دفاع تن به تن فلسطینیان از مسجد الاقصی‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، نهم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برخورد قاطع با متخلفان متروپل‌» نوشت: اگر تا دیروز مسئله بسیج همه امکانات دولت برای امداد و نجات درباره حادثه متروپل در میان بود، حالا باید از بسیج همه ظرفیت‌های اجرایی و نظارتی سراسر کشور، برای جلوگیری از تکرار این حوادث سخن گفت. پنجم خردادماه رئیس جمهور در جلسه فوق‌العاده‌ای در دفتر خود، ضمن بررسی ابعاد مختلف امداد و نجات حادثه متروپل، دستوراتی برای جلوگیری از تکرار این حوادث هم صادر کرد. در طول همین جلسه بود که پیام رهبر معظم انقلاب نیز قرائت شد و یکی از ارکان اصلی آن ضرورت جلوگیری از حوادث مشابه بود. روز گذشته اما این دستورات، وارد فاز عملیاتی شد.

به این ترتیب وزیر کشور طی بخشنامه‌ای به استانداران سراسر کشور، از آنان و سایر سازمان‌های درگیر در مسأله ساخت و ایمنی ساختمان خواست همه توانایی‌های قانونی خود را در این زمینه بسیج کنند. بخشنامه احمد وحیدی، وزیری که خود از ساعاتی پس از سقوط متروپل در میدان حضور داشته است، نه حاوی عبارت‌های کلی یا جملات ساده دستوری، بلکه دربرگیرنده جزئی‌ترین مسائل مربوط به ساختمان‌های بلندمرتبه است. وزیر کشور در این بخشنامه، سازمان‌های درگیر، از شهرداری‌ها و نظام مهندسی تا بخشداری‌ها و استانداری‌ها را مخاطب قرار داد و از آنان خواست از لحظه شروع یک کار عمرانی، یک صدور مجوز یا آخرین مرحله، یعنی بهره‌برداری و پایان کار، بدون هیچ اغماضی قوانین مربوط به ایمنی و استحکام ساختمان‌ها را اجرا کنند.

دفاع تن به تن فلسطینیان از مسجد الاقصی‌

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دفاع تن به تن فلسطینیان از مسجد الاقصی‌» نوشت: رژیم صهیونیستی، بی توجه به همه هشدارها درباره «راهپیمایی پرچم» شهرک‌نشینان را به مسجدالاقصی فرستاد تا با یورش آنها صحن این مسجد بار دیگر شاهد تنش باشد. فلسطینیان نیز که برای دفاع از مسجد الاقصی تجمع کرده بودند همزمان با آغاز یورش و عربده کشی صهیونیستی، پرچم فلسطین را بر فراز باب العامود و تظاهرات‌کنندگان صهیونیست به هوا فرستادند.

یک کواد کوپتر نیز پرچم فلسطین را بر فراز مسجد الاقصی به اهتزاز در آورد. با این حال، شهرک‌نشینان صهیونیست به رقص و پایکوبی در صحن‌های مسجدالاقصی اقدام کردند. منابع محلی فلسطین اعلام کردند که قدس اشغالی و مناطق مختلف کرانه باختری دیشب به صحنه درگیری شدید فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی تبدیل شده بود.

برخی تصاویر نشان می‌داد که صهیونیست‌ها در کنار مسجد قبه الصخره رو به فلسطینیان پرچم رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهند و سعی دارند قیومیت و سیادت خود را بر این مکان تحمیل کنند.صهیونیست‌ها به دنبال تخریب ابنیه واقع بر کوه زیتون و بنای هیکل (معبد سلیمان) برای بار سوم هستند.رسانه‌های عبری زبان هم اعلام کردند علاوه بر آماده‌باش هزاران نیروی پلیس و ارتش صهیونیست در قدس به نظامیان صهیونیست در شمال و جنوب فلسطین اشغالی هم آماده‌باش داده شده است.

برگزاری راهپیمایی پرچم، سبب شد گروه‌های مقاومت فلسطینی در حالت آماده‌باش قرار گیرند و اشغالگران را به رویارویی تهدید کنند. گروه‌های فلسطینی در نوار غزه به رژیم اشغالگر درباره ارتکاب هرگونه حماقتی هشدار دادند و از این رژیم خواستند اجازه ندهد شهرک‌نشینان افراطی وارد حریم مسجد الاقصی شوند. گروه‌های مقاومت در نشست اضطراری خود در غزه تأکید کردند که این برنامه مانند یک بشکه باروت خواهد بود که تمام منطقه را منفجر خواهد کرد و به آتش خواهد کشید.

دفاع تن به تن فلسطینیان از مسجد الاقصی‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فلسطین در پیچ تاریخی صهیونیست‌ها برای فرار به فرودگاه‌ها هجوم بردند» نوشت: بعد از ظهر روز یکشنبه قرار بود کوچه‌ها و محلات پیرامونی مسجدالاقصی در شهر بیت‌المقدس با تبلیغات مراسم موهوم «رقص پرچم» پر رفت و آمد باشد، اما از ساعت‌ها قبل از آن فرودگاه «بن گوریون» تل‌آویو بسیار شلوغ شده بود و سالن پروازهای خارجی فرودگاه تل‌آویو پر از مسافرانی بود که تصمیم به فرار از فلسطین اشغالی داشتند. این مسافران با توجه به تهدیدات صورت گرفته از سوی مقاومت و گروه‌های مختلف فلسطینی درباره برگزاری مراسم روز پرچم، تصمیم گرفته بودند که فرار را بر قرار ترجیح دهند و از همین رو نیز صحنه آخر زمانی «فرار گروهی» در اصلی‌ترین فرودگاه رژیم اسرائیل با مسافرانی چمدان بسته نقش بسته بود.

کمی دورتر از فرودگاه بن گورین، اوضاع در بیت‌المقدس چیزی شبیه «شهرِ در انتظار طوفان» بود و از عصر روز یکشنبه همه چیز آماده تنش تمام عیار در این شهر شده بود. گروه‌های تندرو صهیونیستی یک شب قبل از آن با حرکات عجیب و دویدن‌های پی‌درپی در محلات اطراف بیت‌المقدس رفتار تحریک‌آمیز خود را شروع کرده بودند و همین طور که ساعات روز یکشنبه به غروب می‌رسید، به نظر می‌آمد که اوضاع به شدت متشنج‌تر می‌شود.

دفاع تن به تن فلسطینیان از مسجد الاقصی‌

کد خبر 578559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.