۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
قلعه‌ای در قلب شهر

در مرکز گلشهر قلعه‌ عظیم خشتی وجود دارد که روی تپه بنا شده است. این قلعه تاریخی با سه هزار سال قدمت متعلق به دوران حکومت مادها بوده و مکانی بکر و باصفا برای بازدید مسافران و گردشگران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مرکز گلشهر قلعه عظیم خشتی وجود دارد که روی تپه بنا شده است. این قلعه تاریخی با سه هزار سال قدمت متعلق به دوران حکومت مادها است و سال ۱۳۹۷ به شماره ۳۲۰۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سازه‌های روی تپه سه برج تقریباً سالم است و آثار دیوارهای بین برج‌ها و محل شاه‌نشین مشخص است. در قسمت جنوبی قلعه یک حمام خزینه‌ای وجود دارد که در قرن گذشته مردم از آن استفاده می‌کردند. در کنار حمام یک چاه آب وجود داشته که اکنون نیز مشاهده می‌شود. اطراف برج تپه خندقی قرار دارد که دیگر اثری از آن نیست.

این قلعه دارای دری است که در ضلع شرقی آن قرار داشته و به داخل راه دارد و در قدیم برای رفت‌وآمد از آن استفاده می‌شد. در این قلعه یک برج از پایین در ضلع جنوبی مشاهده می‌شود و اطراف قلعه تاریخی وداغ یک قبرستان قدیمی به وسعت دو هکتار قرار دارد که دیگر اثری از آن نیست.

تپه تاریخی وداغ به ارتفاع حدود ۱۰ تا ۱۵ متر با بافت خاک رسی و سنگین و کمی شوری، تقریباً به شکل دایره‌ای یا نیم کروی است. در این تپه چهار برج قرار دارد، دور تا دور تپه به ارتفاع حدود یک متر سکوبندی شده و در آن چمن و انواع گیاهان زینتی کاشته شده است.

در پارک کنار قلعه به موجب بافت سنگین و رسی خاک، گیاهان خودرویی همانند گیاه خاردیو یا تیغ گرگ با دو گونه، گیاه سیاه شور، گیاه خارشتر (تیغ زرده)، گیاه علف مار یا خیارماری یا کور، گیاه شور بوته‌ای وجود دارد که یک واحد اکولوژیک از گیاهان طبیعی است.

با تأسیس شهرداری گلشهر پارک تفریحی به متراژ ۲۰ مترمربع در اطراف تپه احداث و عملیات زیباسازی تپه سال ۱۳۸۹ اجرا شد. دور تا دور تپه به ارتفاع حدود یک متر سکوبندی شده و در آن چمن و انواع گیاهان زینتی کاشته شده است. این اقدامات موجب شده فضای پارک به مکانی زیبا و دلنشین برای استراحتگاه مسافران و تفریح شهروندان تبدیل شود.

یکی از مکان‌های پیشنهادی شهرداری در طرح بازآفرینی گلشهر تپه تاریخی وداغ است که در صورت صدور مجوز میراث فرهنگی برای جذب گردشگر اقدام و مرمت و ساخت اقامتگاه انجام می‌شود.

تپه وداغ یک اثر تاریخی کم‌نظیر است

مصطفی محمودی، شهردار گلشهر با بیان اینکه سال ۱۳۸۲ گلشهر از ادغام چهار روستا تشکیل شده است، می‌گوید: شهر گلشهر به طول ۱۳ کیلومتر در کریدور غرب به مرکز کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: تپه تاریخی وداغ یک اثر تاریخی کم‌نظیر بوده که مرمت، فضاسازی و نگهداری از آن بسیار مهم است. همزمان با تأسیس شهرداری گلشهر و به منظور ایجاد فضایی تفریحی برای شهروندان و اقامت مسافران رهگذر پارکی به متراژ ۱۲ هزار و ۶۲۷ مترمربع در اطراف تپه تاریخی وداغ احداث شد که اکنون بزرگ‌ترین پارک گلشهر است.

شهردار گلشهر با بیان اینکه به منظور زیباسازی تپه در سال ۱۳۸۹ آبشاری بیرون از تپه احداث شد، می‌افزاید: دور تا دور تپه به ارتفاع حدود یک متر سکوبندی شده و در آن چمن و انواع گیاهان زینتی و درخت کاشته شده است.

محمودی ادامه می‌دهد: با توجه به در پیش‌رو بودن فصل اوقات فراغت نوجوانان تجهیز و ایمن‌سازی وسایل بازی پارک انجام می‌شود و شهرداری در راستای زیباسازی مبلمان شهری پارک قلعه تاریخی وسایل بازی، آلاچیق و کف‌پوش نصب کرده است.

وی اضافه می‌کند: با توجه به افزایش سرقت کابل‌های برق پارک قلعه تاریخی وداغ، شهرداری با نصب دوربین پایش تصویری سعی در کاهش میزان سرقت داشته است.

شهردار گلشهر با بیان اینکه به منظور مقاوم‌سازی قسمتی از برج‌های قلعه تاریخی وداغ مرمت و بازسازی شد، تاکید می‌کند: شهرداری برای مرمت قسمت دیگر برج‌های قلعه مصالح خریداری کرده است.

محمودی تاکید می‌کند: با وجود اینکه طول شهر گلشهر ۱۳ کیلومتر است، برنامه‌ریزی و توزیع خدمات شهری متناسب با شهر نیست.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های شهرداری گلشهر ساماندهی و بازنگری خدمات شهری در بخش نظافت و فضای سبز شهری است، می‌گوید: آبیاری فضای سبز شهری به صورت شبکه‌ای با استفاده از روش نوین می‌تواند تأثیر به‌سزایی در صرفه‌جویی و تأمین آب داشته باشد.

کد خبر 578226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.