تامین ایمنی شهر با همکاری تمام دستگاه‌های مسئول

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وضعیت برخی معابر و ساختمان‌های شهر ناایمن است، گفت: دستگاه‌های مسئول برای رسیدن به راهکار موثر و تأمین ایمنی شهر باید در کنار هم قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدامیر سامع صبح امروز _یکشنبه، هشتم خردادماه_ در نطق پیش از دستور چهل‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با تسلیت سالروز رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امیدواریم ادامه دهندگان خوبی برای انقلاب اسلامی و راه امام خمینی (ره) در مسیر انقلاب جهانی باشیم.

وی ضمن تسلیت حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، افزود: این حوادث می‌تواند برای ما هشدار باشد، اگر در هر بخش کوتاهی و قصور حتی کوچک انجام می‌شود، این کوتاهی‌ها در کنار هم می‌تواند منجر به بروز چنین حوادثی شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها آمده است «باید تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل، حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و اماکن عمومی اتخاذ شود»؛ شهرداری این موارد را در سطح شهر شناسایی و مأمور فنی اعزام می‌کند تا پس از کسب نظر مأمور در صورت نیاز اخطاریه صادر کند، مالک نیز موظف است تغییرات لازم را انجام دهد، در ادامه این تبصره آمده است که اگر این اتفاق نیفتاد شهرداری می‌تواند درصدی را به عنوان جریمه از مالک دریافت کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در شهرها، مأمور فنی به محل اعزام می‌شود و دو مرتبه اخطار می‌دهد و در بعضی موارد که تکلیف ساختمان مشخص است پیگیری انجام می‌شود، اما در برخی اماکن عمومی همانند بازار و مجتمع‌های تجاری که مالکان مشخص نیستند، ملک به ارث رسیده است یا مالکان مستأجر هستند، شهرداری دچار چالش می‌شود.

سامع خاطرنشان کرد: ناایمن بودن برخی مجتمع‌های تجاری به این دلیل است که مالکان آنها مشخص نیست، در حالی که شهرداری کار خود را انجام داده است. برخی از این ساختمان‌ها و مجتمع‌ها از نظر استحکام بنا مشکل دارد، گاهی نیز مشکلات مرتبط با تأسیسات برق و گاز است.

همه دستگاه‌ها به وظایف خود برای تأمین ایمنی شهر عمل کنند

وی با بیان اینکه اتحادیه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف هستند ایمنی کارگاه‌ها را حفظ کنند، گفت: به عنوان مثال اگر در یک پاساژ یا انبار کارگاه خیاطی ایجاد شده است که از نظر تجهیزات و فنی ایمنی لازم را ندارد، ادارات مربوط و بازرس صنف باید وارد عمل شوند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: دستگاه‌های مسئول باید در قالب مدیریت شهری کنار هم قرار گیرند و دستگاه قضا به عنوان مدافع حق عمومی حضور داشته باشد، اگر هریک از دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند، می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: چندین بار به اماکن ناایمن اخطار داده شده است، اما همچنان شاهد وضعیت ناایمن در سطح شهر هستیم، به‌عنوان مثال پاساژی در شهر طراحی شده است که مسیر عبور شهروندان به انبار پاساژ ناایمن است، لذا باید اداره گاز، برق، شهرداری و آتش‌نشانی با همکاری هم این مشکلات را رفع کنند.

سامع گفت: برای برخورد با چنین مشکلاتی جلوگیری از فعالیت کسبه به عنوان یک راهکار مطرح می‌شود، در حالی که با این اقدام معیشت مردم با مشکل روبه‌رو خواهد شد، در این راستا دستگاه‌های موردنظر می‌توانند راهکارهای لازم را ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید راهکارهای کوتاه‌مدت با کم‌ترین هزینه مدنظر قرار بگیرد، افزود: خروج مواد مستعمل و خطرناک از محیط کار دشوار نیست، نصب کلید برق ایمن نیز هزینه زیادی ندارد، این موارد باید مطرح و در جلسات استان و شهرستان پیگیری شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر مجتمع‌هایی در سطح شهر وجود دارد که اگر اتفاقی در آنها بیفتد حتی آتش‌نشانی نمی‌تواند به آن صحنه ورود کند و گاهی مشاهده شده است که آتش‌نشان از بیرون ساختمان در حال اطفای حریق است.

سامع با تاکید بر اینکه همکاری سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی، ایمنی شهر و شهروندان را تأمین می‌کند، تصریح کرد: فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها هزینه‌های زیادی برای دکوراسیون پرداخت می‌کنند، اما برای تأمین ایمنی بناها، کمترین هزینه را متقبل نمی‌شوند، در حالی که یک کپسول آتش‌نشانی می‌تواند یک کارگاه را نجات دهد و این موارد از سوی اصناف و کارگاه‌ها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: بیمه آتش‌سوزی اماکن تجاری و مسکونی نیز موضوعی مهمی است و شرکت‌های بیمه باید در این خصوص و به‌منظور پیشگیری از حوادث مشاوره بدهند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به شهروندان، گفت: آتش‌نشانی برای مشاوره و آموزش هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند؛ بنابراین اتحادیه و اصناف می‌تواند آتش‌نشانی را دعوت کند تا راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای پیشگیری از حوادث اطلاع‌رسانی شود تا به سطح ایمنی مناسبی در شهر دست پیدا کنیم.

کد خبر 578339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.