زنگ خطر وقوع حادثه متروپل در اصفهان

سرپرست شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه اجرای چاه‌های جذبی برای زمان وقوع باران در شهر بسیار اهمیت دارد، گفت: ارائه مجوز احداث شیرخانه مورد نیاز برای پیشگیری از وقوع بحران ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر اکبری در بیست‌ونهمین جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان که با موضوع فرونشست زمین برگزار شد، اظهار کرد: فرونشست زمین زنگ خطری برای وقوع حادثه متروپل آبادان در اصفهان است؛ زیرا در برخی خطوط، میان لوله‌های آب دو سانتی‌متر فاصله افتاده است که با اندک رانش زمین دچار بحران جدی می‌شود.

وی افزود: ارائه مجوز احداث شیرخانه مورد نیاز برای پیشگیری از وقوع بحران یکی از مهم‌ترین درخواست‌های شرکت آب و فاضلاب استان است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه فرونشست دو ضرر عمده برای شهر دارد، خاطرنشان کرد: آسیب به آبخوان و آسیب به شبکه فاضلاب هنگام بارش باران اتفاقات ناگواری را برای شهر رقم می‌زند؛ بنابراین استفاده از چاه‌های جذبی در زمان وقوع باران بسیار مهم است.

بهرام نادی، عضو کارگروه فرونشست زمین نیز در این جلسه اظهار کرد: امروز اگر موضوع فرونشست زمین مطرح می‌شود به این دلیل است که نشانه‌هایی از یک واقعه بزرگ نمایان شده است. طبق نقشه‌ها توسعه شهر و ایجاد فضای بیشتر برای جمعیت و شغل بیشتر محقق شده است.

وی با بیان اینکه نباید ادعا کرد که می‌توان فرونشست را کنترل کرد، تصریح کرد: امروزه شهرها درگیر مسائل متعدد محیط‌زیستی همچون آلودگی هوا و کمبود آب هستند، ازاین‌رو به مرور شاهد اتفاقات ناگواری در شهرها خواهیم بود.

عضو کارگروه فرونشست زمین با بیان اینکه علت وقوع حادثه متروپل این است که عده‌ای چشم خود را روی کمبودها بسته‌اند، گفت: درخصوص فرونشست فرضیه‌های مختلفی مطرح است؛ یکی از این فرضیه‌ها آن است که ترک ایجاد شده در پل‌های تاریخی به علت قدیمی بودن پل اتفاق افتاده که یک تفکر اشتباه است، زیرا روی پل شهرستان که قدیمی‌ترین پل محسوب می‌شود و روی بستر سنگی ایجاد شده، هیچ نوع ترکی وجود ندارد.

نادی خاطرنشان کرد: فرضیه دوم درخصوص ترک‌های ساختمانی این است که حتی ساختمان‌های جدید با استحکام بالا نمی‌توانند در مقابل فرونشست دوام داشته باشند و با گسترده شدن پی ساختمان هم مشکل رفع نمی‌شود.

وی اضافه کرد: فرضیه بعدی مطرح می‌کند که خاک سست و زراعی و آب زیر بناهای مسکونی وجود دارد که باعث ایجاد ترک در ساختمان‌ها می‌شود که این فرضیه نیز اشتباه است؛ زیرا طی چندین سال گذشته زاینده‌رود و مادی‌ها خشک بوده است. باید به یک فهم مشترک در رابطه با فرونشست برسیم.

فرونشست غیرقابل پیش‌بینی است

احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: موضوع فرونشست در کشور و حتی دنیا مطرح است، در کشور ایران نیز تقریباً همه استان‌ها با آن درگیر هستند و در اصفهان از مرکز شهر به سمت دشت برخوار این پدیده در حال پیشروی است.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای رفع این معضل کاهش بارگذاری در مناطقی است که تحت تأثیر فرونشست قرار دارد، البته این یک راهکار است و پیشگیری، درمان و مُسکن تلقی نمی‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: موضوعاتی مانند تقویت فونداسیون ساختمان، مستحکم کردن ستون سازه‌ها و آزمایش ژئوتکنیک هیچ کمکی به فرونشست نمی‌کند.

بناکار افزود: در طراحی ساختمان، جهت و شدت باد و قدرت زلزله محاسبه می‌شود؛ اما در رابطه با فرونشست نمی‌توانیم محاسبات دقیقی داشته باشیم، زیرا پدیده فرونشست غیرقابل پیش‌بینی است.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ گونه آئین نامه‌ای در طراحی سازه‌ها و ساختمان‌ها در ایران و شاید در جهان برای فرونشست نداریم گرچه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان در حال انجام مطالعات در این زمینه است و احتمال ابلاغ دستورالعمل‌هایی در این خصوص وجود دارد.

بار چاه‌هایی که در منطقه فرونشست قرار دارد، کاهش یابد

حمید رضا صفوی، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: راه‌حل‌های مربوط به فرونشست زمین، مربوط به محدوده شهر اصفهان نمی‌شود، چراکه برخی تصمیمات و اتفاقات که بر فرونشست تأثیرگذار است، خارج از محدوده شهر اصفهان انجام می‌گیرد.

وی افزود: در شهرداری اصفهان دو پروژه یکی شامل استحصال و استفاده از آب‌های سطحی با ۷۰ درصد پیشرفت و دیگر تحت عنوان مطالعات فرونشست زمین و بررسی دلایل آن با پیشرفت ۲۰ درصدی در حال انجام است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تصمیماتی که برای بارگذاری جدید از بیرون شهر اصفهان گرفته می‌شود از جمله مسائلی است که باید مراقب باشیم.

صفوی گفت: میزان برداشت آب توسط سنگ‌بری‌ها در شمال شهر اصفهان در سال‌های اخیر، باعث افزایش عمق چاه آنها شده که یک موضوع کاملاً رها شده است، در این راستا باید بار چاه‌هایی که در منطقه فرونشست قرار دارد به شدت کاهش یابد، زیرا برداشت از چاه‌ها علاوه بر کاهش سطح آبخوان به طور موضعی نیز فرونشست را تشدید می‌کند، از این رو آبفا و شهرداری باید در قبال چاه‌های خود دقت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته این نکته را باید مطرح کرد که دلیل فرونشست همه ساختمان‌ها کاهش سطح آب‌های زیرزمینی نیست، چه بسا برخی از مناطق روی خاک دستی بنا شده‌اند.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: همگی آگاه باشند که باید نسبت به انتظارات و بارگذاری‌های بیش از حد، از خارج شهر بر زاینده‌رود و موضوع انتقال آب به شدت حساس باشیم.

کد خبر 578246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.