کدام قهرمان؟ خلعتبری یا تام کروز؟!

«با شنیدن نام «ماوریک» ناخودآگاه یاد شهید سرافراز سرلشکر خلبان «حسین خلعتبری» افتادم که در ایام جنگ به‌خاطر نبوغ او در پرواز، او را «حسین ماوریک» صدا می‌زدند، کسی که می‌گفت: اگر ذره‌ای از خاک وطنم به پوتین سربازی دشمن چسبیده باشد آن را با خونم می‌شویم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، مالک شیخی، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه در یادداشتی که در فضای مجازی انتشار یافت، با اظهار تأسف از معرفی قهرمانان پوشالی به‌جای قهرمانان واقعی نوشت: «هم‌زمان با جشنواره فیلم «کن» فرانسه که این روزها سروصدای زیادی به‌پا کرده است، برای اکران فیلم «Maverick» ، تام کروز بازیگر معروف این فیلم، کنار یک جنگنده هوایی مراسم فرش قرمز فیلم را برگزار کرده است.

فارغ از مخابره این حرکت جنگ‌طلبانه به جهان، آن هم از یک جشنواره فرهنگی، با شنیدن نام «ماوریک» ناخودآگاه یاد شهید سرافراز سرلشکر خلبان «حسین خلعتبری» افتادم که در ایام جنگ به‌خاطر نبوغ او در پرواز، او را «حسین ماوریک» صدا می‌زدند. کسی که می‌گفت: اگر ذره‌ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم می‌شویم.»

او در ادامه با اشاره به این که «ماوریک» یک موشک ضد دریا است که اهداف متحرک در دریا را مورد هدف قرار می‌دهد، نوشت: «ای‌کاش سینمای جهان به‌جای قهرمانان پوشالی، قهرمانان واقعی را معرفی می‌کرد؛ در سال ۱۳۵۹ در عملیات غرورآفرین مروارید وقتی ناوچه اوزا متعلق به رژیم عراق برای در امان ماندن کنار یک ناو تجاری پناه می‌گیرد، شهید خلعتبری با تبحر خود به‌وسیله موشک ماوریک، ناوچه عراقی را طوری که به کشتی تجاری آسیب نرسد، به قعر دریا می‌فرستد.»

به گزارش ایمنا، سرلشکر خلبان حسین خلعتبری، اعجوبه‌ای مثال‌زدنی و یکی از ستارگان درخشان تاریخ ایران اسلامی، دفاع مقدس و نیروی‌های مسلح است، او که خلبان اففانتوم ۲ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، نقش عمده‌ای در انهدام نیروی دریایی ارتش عراق در عملیات مروارید ایفا کرد و به خاطر رشادت‌های فراوان در این عملیات به شکارچی اوزا معروف شد. سرلشکر خلبان خلعتبری سرانجام در یکم فرودین‌ماه ۱۳۶۴ به شهادت رسید.

بارها از او در مجله‌های جنگی آمریکا چه در هنگام حیات و حتی پس از شهادت به‌عنوان یک نابغه جنگی و خلبان توانمند در هدایت هواپیمای اف ۴، در پروازها و مانورهای حساس نظامی و عملیاتی نام برده شد.

همچنین نام حسین خلعتبری به‌عنوان یکی از شاگردان موفق و ممتاز دانشگاه شپارد و تگزاس در فراگیری علوم خلبانی اف ۴ در دوران آموزشش در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای اساتید این دانشگاه برده شد.

در سال ۲۰۰۶ نیز یکی از مجلات جنگی آمریکا، ویژه‌نامه‌ای درباره مهارت‌های پروازی و ابتکار عمل‌ها و خلاقیت‌های شهید خلعتبری منتشر کرد و او را بهترین خلبان اف ۴ جهان معرفی کرد.

کد خبر 578109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.