Bentley Motors؛ از خودروهای DFP تا همکاری با فولکس واگن

شرکت بنتلی موتورز با داشتن بیش از ۳۵۰۰ کارمند سالانه درآمدی معادل ۱.۴ میلیارد یورو دارد و در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا کنون تحت مدیریت گروه فولکس واگن خودروهایی نظیر بنتلی ارینج، هونادیئرز، استیت لموزین، کانتینتال جی‌تی، کانتیننتال فلایینگ، اسپار، آزور و کانتیننتال جی‌تی را به بازار عرضه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنتلی موتورز لیمیتد شرکت خودروسازی انگلیسی است که در زمینه تولید خودروهای لوکس فعالیت می‌کند؛ این شرکت در ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ توسط والتر اوون بنتلی تأسیس شد و از سال ۱۹۹۸ زیر مجموعه گروه فولکس واگن به‌شمار می‌رود. والتر طراحی ساخت خودروهایی را برعهده داشت که شش بار مقام نخست را در مسابقات اتومبیل‌رانی لمانز در سال‌های ۱۹۲۴، ۱۹۲۷، ۱۹۲۸، ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰ کسب کرده بود. در سال ۱۹۳۱ رولز رویس لیمیتد این شرکت را خریداری کرد و در پی فروش کارخانه بنتلی تولد خودروهای این شرکت به مدت دو سال متوقف شد.

از سال ۱۹۳۳ تنها نام بنتلی در خودروهای اسپورت سایلنت رولز رویس مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در سال ۱۹۴۵ که کارخانه مستقر شرکت بنتلی در شهر کرو راه‌اندازی شد بار دیگر فعالیت بنتلی آغاز شد. خودروهای تولیدشده توسط این شرکت با نام تجاری رولزرویس-بنتلی به بازار عرضه می‌گردد تا زمانی که در سال ۱۹۹۸ فولکس واگن بنتلی را خریداری کرد. در حال حاضر دفتر مرکزی و کارخانه اصلی شرکت بنتلی موتورز در شهر کرو انگلستان مستقر شده و در ماه نوامبر ۲۰۱۲ چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار فروش خودروهای بنتلی معرفی شد. در ادامه به بررسی بیشتر این شرکت خودروسازی می‌پردازیم:

تاریخچه شرکت بنتلی موتورز

پیش از جنگ جهانی اول والتر اوون بنتلی با همکاری برادرش هوراز میلنر بنتلی در فروش خودروهای شرکت خودروسازی دی‌اف‌پی مشارکت داشت، اما همواره به دنبال طراحی و ساخت خودروهایی با نام تجاری بنتلی بود. والتر در سال ۱۹۱۳ از کارخانه دی‌اف‌پی بازدید کرد و فلز سبک آلومینیوم مورد توجه آن قرار گرفت؛ پس از بررسی‌های اولیه بنتلی به ارائه نظریه به‌کارگیری فلزات سبک وزن در ساخت پیستون‌های استفاده شده در موتور پرداخت و پیستون‌های آلومینیومی بنتلی برای نخستین بار در جنگ جهانی در موتورهای هواپیما استفاده شد.

شرکت خودروسازی بنتلی در ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ توسط والتر اوون بنتلی تأسیس شد و از همان ابتدا ساخت خودروهای استثنایی و خاص در دستور کار این شرکت قرار گرفت. در اوت سال ۱۹۱۹ شرکت بنتلی موتورز به صورت رسمی ثبت شد و در اکتبر همان سال در نمایشگاه خودروی لندن، یک شاسی با موتور ساختگی به معرض نمایش قرار گرفت. در دسامبر همان سال موتور اولیه ساخته شد، اما طراحی و توسعه آن بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت زمان برد. بنتلی در سال‌های فعالیت خود از نظر مالکیت سه دوره را پشت سر گذاشت که دوره نخست از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۱ بود و مدیریت بنتلی مستقل عمل می‌کرد.

بنتلی بویز

در پایان دوره نخست، شرکت بنتلی با فراز و نشیب‌هایی دست و پنجه نرم می‌کرد و ولف بارناتو که عضو گروه معروف بنتلی بویز بود در این دوران فعالیت‌هایی انجام داد. تلاش اصلی وی حفظ سبک و شیوه بنتلی بود، اما انحطاط و کسادی گسترده سبب کاهش مطالبات محصولات پرهزینه و گران شرکت شد؛ به گونه‌ای که در سال ۱۹۳۱ این شرکت به رولز رویس لیمیتد فروخته شد. گروه بنتلی بویز شامل چندین کارمند از افراد توانگر و ثروتمند بریتانیایی بود که به حفظ اعتبار نام بنتلی و آماده‌سازی و بهینه‌سازی تیم اتومبیل‌رانی برای مسابقات می‌پرداختند.

خرید بنتلی توسط رولز رویس لیمیتد

شرکت خودروسازی رولز رویس لیمیتد به صورت محرمانه و با بکارگیری نهادی تحت عنوان British Central Equitable Trust بنتلی و مالک آن را به دست‌آورد و والتر بنتلی نیز هویت واقعی خریدار را تا هنگام بسته شدن قرارداد نمی‌دانست. شرکت جدید با مالکیت کامل رولز رویس شکل گرفت و سرانجام والتر بنتلی بنا بر قرارداد بسته شده، شرکت خود را ترک کرد و در سال ۱۹۳۵ به شرکت لاگوندا پیوست. کارخانه بنتلی در کریکل‌وود نیز در طی این خرید تعطیل شد و توسط مدیریت وقت رولز رویس به فروش رسید. در سال ۱۹۳۳ هنگامی که بنتلی جدید با نام تجاری رولز رویس بنتلی نمایان شد برخی از مشتریان قدیمی ناامید شدند، اما برخی دیگر از مشتریان استقبال خوبی در خرید خودروهای تولیدی نشان‌دادند.

فروش شرکت به ویکرز پی‌ال‌سی

در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی اوضاع شرکت بسیار نابسامان بود و شرکت بنتلی دوران پر فراز و نشیبی را تجربه کرد، طی این اتفاقات شرکت مادر یعنی رولز رویس به دلیل برخی مشکلات و هزینه‌های توسعه، بازسازی کارخانه و تفکیک با مشکلاتی مواجه شد و در حال ورشکستگی بود به همین دلیل در پایان شرکت رولز رویس توسط ویکرز پی‌ال‌سی خریداری شد و بنتلی نیز تحت مدیریت این شرکت قرار گرفت. در این دوره کارخانه تولید خودروهای اسپورت بنتلی توسط ویکرز بازسازی و بار دیگر سازماندهی شد. از دیگر اقدامات ویکرز جداسازی نام تجاری رولز رویس از خودروهای تولید شده توسط بنتلی بود.

ارتباط فولکس‌واگن با شرکت بنتلی

در سال ۱۹۹۸ شرکت بنتلی توسط گروه فولکس‌واگن به مبلغ ۴۳۰ میلیون پوند خریداری شد. در دوره مالکیت این گروه اتفاقاتی بین فولکس‌واگن و BMW رخ‌داد و فرصت‌های جدیدی برای این شرکت انگلیسی مهیا شد.

شرکت بنتلی موتور در دهه‌های اخیر

شرکت بنتلی موتورز هم‌اکنون با داشتن بیش از ۳۵۰۰ کارمند سالانه درآمدی معادل ۱.۴ میلیارد یورو دارد و در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا کنون تحت مدیریت گروه فولکس واگن خودروهایی نظیر بنتلی ارینج، هونادیئرز، استیت لموزین، کانتینتال جی‌تی، کانتیننتال فلایینگ، اسپار، آزور، کانتیننتال جی‌تی و نمونه‌های دیگر را به بازار عرضه کرده است.

کد خبر 578534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.