واکنش شاخص کل به حمایت چقدر محتمل است؟

فولاد با بیشترین میزان تأثیر منفی در صدر جدول قرار گرفت، برخی از نمادهای بزرگ بازار در منفی شش درصد قیمتی قرار گرفتند. بازار فرابورس نیز وضعیت مساعدی نداشت و ۹۰ واحد افت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل به کمک نمادهای بزرگ بازار ۱۱ هزار واحد ریزش کرد و یک روز منفی را در کارنامه خود به ثبت رساند. فولاد با بیشترین میزان تأثیر منفی در صدر جدول قرار گرفت، برخی از نمادهای بزرگ بازار در منفی شش درصد قیمتی قرار گرفتند. بازار فرابورس نیز وضعیت مساعدی نداشت و ۹۰ واحد افت کرد.

نگاهی اجمالی به تحولات بازار امروز

نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت افزایش پیدا کرد، آسیاتک از منفی به سمت صف خرید مجدد حرکت کرد و "فولاد" حمایت ۱۲۰۰ را از دست داد. "دارا یکم" ۲.۶ و "خودرو" و "خساپا" هر دو پنج درصد و "وتجارت" ۵.۵ درصد کردند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۱ هزار و ۸۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۵۳ هزار و ۴۰۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت چهار هزار و ۲۵۲ واحدی در سطح ۴۳۲ هزار و ۵۴۲ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۹۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۷۹

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۹۰ واحدی به سطح ۲۱ هزار ۳۹۷ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۸۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۳ هزار و ۲۹۳، و ۳۴ هزار ۲۹۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۱ میلیارد و ۶۹۶، و سه میلیارد و ۸۶۰ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند
۲. شپنا
۳. خودرو
۴. پالایش
۵. آسیاتک

بیشترین حجم معامله

۱. خودرو
۲. خساپا
۳. شستا
۴. فاذر
۵. خپارس

بیشترین افزایش قیمت

۱. کساوه
۲. بموتو
۳. فمراد
۴. وپترو
۵. ولملت

بیشترین کاهش قیمت

۱. خگستر
۲. شپاکسا
۳. خزر
۴. پتایر
۵. شفنح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

واکنش شاخص کل به حمایت چقدر محتمل است؟

حمایت: محدوده یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد و یک میلیون ۶۵۰ هزار واحد.

پیش بینی: پیش بینی بازگشت بازار طی روزهای آینده با واکنش به سطح حمایتی.

تک‌نرخی شدن قیمت خودرو با عرضه در بورس

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس می‌تواند به تک‌نرخی شدن قیمت آن کمک کند. باید وزارت صمت اجازه دهد هیأت‌مدیره خودروسازان قیمت خودرو و روش عرضه را تعیین کنند.

به گفته وی، اکنون که هم خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو و هم در بورس عرضه شده، با توجه به شفافیت عرضه در بورس کالا، بهتر است خودرو در بورس عرضه شود.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: اکنون رانت چند هزار میلیاردی از نحوه فروش خودرو در قرعه‌کشی توزیع می‌شود که باید جلوی آن را گرفت، همچنین باید جلوی دونرخی شدن خودرو را بگیریم. سال گذشته نمایندگان مجلس طرح عرضه خودرو در بورس‌کالا را در مجلس اعلام کردند و مقرر شد پس از رفع ابهامات آن این کار انجام شود و اکنون تعدادی از خودروسازان خودروهای خود را در بورس عرضه کردند.

نگاهی به عملکرد کرماشا در اردیبهشت

تولید ماهانه اوره کرماشا به طور میانگین برابر با ۵۶ هزار تن است. در فروردین ماه تولید ۶۳ هزار تنی داشت و در اردیبهشت نیز تولیدی برابر با ۶۳ هزار تن گزارش کرده است. شرکت هر ماه به طور میانگین ۵۶ هزار تن فروش دارد. در فروردین ماه فروش ۲۶ هزار تنی داشت و در اردیبهشت این مقدار برابر با ۵۲ هزار تن بوده است.

این اوره‌ساز در ۲ ماهه فروش ۱۱۰۰ میلیارد تومانی را گزارش کرده و میانگین فروش ماهانه در سال گذشته برابر با ۵۰۴ میلیارد تومان بوده است. نرخ مصوب فروش اوره کشاورزی در این ماه برابر با ۱۴۵,۰۰۰ ریال تعیین شده که نسبت به نرخ ماه اسفند سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته است. همچنین نرخ فروش صادراتی شرکت در اردیبهشت ماه برابر با ۱۳۵,۷۱۹ ریال بوده که کمتر از نرخ فروش اوره کشاورزی است.

نگاهی به عملکرد شکربن در اردیبهشت

شرکت به طور میانگین هر ماه ۳,۶۶۸ تن تولید داشت و در فروردین ماه نیز تولید ۳,۸۹۰ تنی داشت که در اردیبهشت این مقدار به ۳,۸۷۷ تن رسیده است. شکربن که هر ماه به طور میانگین ۳,۴۳۰ تن فروش داشت، در فروردین فروش خود را ۳,۴۳۰ تن گزارش کرد و در اردیبهشت فروش ۳,۵۷۳ تنی را ثبت کرده است. شکربن در دو ماه گذشته جمعاً فروشی برابر با ۲۴۳ میلیارد تومان داشته است. در این ماه نرخ فروش دوده با هفت درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به ۳۵۹,۴۹۶ ریال / کیلو رسیده است.

چدن در اردیبهشت فروش عالی داشت

تولید چدن در اردیبهشت و فروردین ۱,۱۸۱ و ۴۸۸ تن بوده است. متوسط تولید دوازده ماه گذشته ۸۸۰ تن به ازای هرماه ثبت شده است. این تولیدکننده غلتک در اردیبهشت و فروردین ۱,۱۰۵ و ۶۴۹ تن فروش داشته است. به طور متوسط از فروردین تا اسفند ۹۰۳ تن فروش را گزارش کرده است.

چدن سال قبل به طور متوسط هر ماه ۴۹ میلیارد تومان فروش داشته است. در اردیبهشت فروش خوب ۷۰ میلیاردی و در فروردین درآمد ۳۹ میلیاردی را گزارش کرده است. نرخ فروش غلتک در اردیبهشت و فروردین ۶۳۸,۶۱۳ و ۵۹۹,۳۷۴ ریال به ازای هر کیلو بوده است. متوسط نرخ فروش فروردین تا اسفند ۵۴۸،۸۹۴ ریال به ازای هر کیلو گزارش شده است.

شپاکسا در اردیبهشت ۲۰۳ میلیارد تومان فروش داشت

سال مالی شرکت منتهی به آذر است. شرکت در اردیبهشت ۷,۱۶۶ تن تولید داشته است. متوسط تولید چهار ماه قبل ۶,۴۸۰ تن بوده است.. متوسط تولید سال مالی قبل ۱۱,۳۶۶ تن به ازای هر ماه بوده است. فروش شرکت در اردیبهشت ۹،۶۱۱ تن بوده است. متوسط فروش چهار ماه قبل ۶,۷۵۹ تن بوده است. از دی تا آذر به طور متوسط ۱۱,۱۲۹ تن فروش داشته است. متوسط فروش سال مالی گذشته ۲۰۹ میلیارد تومان به ازای هرماه بوده است.

شپاکسا اردیبهشت ماه ۲۰۳ میلیارد فروش و چهار ماه قبل به طور متوسط ۱۴۳ میلیارد تومان فروش داشته است. نرخ پودر به عنوان محصول اصلی به طور متوسط در سال مالی گذشته ۱۲,۴۸۰ تومان برای هر کیلو بوده است. شپاکسا اردیبهشت ماه پودر را با نرخ ۱۳،۱۵۷ تومان و فروردین، اسفند، بهمن و دی ماه با نرخ متوسط ۱۳,۳۸۱ تومان فروخته است.

کاهش قیمت شمش صادراتی برای سومین هفته متوالی

در هفته گذشته، میانگین قیمت بیلت صادراتی ایران، ۵۵۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش ۲۵ دلاری، معادل ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۶۳۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش ۲۵ دلاری معادل ۳.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

همگام با روند نزولی در بازارهای جهانی فولاد، قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران در هفته‌های اخیر کاهش شدیدی را تجربه کرده است. بسیاری از فولادسازان ایرانی، مزایده‌های فروش صادراتی را فعلاً متوقف کرده‌اند به این امید که به زودی به قیمت‌های فروش بالاتری دست یابند.

قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که در هفته گذشته قیمت اسلب صادراتی CIS با کاهش ۴.۲ درصدی به ۶۱۰ تا ۶۳۰ دلار به ازای هر تن رسید که پایین‌تر از قیمت اسلب صادراتی ایران است. قیمت شمش صادراتی CIS نیز از ۶۱۸ دلار به ازای هر تن به ۶۰۳ دلار رسید.

پیش‌بینی قیمت ۱۳۰ تا ۱۴۰ دلار برای هر بشکه نفت در تابستان

اویل پرایس: قیمت نفت در این هفته افزایش یافته است در حالی که سیگنال‌های بهبود تقاضا نشان می‌دهد که در صورت انقباض شدید تولید روسیه، فقدان گزینه‌های عرضه در بازارهای نفت وجود دارد، که اگر اتحادیه اروپا نفت روسیه را ممنوع کند، این نتیجه محتمل خواهد بود.

با ادامه کاهش ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده، در حالی که میان آمریکا و ایران در مورد برجام هنوز کشمکش وجود دارد، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در تابستان امسال افزایش دیگری در قیمت نفت تا محدوده ۱۳۰ تا ۱۴۰ دلار در هر بشکه وجود داشته باشد.

نفت

بالا رفتن احتمال تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا و توقف دو نفتکش یونانی توسط ایران در خلیج فارس، مجدداً فشار خرید در بازار نفت را بالا برد. قیمت نفت برنت در معاملات هفته گذشته به ۱۱۹ دلار رسید. قیمت نفت در حالی در حال افزایش است که شاخص‌های اقتصاد کلان آمریکا طی دو ماه اخیر در وضعیت مساعدی قرار ندارند و چشم انداز رکود اقتصادی را سیگنال می‌کنند. فدرال رزرو آمریکا نیز بر کنترل تورم به جای رشد اقتصادی متمرکز شده است. توجه بازار نفت به تحریم‌های احتمالی علیه انرژی روسیه است.

ذخایر نفت آمریکا ۱۴ درصد زیر متوسط ۵ سال اخیر قرار دارد. ذخایر بنزین نیز حدود ۰.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و حدود هشت درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد. واردات نفت خام آمریکا به طور متوسط ۶.۵ میلیون بشکه بوده که با کاهش ۸۲ هزار بشکه‌ای نسبت به هفته قبل مواجه شده است. در طول چهار هفته گذشته، واردات نفت آمریکا حدود ۶.۴ میلیون بشکه بوده که ۸.۶ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

مس

قیمت مس پس از ریزش تا محدوده ۹,۲۰۰ دلار، در دو هفته اخیر روند صعودی ملایمی را در پیش گرفته است. عوامل نامناسب کلان اقتصادی در نتیجه افزایش آمار مبتلایان به کرونا در چین و در نتیجه اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای در کنار افزایش موجودی، زمینه اصلاح قیمت‌ها را فراهم کرد.

علیرغم اینکه در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین برآوردها حاکی از آن بود که قیمت‌ها از سقف خود عبور می‌کنند، تهاجمی عمل کردن فدرال رزرو در مقابله با تورم و کاهش سطح فعالیت‌ها در چین، چشم انداز کوتاه مدت قیمت را تغییر داده است.

شاخص‌های کلان اقتصادی آمریکا در دو ماهه اخیر در محدوده نامطلوبی قرار داشته‌اند. این شاخص‌ها و ترجیح فدرال رزرو به کنترل تورم به جای رشد اقتصادی، چشم انداز رکود اقتصاد جهانی را تقویت کرده است. قیمت مس در دو هفته اخیر روند صعودی ملایمی را آغاز کرده است که از دلایل آن می‌تواند به سیاست‌های انبساطی چین از طریق کاهش نرخ بهره و تضعیف دلار اشاره کرد.

نقشه بازار

واکنش شاخص کل به حمایت چقدر محتمل است؟

کد خبر 578244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.