اعضای شوراها نیز مخاطب فرمایشات رهبری هستند/حفظ آبروی افراد یک تکلیف شرعی است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس بر مهمترین نکاتی که می‌تواند خطاب به شورای اسلامی شهر نیز باشد، تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمد نورصالحی صبح امروز _یکشنبه، هشتم خردادماه_ در نطق پیش از دستور چهل‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تسلیت ایام شهادت امام صادق (ع)، اظهار کرد: امام ششم شیعیان در حدیثی می‌فرمایند: «هر مؤمنی گرفتاری مؤمن در سختی افتاده را برطرف کند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را آسان می‌گرداند و هر مؤمنی عیب مؤمنی را بپوشاند و از آن بترسد خداوند ۷۰ عیب دنیوی و اخروی او را می‌پوشاند»؛ همچنین در حدیث دیگری می‌فرمایند: «تا زمانی که مؤمن در جهت یاری به برادرش باشد، خداوند او را یاری می‌کند، پس به وسیله موعظه و پند سود ببرید و در کار خیر رغبت داشته باشید.»

وی افزود: امام صادق (ع) در کلام دیگر می‌فرمایند: «بر مسلمانان شایسته است که در پیوستن به هم کوشش کنند و در مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مشارکت و همکاری کنند و مواسات نسبت به حاجت‌مندان داشته باشند و عطوفت آنان نسبت به هم به گونه‌ای باشد که خداوند در قرآن شما را به آن امر کرده و فرموده است «رحما بینهم…»

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود پیشاپیش سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد را گرامی داشت و ایام رحلت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار فرزانه انقلاب اسلامی را نیز تسلیت گفت.

وی با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب که به‌مناسبت آغاز سومین سال دوره یازدهم مجلس انجام شد، تصریح کرد: در این دیدار مانند همیشه صحبت‌های جامع و کاملی در کلام رهبر انقلاب بود، به نظر می‌رسد ما هم می‌توانیم مخاطب این کلام باشیم، گرچه مسئولیت فراگیر نمایندگان مجلس را نداریم، اما اعضای شورای اسلامی نیز در شهر به عنوان نماینده مردم وظایفی برعهده دارند و البته برخی از این خطاب‌ها نیز عمومی است؛ جایی که به سالروز آزادسازی خرمشهر اشاره کردند و فرمودند «عامل این جهاد عظیم ازخودگذشتگی، عزم راسخ، ابتکار عمل [یعنی] دنبال راه‌های ابتکاری گشتن است.»

نورصالحی افزود: رهبر انقلاب اسلامی در ادامه می‌فرمایند: «عزم راسخ، یا نگاه بلندمدت به آرمان‌ها؛ یعنی روزانه و روزمره فکر نکردن؛ امام بیانات رسا و روشنی را نسبت به این جنگ و نسبت به این حادثه عظیم بیان کرده بودند، لذا حوادث جزئی، روزمره ذهن و عناصر مؤثر در این حرکت عظیم و این جهاد را مشغول نمی‌کرد و به دنبال اهداف بلند بودند، روح همه آنها برای خدا کار کردن و به خدای متعال توکل کردن بوده است».

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مجاهدت در راه خدا و عمل جهادی، اخلاص لله، عزم راسخ، ابتکار عمل و امثال آن را به عنوان عوامل پیروزی در جنگ و آزادسازی خرمشهر و در مجموع تغییر فرآیند جنگ به نفع ایران برمی‌شمارند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در جای دیگر فرمودند: «ازخودگذشتگی همیشه این نیست که شما بروید جان هدیه کنید؛ ازخودگذشتگی در بسیاری از موارد به معنای اسیر نشدن در پنجه خواسته‌های حقیر است. ازخودگذشتگی یعنی از این خواسته‌ها انسان صرف نظر کند.»

وی ادامه داد: در سخنان ایشان آمده است: «مال دنیا، منصب و آبروی اجتماعی هیچ کدام بد نیست؛ و البته دنبال آن بودن و از خدا خواستن هم هیچ اشکالی ندارد؛ بحث این است که وقتی یک وظیفه‌ای برای انسان پیش می‌آید که سر راه آن وظیفه یکی از این خواسته‌ها قرار می‌گیرد؛ باید پا گذاشت روی خواسته نفس؛ این همان ازخودگذشتگی است.»

نورصالحی تصریح کرد: بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب باید از توانایی‌های خودمان آگاهی داشته باشیم، ایشان می‌فرمایند: «آسیب‌پذیری‌های خودمان را درست بشناسیم، هم بدانیم توانایی‌هایمان چیست، حواسمان باشد. علاوه بر این باید سعی کنیم خطا و اشتباه نکنیم. دشمن بیش از آنکه به توانایی‌های خود امیدوار باشد به خطاهای ما امیدوار است.»

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رهبر انقلاب در فراز دیگری به انقلابی بودن نمایندگان اشاره کردند و فرمودند «مردم به واسطه انقلابی بودن به شما رأی دادند، اما یک نکته اساسی انقلابی ماندن است چنان که بسیاری در ابتدای انقلاب سوپر انقلابی بودند، اما بعد برگشتند و انقلابی نماندند. نماینده انقلابی چند شاخص دارد که از جمله آن می‌توان به ساده‌زیستی اشاره کرد همچنین اسیر تجملات و اعیان‌منشی و امثال اینها نشدن است، شما نمایندگان قبل از اینکه به مجلس راه پیدا کنید، یک جور زندگی داشتید؛ حالا که آمدید مجلس، نباید فکر کنید که دیگر حالا ما نماینده‌ایم، مثلاً باید این‌جوری زندگی کنیم؛ نخیر؛ ساده‌زیست، همان زندگی معمولی که داشتید، همان را ادامه بدهید. مورد دیگر امانتداری است؛»

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به مسئولیت‌پذیری نیز تأکید کردند؛ بر اساس فرمایش ایشان باید خود را در جایگاهی ببینیم که این مسئولیتی واگذار شده علاوه بر اینکه امانت است در اجرای آن نیز تلاش کنیم.

نورصالحی گفت: در ادامه سخنان رهبر انقلاب آمده است: «یکی دیگر از شاخص‌ها مردمی بودن است؛ یعنی با مردم عادی نشست و برخاست کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم داشتن». این صحبت یعنی بدانیم اگر خواسته‌ای به صلاح شهر و مردم نباشد، جسارت تبیین آن را داشته باشند. رهبر انقلاب نیز این موضوع را جهاد تبیین می‌دانند.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب در مورد مسائل اصلی و فرعی کشور نیز فرمودند: «مسائل فرعی در کشور وجود دارد و تا وقتی مسائل اصلی پیش پای ما است، نوبت به مسائل فرعی نمی‌رسد».

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رهبر انقلاب در بخش دیگری تأکید کردند «یکی از شاخصه‌های نماینده انقلابی این است که با عموم مردم، با عامه مردم همراه است، اما عوام‌زده نیست. من به شما عرض کنم هیچ‌وقت جوزده نشوید. بعضی از مشکلات ما در بخشی از این سال‌ها به خاطر این بود که جو زده شدیم. همراهی با مردم، غیر از عوام‌زدگی و جوزدگی است. یکی از چیزهایی که نشانه نماینده انقلابی نیست، عبارت است از نطق‌های اعتراضی پرشور میان برنامه؛ این نطق‌هایی که آقایان می‌کنید. اینکه یک نفر بایستد بنا کند اعتراض کردن، این اصلاً علامت انقلابی بودن نیست؛ اعتراض کردن و عصبانیت به خرج دادن و مانند اینها، علامت انقلابی بودن نیست.»

وی خاطرنشان کرد: ایشان اشاره می‌کنند که اگر مشکلی هست که می‌دانیم رفع آن سخت است نباید از واقعیات چشم بپوشیم، در ادامه نیز تأکید کردند: «یک توصیه این است که قانون را با نگاه جامع و بلندمدت وضع کنید.»

نورصالحی گفت: رهبر معظم انقلاب در ادامه تأکید کردند: «یک مسئله هم مسئله‌ی آبروی افراد است؛ مراقب آبروی افراد باشید. گاهی اوقات انسان می‌بیند فرض کنید در یک صحبتی یا در یک نطقی در مجلس بلندگوی مجلس با مثلاً فلان پایگاه اینترنتی و فضای مجازی فرق دارد؛ اینجا یک مرکز مهم مسئول است از این بلندگو گاهی اوقات راجع به یک کسی چیزی گفته می‌شود که تحقیق نشده است! وزر و وبال این کار پاک‌شدنی نیست. امیدواریم همه مردم و همه آن‌هایی که مسئولیتی دارند و به بلندگویی در فضای حقیقی و مجازی دسترسی دارند به نکاتی که اشاره شد توجه داشته باشند.»

آغاز صدور پروانه غیرحضوری از تیرماه

وی در بخش دیگری از نطق خود با بیان اینکه قرار است از ابتدای تیرماه صدور پروانه غیرحضوری آغاز شود و این یکی از مطالبات اصلی شورا به‌شمار می‌رود، گفت: لازمه تحقق این هدف مهم همکاری دیگر دستگاه‌ها است، بر این اساس سامانه به صورت خودکار و بدون مراجعه ارباب رجوع، ظرفیت یک پلاک را مشخص می‌کند که البته مقدمه این مهم تصویب در کمیسیون ماده ۵ است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه روز جمعه در جلسه‌ای با استاندار، معاونان سیاسی و عمران استانداری طرح صدور پروانه غیرحضوری و مصوبات لازم تشریح شد، اظهار کرد: در این جلسه اعلام شد که شورای اسلامی شهر و شهرداری در راستای حذف رانت و فساد چه اقداماتی انجام داده است، اما لازمه آن این است که کمیسیون ماده ۵ با جدیت عمل کند و مصوبات شهرداری را مدنظر قرار دهد تا یک کار جهادی انجام شود، البته در این رابطه استاندار و معاونان قول همکاری دادند.

وی با اشاره به اینکه در هفته اخیر، همین مسائل را در جلسه‌ای با حضور مدیرکل راه و شهرسازی نیز مطرح کردیم و در ارتباط با ۱۲ مورد به توافق رسیدیم، افزود: مجموع این اقدامات به بسترسازی و تسهیل فرایند صدور پروانه بر اساس آنچه که باید با رعایت ضوابط به صورت یکسان در شهر عمل شود، کمک خواهد کرد، البته تحقق این موضوع همکاری تمام دستگاه‌ها از جمله استانداری، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی را می‌طلبد.

نورصالحی با اشاره به جلسه مشترک اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان، گفت: این جلسات در مسیر خوبی قرار گرفته است و مسائل به صورت شفاف مطرح می‌شود، خوشبختانه نتایج خوبی نیز به دنبال دارد در این راستا باید تلاش کنیم که مسئولان دیگر نیز بر حسب ضرورت در این جلسه حاضر شوند.

وی افزود: مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان محل برگزاری جلسه اخیر بود که درباره تکمیل و بهره‌برداری آن نیز صحبت‌هایی مطرح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان و جان‌باختن تعدادی از هموطنان، گفت: امیدواریم دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم. کسانی که مسئولیت دارند باید توجه داشته باشند؛ از گذشته در اصفهان به جهت همکاری شهرداری و سازمان نظام مهندسی و کنترل ایستایی کمتر شاهد ضعف در اجرای ضوابط بودیم.

نورصالحی تاکید کرد: معاونان ذی‌ربط نیز باید فهرست اسامی ساختمان‌های ناپایدار را اعلام کند و شهرداری به این وسیله وظیفه خود را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: شهردار اصفهان معاونت مرتبط را مأمور کرده است که با کمک آتش‌نشانی ساختمان‌های ناایمن را شناسایی و به مالکان اعلام کند، زیرا اگر چنین نقطه ضعف‌هایی در شهر وجود دارد، باید با کمک مالکان برطرف شود، شهرداری نیز برای صدور پروانه ساختمانی و ابلاغ مشخصات برای ایمن شدن همکاری لازم را خواهد داشت.

کد خبر 578350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.