.

دستان استیون گالاگر که به دلیل ابتلاء به یک بیماری نادر به نام اسکلرودرمی غیرقابل استفاده مانده بود، پس از پیوندی که گمان می‌رود اولین پیوند دو دست در جهان به خاطر ابتلاء به بیماری اسکلرودر است، جان تازه‌ای گرفت.

استیون گالاگر ۴۸ ساله، پس از اینکه حدود ۱۳ سال پیش دچار یک سری بثورات غیرعادی شد به اسکلرودرمی (یک بیماری خود ایمنی که باعث ایجاد زخم در پوست و اندام‌های داخلی می‌شود)، مبتلا شد. بیماری اسکلرودرمی (Scleroderma) نوعی بیماری نادر و پیش‌رونده روماتیسمی است که پوست بیماران ضخیم، سفت و خشک شده و گاه در انتهای اندام‌ها زخم ایجاد می‌شود. تجمع کلاژن و سایر فیبرها در این بیماری، پوست صورت و اندام‌ها، مفاصل دست و پا، ریه، کلیه و دستگاه گوارش به خصوص مری را گرفتار و فرد را ناتوان می‌کند.

در طول این بیماری نواحی از بدن این فرد از جمله بینی، دهان و دست‌هایش تحت تأثیر قرار گرفته بودند و حدود هفت سال پیش، انگشت‌هایش شروع به پیچ‌خوردن کردند تا اینکه در حالت مشت شده قرار گرفتند که این امر باعث شد این فرد از درد وحشتناکی رنج ببرد.

زمانی که کارشناسان ایده پیوند دو دست را پیشنهاد کردند، گالاگر که پدر سه فرزند نیز است ابتدا این ایده را رد کرد، اما پس از آن تصمیم گرفت با وجود خطرات، آن را انجام دهد. او سپس در اواسط دسامبر ۲۰۲۱ پس از پیدا شدن یک فرد اهداکننده مناسب تحت عمل ۱۲ ساعته قرار گرفت. تیم پیوند دست در بیمارستان آموزشی لیدز که این جراحی را انجام داد، اعلام کرد این اولین بار در جهان است که از پیوند دست برای جایگزینی دست‌هایی که به‌طور قطعی تحت تأثیر اسکلرودرمی قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود.

گالاگر گفت: بعد از عمل از خواب بیدار شدم و این کاملاً سورئال بود، زیرا قبل از آن دست‌هایم را داشتم و بعد از آنکه از عمل بیدار شدم دست‌هایی سالم داشتم، بنابراین هرگز دست‌هایم را از دست ندادم. این دست‌ها شگفت‌انگیز هستند، همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاده است. از لحظه‌ای که از عمل بیدار شدم، می‌توانستم آن‌ها را حرکت دهم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 578712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.