از پرداخت‌نشدن عوارض آلایندگی تا ظرفیت‌های درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها

در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان که امروز (دوشنبه) برگزار شد، نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا به بیان مشکلات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه شورای اسلامی استان اصفهان امروز _دوشنبه نهم خردادماه_ با حضور نمایندگان شوراهای شهر و روستای استان و همچنین محسن صادقی امینی، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان برگزار شد و نمایندگان شوراهای شهر و روستا به بیان مشکلات خود پرداختند.

ایجاد تنش بین بدنه کارمندی و کارگری شهرداری‌ها با افزایش حقوق کارمندان

سیدحسن دیباج، نماینده شورای شهرستان خمینی شهر در شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به علل وقوع حادثه متروپل آبادان، اظهار کرد: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یک سربار جدید به عنوان مجری ذی‌صلاح برای ساختمان‌ها تعیین می‌کند؛ با توجه به اینکه صدور پروانه در تمامی شهرستان‌ها با توجه به محدودیت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان کاهش یافته، لازم است در این زمینه اقدامات لازم انجام شود زیرا با اجرایی شدن این طرح صدور پروانه ساختمانی کاهش قابل توجه داشته و با مرگ شهرداری‌ها مواجه خواهیم شد.

وی گفت: مسئولان شهرداری‌ها حق مسئولیت دریافت نمی‌کنند و این موضوع منجر به بی‌انگیزگی آنها شده است، همچنین افزایش حقوق کارمندان بین بدنه کارمندی و کارگری شهرداری‌ها تنش ایجاد کرده است.

به گفته نماینده شورای شهرستان خمینی شهر، مسئولان بالادستی شهرستان‌ها از جمله شورای تأمین، بدون حضور اعضای شورای شهر تصمیم‌گیری کرده و تصمیمات خود را به شورا ابلاغ کرده و تقاضای تأمین بودجه دارند. شوراها ماشین امضای مسئولان بالادستی نیستند.

همچنین عطاالله نعمتی، نماینده شاهین شهر و میمه در شورای اسلامی استان اصفهان بر کاهش قابل توجه درآمد شهرداری‌ها تاکید کرده و گفت: شهرداری‌ها از عهده پرداخت حقوق کارکنان خود بر نمی‌آیند.

وی تصریح کرد: سهم عوارض آلایندگی شهرستان شاهین شهر کاهش یافته است و این عوارض به شهرهایی که فاصله بیشتری با منابع آلاینده دارند اختصاص می‌یابد.

از پرداخت‌نشدن عوارض آلایندگی تا ظرفیت‌های درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها

انتقاد از بی‌توجهی‌ها به ورزنه

حسین توسلی، نماینده ورزنه در شورای اسلامی استان نیز با اشاره به اینکه موضوع ریزگردها، شهرستان‌های هرند و سجزی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، گفت: متأسفانه هیچ خبری از اعتبار قیر و مالچ‌پاشی در این دو شهرستان نیست.

وی افزود: ورزنه دیگر نمی‌تواند روی پای خود بایستد و هیچ توجهی نیز به این شهرستان نمی‌شود. سیستم فاضلاب شهرستان ورزنه فرسوده است و مدیران نیز نبود اعتبار را بهانه‌ای برای پیگیری نکردن مسائل می‌دانند. نگاه متوازن به شهرستان‌های استان وجود ندارد.

نماینده ورزنه در شورای اسلامی استان ادامه داد: گفته شده اموال تملیکی دولت در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد اما این موضوع هنوز محقق نشده است.

در ادامه، محمدرضا اسدی، نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها نیز اظهار کرد: یکی از نهادهایی که ظرفیت بالایی برای تصویب و ارائه قوانین دارد شورای عالی استان‌ها است. استان اصفهان همواره در اصلاح مشکلات موجود پیشتاز بوده است. پیشنهاد می‌شود کارگروهی در استان شکل گرفته که قوانین و مقرراتی که شوراها و دهیاری‌ها را با مشکل مواجه کرده است، احصا کرده و به شورای عالی استان‌ها ارائه دهد تا به عنوان طرحی برای بررسی به مجلس ارسال شود.

وی افزود: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها امروز با مشکل اعتبار مواجه هستند. بیش از ۲۵ درصد اعتبارت شهرداری برای خدمات شهری هزینه می‌شود. شهرداری‌ها در فرهنگ عمومی و مشارکت مردم می‌توانند نقش ایفا کنند تا بخشی از خدمات شهری توسط شهروندان انجام شود.

نماینده تیران و کرون در شورای اسلامی استان تصریح کرد: اگر سامانه جامع مصوبات شوراها در استان اصفهان راه‌اندازی شود، انتقال تجربیات شوراها به خوبی انجام شده و در ایده‌پردازی اعضا شوراها مؤثر خواهد بود.

عوارض آلایندگی به فریدون‌شهر تعلق نمی‌گیرد

مصیب توازیانی، نماینده شهرستان فریدون‌شهر در شورای اسلامی استان در این جلسه اظهار کرد: عوارض آلایندگی به فریدون‌شهر تعلق نمی‌گیرد و این در حالی است که آب ذوب‌آهن و فولاد مبارکه از فریدون‌شهر تأمین می‌شود. این شهر به عنوان مقصد گردشگری معرفی شده اما هیچ اعتباری در این زمینه نیز به فریدون‌شهر پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: چهار ماه است آب شهرستان فریدون‌شهر از تونل چشمه‌لنگان به اصفهان منتقل می‌شود اما این شهرستان هیچ سهمی از این آب ندارد.

شوراها برای رفع مسائل بین شهرستان‌ها پیش‌قدم شوند

محسن صادقی‌امینی، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرها اکنون همچون یک موجود زنده بوده و مدیریت شهری باید نگاه چندوجهی و همه‌جانبه به شهرها داشته باشد، اظهار کرد: فرایندهای شهری و ارتباطات شهر، روستا، شهرستان و استان‌ها باید بازنگری شود.

وی تصریح کرد: نباید شوراها را به عنوان نهادی که فقط در یک دوره چهارساله فعالیت می‌کند در نظر گرفت. تصمیمات شورا ابدی است و باید دقت بیشتری در آنها شود. برخی از معیارهای تقسیم بندی شهر و روستا از جمله جمعیت، گریزناپذیر است اما معیار و ملاک تمدن در قرآن، ایمان مردم شهرها است.

از پرداخت‌نشدن عوارض آلایندگی تا ظرفیت‌های درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: امروز بعد از پنج دوره تشکیل رویکرد بررسی آسیب‌های اجتماعی در شهرها باید در نظر گرفته شود. این بلوغ اکنون در برخی شوراها ایجاد شده است، اما هنوز هم برخی از شوراها در ابتدایی‌ترین وظایف خود که انتخاب شهردار است موفق نبوده‌اند.

وی اضافه کرد: شورای استان هنوز نقشی که باید در معادلات استان داشته باشد را ندارد بنابراین لازم است ابتدا وظایف شورای بخش، شهر، شهرستان و استان واکاوی شود. کمیسیون‌های شورای استان باید فعال شود. تصویب و اصلاح بودجه دبیرخانه شورای شهرستان و استان از جمله وظایف شوراها است. ابتدا بودجه باید نوشته شود تا تعهد لازم ایجاد شده و سپس به دنبال تأمین منابع آن باشیم.

صادقی‌امینی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای استان برقراری ارتباط و هماهنگی بین شهرهای استان است. اکنون مسائلی بین شهرستان‌های مختلف وجود دارد که شوراها باید برای رفع آن اقدام کنند، گفت: اعضای هیئت‌های عالی سرمایه‌گذاری در فروردین‌ماه ابلاغ شده تا ظرفیت‌های هر شهر شناسایی شده و در کمیته تسهیلات شهرداری‌های استان مطرح شود. این کمیته تا چهار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. در سال ۱۴۰۰ فقط ۱۰ مورد درخواست به این کمیته ارسال شد.

وی اضافه کرد: همچنین از ظرفیت برندهای شهری نیز برای افزایش درآمدهای شهرداری‌ها می‌توان استفاده کرد. بند ۲۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها برای کالاهای عبوری از شهرها به مقصد معین، معافیت پرداخت عوارض تعیین کرده بود که با پیگیری‌های انجام شده لغو شد و باید از ظرفیت آن استفاده شود.

سهم شهرداری‌های استان از عوارض آلایندگی پرداخت نشده است

وی ادامه داد: بیش از چهار ماه است سهم شهرداری‌های استان از عوارض آلایندگی پرداخت نشده است. ماده ۲۷ قانون جدید ارزش افزوده سازمان حفاظت از محیط زیست را موظف به شناسایی واحدهای آلاینده کرده است، هنوز این سازمان بسیاری از واحدهای آلاینده استان را شناسایی نکرده است که از جمله آن می‌توان به فولاد کویر کاشان اشاره کرد؛ شوراها اگر واحد آلاینده که عوارض آلایندگی نمی‌پردازد را شناسایی کرده و به استانداری اعلام کنند، پیگیری خواهد شد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: برای کسب درآمد پایدار، تفاهم‌نامه‌هایی با بانک ملی منعقد شده است تا شهرداری‌ها با دریافت تسهیلات بتوانند در بخش‌هایی که ارزش افزوده آن شهرستان است سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه سامانه جامع پایش مصوبات شورا در استان اصفهان فعال است، تاکید کرد: توزیع امکانات بین شهرداری‌ها در سال‌های گذشته متوازن نبوده است. در همین راستا اکنون نیازمندی‌های شهرداری‌ها احصا شده تا با جدیت پیگیری و تأمین شود. مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار پیگیری و اجرایی می‌شود. برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز در حال جذب بودجه هستیم.

معضلات طرح‌های تفصیلی احصا و به مدیریت استان اعلام شود

صادقی‌امینی ادامه داد: در فرایند تدوین طرح تفصیلی مشاوران بومی نبودند و گاهی شهرداری‌ها اطلاعات لازم را نداشته و تعاملات شهرداری‌ها با راه و شهرسازی محدود است، بنابراین کاربری‌های غیر ضرور در این طرح‌ها تعریف شده و یا استانداردهایی برای شهرها در نظر گرفته می‌شود که تناسبی با ویژگی‌های آن شهر ندارد، لذا شوراها باید به این موضوع ورود کنند و در این مسیر مشکلات تعامل شهرداری و مردم در حوزه اجرای طرح‌های توسعه‌ای تهیه و در طرح‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: شفاف نبودن میزان وصولی ارزش افزوده در استان یکی از مشکلاتی است که اکنون با آن مواجه هستیم، البته با پیگیری‌های انجام شده درصد ناچیزی از مالیات‌های وصولی در شهرها توزیع شده است.

وی تصریح کرد: هیچ فردی حق الزام شهرداری برای هزینه‌کردن بیشتر از بودجه مصوب را ندارد، بنابراین مسئولان فرادستی نمی‌توانند هزینه‌ای بیش از بودجه را بر شوراها تحمیل کنند، طرح تفصیلی حدود ۴۰ شهر از استان در کمیسیون ماده ۵ متوقف شده است، اما در همین راستا مسائل برخی از شهرها از جمله کاشان پیگیری شد و به نتیجه رسید.

صادقی‌امینی خاطرنشان کرد: ساز و کار مصوبه اموال تملیکی هنوز در هیئت دولت تدوین نشده است. مجموعه مدیریت استان به شوراها توجه ویژه‌ای دارند و مشکلات شهرهای استان را با جدیت پیگیری خواهند کرد.

به گزارش ایمنا، در پایان این جلسه، مقرر شد جلسات کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی استان در هر ماه حداقل دو بار تشکیل و مشکلات مربوطه در هر کمیسیون بررسی و در جلسات آتی شورای استان طرح و بررسی شود.

کد خبر 578667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.