جمع‌آوری بیش از ۲۳۳ هزار دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز

شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: تاکنون هفت هزار و ۵۵ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز کشف و تعداد ۲۳۳ هزار و ۲۱۱ دستگاه ماینر جمع‌آوری شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، این شرکت اعلام کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته توسط کارکنان صنعت برق و گزارش‌های مردمی، ۱۴۱ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز در یک ماه گذشته کشف و یک هزار و ۹۶۴ دستگاه ماینر از این مراکز جمع‌آوری شد.

۱۹ درصد از این کشفیات توسط گزارش‌های مردمی، ۴۷ درصد از طریق بازرسی‌های محلی و ۳۴ درصد با سایر روش‌ها انجام شده است.

هر دستگاه استخراج بیت‌کوین (ماینر) به‌صورت متوسط توان مصرفی به‌اندازه پنج یخچال ۲۰ فوت و چهار کولر آبی دارد و به همین دلیل استخراج‌های غیرمجاز به دلیل ایجاد اختلال در شبکه توزیع، می‌تواند باعث بروز آسیب به وسایل برقی شهروندان شود.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، موارد را از طریق سامانه اینترنتی سمات به آدرس https://www.tavanir.org.ir/samaat و یا اپلیکیشن برق من گزارش کنند.

پس از بررسی و صحت‌سنجی گزارش، به افشاکنندگان پاداش نقدی تعلق می‌گیرد و اطلاعات افشاکنندگان (سوت‌زنان) محرمانه باقی می‌ماند.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمزارز است. رمزارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی موردنیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به‌عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به‌صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین‌المللی (Cambridge، ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت‌کوین در حدود برابر ۹۶ میلیارد کیلووات‌ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

کد خبر 578385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.