فناوری به کمک ترمیم زخم‌ها می‌آید

روش‌های گوناگونی برای ترمیم و التیام زخم‌ها استفاده می‌شود که وکیوم درمانی یکی از شیوه‌های نوآورانه است و در حال حاضر به همت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، دستگاه این شیوه درمانی تولید و به بازار عرضه شده است.

به گزارش ایمنا، وکیوم‌تراپی به همراه پانسمان زخم، روشی مؤثر برای درمان زخم بوده که در آن به طور متناوب یا پیوسته، فشار منفی بر زخم اعمال شده و سبب تسریع درمان انواع زخم می‌شود، این فناوری توسط شرکت دانش بنیان مهندسی فن آور پویا سپاهان در داخل کشور طراحی و تولید شده است.

در وکیوم‌تراپی ابتدا پمپ روشن شده و بلافاصله میزان فشار منفی بستر زخم را به مقدار تنظیم شده توسط کاربر می‌رساند و به دلیل مکانیزم بدون درد به کار گرفته شده در این مد، از همان لحظات ابتدایی بیمار هیچ‌گونه دردی احساس نمی‌کند.

درمان زخم بدون درد

وکیوم تراپی در روشی دیگر، ابتدا فشار منفی را به میزان حداکثر تنظیم شده توسط کاربر می‌رساند و سپس بر اساس زمان انتخابی به حالت استراحت باز می‌گردد. در این حالت نیز بیمار دردی احساس نمی‌کند در این مود سرعت درمان برای زخم‌ها بیشتر است

در روشی دیگر کاربر قادر است ترکیب آر مود پیوسته و دینامیکی را به هم تنظیم و بر بستر زخم اعمال کند. می‌توان زخم‌های متنوعی را با وکیوم‌تراپی درمان کرد و اثر بخشی بیشتری را در درمان زخم‌ها شاهد بود. استفاده از این روش در تحقیقات درمانی زخم برای پژوهشگران بسیار کاربردی است.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در وکیوم‌تراپی فوم از جنس پلی اورتان با منافذ باز است که در اندازه‌های مختلف، ضد حساسیت، غیر چسبنده به بستر زخم و زیست سازگار است که با توزیع یکسان فشار منفی در بر بستر زخم‌ها امکان رشد بافت‌های گرانوله و خروج ترشحات را فراهم می‌کند.

پس از این مرحله شست و شو صورت می‌گیرد. هدف از شست و شو حفظ رطوبت محیط زخم و سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم است. این روند کاملاً هوشمند بوده و در عین حال می‌تواند توسط اپراتور از راه دور نیز کنترل شود.

کاهش بازه زمانی درمان زخم

زخم بستر، زخم دیابت و زخم‌های مزمن بیشتر به وسیله وکیوم‌تراپی انجام می‌شود و طول درمان زخم را به یک چهارم کاهش می‌دهد و هزینه‌های بیمار را کاهش می‌دهد. بنا بر اعلام این شرکت، وکیوم‌تراپی ساخت داخل، یک پنجم نمونه خارجی قیمت دارد و با این وجود به شبکه متصل می‌شود و زخم را به صورت هوشمند پردازش می‌کند. به واسطه این ویژگی‌ها صادرات نیز تسهیل شده است و ارزآوری قابل توجهی برای کشور رقم خورده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 578267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.