حضور پنج تیم «سحر» برای حمایت روانی خانواده‌های جان‌باختگان متروپل

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور از حضور پنج تیم سحر شامل روانشناس و مشاور خانواده متخصص به‌منظور ارائه خدمات و حمایت‌های روانی به خانواده‌های جان‌باختگان سانحه متروپل خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، پیرحسین کولیوند در نهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی، اظهار کرد: افزایش آموزش‌ها موجب تشکیل سرمایه انسانی برتر در جوامع خواهد شد که همین نیروهای انسانی می‌توانند حتی پیش از حضور نیروهای امدادی، اقدامات صحیح و اولیه امدادی و عملیاتی را انجام دهند و موجب پیشرفت عملیات به بهترین نحو شوند.

وی با تأکید بر اینکه افراد آموزش ندیده موجب اختلال در عملیات‌ها می‌شوند، افزود: ما با توسعه آموزش‌ها و آگاهی‌ها می‌توانیم از خسارت‌ها در حوادث و بحران‌ها کم کنیم، چراکه با عملیاتی شدن هر نوع دانشی می‌شود از آموزش‌ها در میدان‌های بحران بهترین بهره را برد و از خسارت‌های مالی و جانی کاست.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با اعلام اینکه جمعیت هلال‌احمر به‌زودی دانشگاه بین‌المللی حوادث و سوانح راه‌اندازی خواهد کرد، تصریح کرد: پیگیری‌ها برای تحقق این موضوع در حال انجام است که با راه‌اندازی این دانشگاه می‌توانیم در بحث آموزش‌های همگانی و تخصصی گام‌های خوبی برداریم.

وی با اشاره به اینکه تدابیر جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی نیست، اظهار کرد: برخی مخاطرات قابل پیش‌بینی است و برخی هم نه متأسفانه کشور ما با اکثر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی مواجه است، در همین راستا جمعیت هلال‌احمر یک مأموریت وسیع و نگاه کلی دارد؛ درواقع نگاه ما، در ابتدا پیشگیری از حوادث و جلوگیری از بروز خسارت‌ها در بحران با استفاده از دانش‌ها و آموزش‌ها است.

کولیوند بابیان اینکه جمعیت هلال‌احمر می‌تواند با همکاری مردم و سایر دستگاه‌های امدادی بهترین عملکرد را در بحران‌ها داشته باشد، اظهار کرد: امروز با جذب اکثریت مردم ازجمله جوانان، نوجوانان و صاحبان خرد و اندیشه توانستیم بزرگ‌ترین سرمایه انسانی و اجتماعی را در جمعیت هلال‌احمر داشته باشیم که ارزشمندترین و معتبرترین سرمایه ما محسوب می‌شود

وی تأکید کرد: ما خانه‌های هلال را برای تمام اقشار در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی کرده و آموزش‌های همگانی و تخصصی را هم در همین خانه‌ها ارائه کرده‌ایم تا افراد علاوه بر خود امدادی در حوادث بتوانند دگرامدادی هم داشته باشند، جمعیت هلال‌احمر علاوه بر فعال کردن مراکز خوب علمی و آموزشی، مدرسان حرفه‌ای را به‌عنوان منابع انسانی خوب تربیت‌کرده تا مردم را از آموزش‌ها بهره‌مند کند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با بیان اینکه به‌زودی شهرک آموزشی ابتدا در حاشیه شهر، سپس در دیگر نقاط کشور راه‌اندازی می‌شود، گفت: در این شهرک مخاطرات را همچون زلزله و حوادث سیل شبیه‌سازی و افراد را در این شبیه‌سازی‌ها درگیر می‌کنیم که این موضوع باعث می‌شود درک خطرپذیری فرد بالا رفته و تلاش کند تا از خطرات نجات یابد و دیگران را هم نجات دهد، همچنین راهکارهای آموزشی را هم فرابگیرد، ما این ایده را به‌صورت بین‌المللی، برای نمایندگان فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر هم ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به سانحه متروپل آبادان اظهار کرد: در این عملیات و عملیات‌های بحرانی مشابه متروپل دودسته نیروی عملیاتی داریم که گروهی آموزش‌دیده و دارای مهارت هستند و باعث پیشرفت کار می‌شوند اما گروهی آموزش ندیده هستند و هم مانع پیشرفت کار می‌شوند. در حادثه متروپل وزیر کشور فرماندهی عملیات را به عهده گرفت که با تدابیر او شرایط به‌خوبی پیشرفت کرد و عملیات سرعت بالایی گرفت، همچنین در این حادثه دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب جمعیت هلال‌احمر که آموزش‌دیده بودند توانستند هفت نفر را زنده شناسایی کنند.

کولیوند ادامه داد: با توجه به شرایط خاص سانحه متروپل هرلحظه نحوه عملیات تغییر می‌کرد، اما پس از اینکه نتیجه‌گیری شد که فرد زنده‌ای زیر آوار نیست همه نیروهای تخصصی و آموزش‌دیده روی آوار ماندند و تا هم‌اکنون عملیات جست‌وجو ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور گروه‌های حمایت روانی و آموزش‌دیده هلال‌احمر در آبادان گفت: ما همچنین گروه‌های آموزش‌دیده هلال‌احمر در قالب تیم‌های سحر (سفیران حمایت روانی) در کنار خانواده‌های حادثه‌دیده‌ی آبادان مستقر کردیم تا بتوانیم با کمک روانشناسان حاضر در این تیم‌ها همراه خانواده باشیم و با حفظ حرمت و کرامتشان، آلام آن‌ها را کم کنیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور ادامه داد: با توجه به‌ضرورت برخورداری خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه از حمایت‌های روانی و لزوم حضور تیم‌های حمایت‌های روانی و اجتماعی (سحر) معاونت امور جوانان هلال‌احمر، پنج تیم تخصصی و آموزش‌دیده متشکل از دکترای روانشناسی، دکترای مشاوره، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و اعضای آموزش‌دیده هلال‌احمر به محل وقوع حادثه متروپل اعزام شدند.

به گزارش ایمنا، مداخلات روانی و برپایی چادرهای امدادی برای استقرار خانواده‌های جان‌باختگان ازجمله خدمات ارائه شده توسط تیم‌های سحر جمعیت هلال‌احمر در سانحه متروپل بوده است.

کد خبر 578657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.