خطیب‌زاده: هرگونه اقدام نظامی در خاک دیگر کشورها موجب پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران با هرگونه اقدام نظامی و توسل به زور در خاک دیگر کشورها به منظور حل و فصل اختلافات فیمابین مخالف بوده و آن را ناقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشورها دانسته و این امر را موجب پیچیده‌تر شدن شرایط و افزایش تنش‌ها می‌داند.

به گزارش ایمنا، سعید خطیب‌زاده در خصوص اقدام احتمالی نظامی ترکیه در مرزهای سوریه و عراق، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اقدام نظامی و توسل به زور در خاک دیگر کشورها به منظور حل‌وفصل اختلافات مخالف بوده و آن را ناقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها و پیچیده‌تر شدن شرایط و افزایش تنش‌ها می‌داند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه، تنها راه رفع آن نگرانی‌ها را گفت‌وگو، احترام به توافق‌های دوجانبه با همسایگان و توافق‌های به عمل آمده در چارچوب روند آستانه از جمله احترام به تمامیت ارضی، یکپارچگی و حاکمیت ملی سوریه و رعایت اصل عدم توسل به زور می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تجربه چند سال اخیر ثابت کرده است که اقدامات نظامی در سایر کشورها نه تنها کمکی به حل مشکلات نکرده بلکه تبعات انسانی نگران کننده‌ای را به دنبال داشته و موجب پیچیده‌تر شدن وضعیت منطقه شده است.

خطیب‌زاده دعوت از کشورهای دوست و همسایه برای تعامل و گفت‌وگوی سازنده را خواستار شد و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است همچون گذشته برای جلوگیری از تشدید بحران و هرگونه درگیری که قربانیان آن تنها مردم بی‌دفاع و غیرنظامی خواهند بود ایفای نقش کرده و مساعی جمیله را به کار ببندد.

منبع: ایرنا

کد خبر 578253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.