ابتلای ۹ نفر به تب کریمه کنگو و فوت یک بیمار/مردم از مصرف جگر و گوشت آبدار پرهیز کنند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مردم از مصرف جگر و گوشت آبدار پرهیز کنند، گفت: بنابر آخرین آمار ۹ نفر مبتلابه بیماری ویروسی خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو شدند که متأسفانه یک نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دامپزشکی کشور، محمد آقامیری در رابطه با تب کریمه کنگو، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار ۹ نفر مبتلابه بیماری ویروسی خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو شدند که متأسفانه یک نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده است.

وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو همه‌ساله در فصل بهار و تابستان هم‌زمان با فعالیت کنه‌ها به اوج می‌رسد و از طریق تماس مستقیم انسان با لاشه، ترشحات و نقاط آلوده دام قابل‌انتقال است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: توصیه می‌شود گوشت تازه‌ای که در مراکز خارج از کشتارگاه کشتار می‌شود تا ۲۴ ساعت و جگر تا ۴۸ ساعت در دمای صفرتا چهار درجه یخچال نگهداری شود تا خطر ابتلاء به این ویروس را کاهش دهد، همچنین افراد از مصرف جگر و گوشت خام یا آبدار پرهیز کنند. کشتار لاشه در کشتارگاه جزو شیوه‌نامه‌های سازمان دامپزشکی است و گوشت باید ۲۴ ساعت در پیش سرد نگهداری شود.

وی تصریح: دامداران از جدا کردن و له کردن کنه روی بدن دام پرهیز کنند، چراکه به سبب احتمال له‌شدگی امکان انتقال وجود دارد و در صورت رؤیت نسبت به سم‌پاشی اسطبل و دام اقدام کنند.

به گزارش ایمنا، بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو اولین بار در شبه‌جزیره کنگو در سال ۱۹۹۴ با ابتلای حدود ۲۰۰ نفر از مردم آنجا کشف شد که به سبب نداشتن علائم بالینی در دام قابل‌انتقال از دام به دام دیگر یا حتی دام به انسان است. سم‌پاشی اسطبل و بدن دام جزو شیوه‌نامه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی برای حذف کنه است و این کنه در زنجیره غذایی نقشی ندارد و افراد در صورت علائم همانند سایر بیماری‌های مشابه به پزشک مراجعه کنند چراکه بیماری قابل پیشگیری، کنترل و درمان است و در صورت سیستم ایمنی ضعیف منجر به فوت می‌شود.

کد خبر 578641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.