آزادسازی منابع ارزی بلوکه، به معنای ایجاد درآمد پایدار نیست

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: آزادسازی منابع ارزی بلوکه و ورود آن به کشور به معنای درآمدزایی پایدار برای ما نخواهد بود. شاید ورود آن به کشور تا حدودی تسهیل بخش شرایط ارزی باشد اما درمجموع نمی‌توان برای بلندمدت بر روی آن حساب کرد.

شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انتظارات مثبتی که نسبت به انعقاد برجام بود تا حدودی کم‌رنگ و آنکه از میزان افزایش صادرات نفت نسبت به سال گذشته کاسته شده است.

وی افزود: قیمت کالاهای اساسی وارداتی هم با افزایش مواجه شده به‌طوری‌که مخارج ارزی دولت بالا رفته اما در برابر آن، درآمدهای ارزی کاهش داشته است.

این اقتصاددان گفت: موضوع مهمی که در این میان نباید از آن غافل بود آن است که علی‌رغم نوسانات نرخ ارز در چند ماه اخیر، هنوز قیمت ارز نیمایی تغییر محسوسی نداشته که این خود نکته مثبتی است.

معینی در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود منابع ارزی بلوکه شده به کشور، می‌توان در انتظار شرایط بهتری بود؟ گفت: آزادسازی منابع ارزی بلوکه و ورود آن به کشور به معنای درآمدزایی پایدار برای ما نخواهد بود. شاید ورود آن به کشور تا حدودی تسهیل بخش شرایط ارزی باشد اما درمجموع نمی‌توان برای بلندمدت بر روی آن حساب کرد.

وی تأکید کرد: لازم است آن جریاناتی مورد نظر باشد که موجب درآمدزایی‌های پایدار ارزی است.

این اقتصاددان بابیان اینکه تقاضا برای خرید ارز نسبت به دو ماه گذشته تغییراتی داشته است، گفت: افزایش تقاضا در هر بازاری به نوسان آن منجر می‌شود.

کد خبر 578531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.