ضرورت استفاده از ظرفیت شوراها برای توسعه مراکز اهدای خون

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای اشاعه فرهنگ اهدای خون در کشور باید از ظرفیت شوراها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد صادقی امروز _یکشنبه، هشتم خردادماه_ در آئین افتتاح مرکز اهدای خون شهدای چیذر که با حضور مدیر کل انتقال خون استان تهران و مسئولان شهرداری منطقه یک برگزار شد، ضمن تسلیت وقوع حادثه متروپل آبادان که باعث فوت تعدادی از هموطنان شد، اظهار کرد: فاجعه آبادان از آن دست از حوادثی است که منشأ انسانی دارد، در حالی که ایران یک کشور حادثه‌خیز است و شاهد رخداد حوادث طبیعی نیز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه مدیریت شهری در بحث ساخت‌وساز و نگاهداشت اماکن مسئولیت مستقیم دارد، تصریح کرد: این موضوعات باید واکاوی شود و در بحث ایمنی اماکن نباید هیچ مماشاتی اتفاق بیفتد.

وی گفت: حادثه متروپل نشان داد که نداشتن مدیریت واحد حوادث نداریم مشکلی است که در مدیریت شهری با آن دست به گریبان هستیم، همچنین اگر در حوزه سلامت مدیریت واحد داشتیم می‌توانستیم با تصمیمات درست و هماهنگ امکانات بیشتری را برای حوزه سلامت فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه از حوادثی همچون متروپل آبادان باید درس عبرت گرفت تا تکرار نشود، افزود: پس از حادثه پلاسکو تا مدتی موارد ایمنی رعایت شد، اما این عبرت‌آموزی موقت بود و تسری پیدا نکرد، در حالی که باید موضوع ایمنی در کل کشور جدی گرفته شود.

صادقی تصریح کرد: امروز باید این هشدار را به مدیریت شهری بدهیم که در بحث تسهیلگری فرآیند صدور پروانه و کوتاه شدن این فرایند مبادا موضوع ایمنی مغفول بماند و اگر این اتفاق افتاده است سریعاً باید تصحیح شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کنار این حوادث شاهد تغییراتی در دنیا هستیم که شیوع بیماری همه‌گیر کرونا آغازگر آن بود و باید منتظر پاندمی‌های دیگر هم باشیم، بنابراین آمادگی در حوزه سلامت باید در اولویت همه اقدامات قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه همکاری بیش از پیش مدیریت شهری با حوزه سلامت و سازمان انتقال خون را باید شاهد باشیم. گرچه تجارب موفق در این زمینه داشتیم نظیر ایجاد پایگاه‌های ثابت انتقال خون که در دوره‌های گذشته مدیریت شهری صورت گرفته بود و از همین جا اعلام آمادگی می‌کنم که مدیریت شهری آماده همکاری در گسترش و توسعه این مراکز خواهد بود.

صادقی اضافه کرد: باید توجه داشت که در مکان‌یابی ایجاد مراکز انتقال خون اشتباه صورت نگیرد و جایی باشد که حداکثر مشارکت شهروندان را در پی داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره بر ضرورت توسعه مراکز اهدا و انتقال خون گفت: بر اساس آمار ۱۷ درصد ذخیره بانک خون کشور در تهران تولید می‌شود اما ۲۵ درصد مصرف خون نیز به تهران اختصاص دارد و این نشان می‌دهد تهران از دیگر نقاط کشور خون دریافت می‌کند. این در حالی است که یک‌پنجم جمعیت برخوردار کشور در تهران هستند و این امکان وجود دارد با برنامه‌ریزی درست علاوه بر تأمین خون مورد نیاز تهران به دیگر نقاط کشور نیز خون ارسال شود.

وی ادامه داد: اقدامی که باید انجام شود، این است که با تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست زمینه مشارکت مستمر و همگانی شهروندان در این زمینه را فراهم کنیم و فرهنگ صحیح اهدای خون تنها مختص ماه رمضان و رخداد حوادث نباشد. مردم نشان داده‌اند در این موضوعات همواره پیشگام هستند؛ حضور توده مردم در حوادث برای کمک به هموطنان نشان می‌دهد که آن‌ها روحیه نوع‌دوستی دارند اما ما باید توان بهره‌برداری از این روحیه را داشته باشیم.

صادقی با بیان اینکه در اشاعه فرهنگ اهدای خون باید از ظرفیت شوراهای سراسر کشور استفاده شود، گفت: شوراهای سراسر کشور بالغ بر ۱۲۸ هزار نفر هستند و از این تعداد ۱۲۳ هزار نفر در شوراهای روستا هستند؛ ظرفیتی که در این زمینه به کار گرفته نشده است. البته شاید تصور از روستا مناطق دورافتاده باشد اما در همین شهرستان تهران ۷۹ شورای روستا و بخش داریم که می‌توان از این ظرفیت‌های بزرگ برای ترویج فرهنگ اهدای خون استفاده کرد.

وی افزود: همکاران در شهرداری تهران نیروهای انقلابی هستند و نشان دادند هر جا نیاز به توسعه شهر است حرف اول را می‌زنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید در سطوح شوراهای شهرستان، شهر و شورای عالی استان‌ها همکاری مشترکی در زمینه انتقال خون تعریف شود، تا بتوانیم در این زمینه سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهیم.

کد خبر 578332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.