بیشترین و کمترین افراد تحصیلکرده در کدام کشورهای اروپایی است؟

طبق گزارش یورواستات (دفتر آماری اتحادیه اروپا)، زنان در اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی بیشتر از مردان تحصیل‎کرده هستند. ایرلند دارای بیشترین و رومانی دارای کمترین میزان افراد تحصیل‌کرده در اروپا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس داده‌های آژانس آمار اروپا، ایرلند کشور پیشتاز اروپا است، چراکه حدود ۵۰ درصد از افراد ۲۵ تا ۷۴ ساله این کشور دارای تحصیلات عالی هستند. پس آن، لوکزامبورگ با کمتر از ۵۰ درصد و قبرس با حدود ۴۵ درصد، جمعیت تحصیل‌کرده اروپا را تشکیل می‌دهد. میانگین تعداد افراد تحصیل‌کرده در کشورهای اتحادیه اروپا کمی بالاتر از ۳۰ درصد است.

در طرف دیگر این طیف با کمترین تعداد افراد دارای تحصیلات عالیه، رومانی، ایتالیا و جمهوری چک قرار دارد؛ جایی که سطح تحصیلات عالی حدود ۲۰ درصد است.

این میزان به ویژه در رومانی پایین است و در واقع کمترین درصد در اتحادیه اروپا است، جایی که افراد دارای مدرک دانشگاهی یا معادل آن حدود ۱۸ درصد از جمعیت بین ۲۵ تا ۷۴ سال را تشکیل می‌دهند.

آموزش عالی به طور چشمگیری برای ورود به بازار کار توسعه‌یافته اتحادیه اروپا حیاتی است. از آنجایی که بازار کار و زندگی روزمره به هم مرتبط است، از طریق فرآیند دیجیتالی شدن، تقاضا برای کارهای تخصصی افزایش یافته است.

به طور کلی، تحصیلات متوسطه به معنای دبیرستان یا آموزش فنی‌حرفه‌ای، حداقل سطح تحصیلات در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند افراد را قادر به مشارکت کامل در جامعه و داشتن یک زندگی رضایت‌بخش کند. به همین دلیل است که در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا تهیه بسته جامع اقدامات را با هدف افزایش تحصیلات عالی در بین جوانان (۳۴-۲۵ سال) به ۴۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ اتخاذ کرد.

حدود نیمی از کشورهای عضو قبلاً به این هدف رسیده‌اند و ایرلند گزارش می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد از جمعیت آن، هدف مذکور را محقق کرده‌اند.

زنان در اتحادیه اروپا به طور متوسط تحصیل‌کرده‌تر از مردان هستند. طبق داده‌های یورواستات، آن‌ها در سال ۲۰۱۹ به هدف آموزش عالی ۲۰۳۰ یعنی ۴۵ درصد رسیدند. در سال ۲۰۲۱، این تعداد به ۴۶.۸ درصد افزایش یافت.

برای مقایسه باید بدانید که سهم مردان با تحصیلات عالی در سال ۲۰۲۱ تنها ۳۵.۷ درصد بود. علی‌رغم اینکه تعداد مردان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها در مدت مشابه در حال افزایش بوده است، اما این روند با سرعت کمتری انجام شده و منجر به شکاف ۱۱.۱ درصدی بین این دو گروه شده است.

جالب است بدانید که تنها دو کشور در اتحادیه اروپا وجود دارد که مردان تحصیل‌کرده در آن از زنان پیشی گرفته‌اند: رومانی و بلغارستان.

کد خبر 578237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.